РТС
Стручњаци упозоравају да укључивање деце са лакшим сметњама у развоју у редован систем образовања тече споро. Надлежни обећавају већи број асистената који ће помагати учитељима, као и обавезну обуку коју ће морати да прођу сви педагошки радници.
Школска година се примиче крају и сумирају се резултати инклузије – укључивања деце са лакшим сметњама у развоју у редован систем школовања.
Од септембра прошле године инклузија је законом обавезна.
Снежана Лазаревић је мајка дечака са аутизмом који већ седам година похађа редовну основну школу, а од првог дана, каже, никаквих проблема није било.
„Учитељица га је фантастично прихватила и он је врло брзо напредовао. Није било отпора ни других родитеља и деца су га фантастично прихватила“, каже Снежана Лазаревић.
Међутим, из удружења „Родитељ“ подсећају да је велики број ученика у одељењима где има деце са сметњама у развоју и даље један од главних проблема.
Драгана Ћорић из тог удружења истиче да је због тога угрожен васпитно-образовни процес, јер настава не може да се одвија у нормалним условима.
„Други велики проблем је недостатак дуго најављиваних персоналних асистената. Поред тога, тродневна обука коју су неке од учитељица прошле једноставно се није показала довољном у пракси“, истиче Ћорићева.
Друга деца неће бити ускраћена
Заменик заштитника грађана за права детета Тамара Лукшић Орландић наводи да је потребно да наставници од почетка учествују у целокупном систему инклузије и да кроз своју обуку стичу образовање да би онда лакше могли да помогну деци са којом раде.
„Сигурно је да деца која имају неку врсту проблема захтевају више пажње, али то не значи да ће друга деца бити ускраћена“, закључује Тамара Лукшић Орландић.
Надлежни најављују значајнију подршку инклузији: већи број асистената који ће помагати учитељима, док ће сви педагошки радници проћи обавезну обуку.
Борислава Максимовић из Министарства просвете и науке истиче да обука подразумева оспособљавање за рад са децом са сметњама у развоју.
„Поред тога, радиће се на подизању компетентности наставничког особља као професионалаца који умеју да раде са сваким дететом, да управљају одељењем без обзира на различитост деце и мислимо да ће то обезбедити сигурност наставника и допринети квалитетном образовању без обзира на број деце у одељењу“, напомиње Максимовићева.