За петнаестак дана, колико постоји СОС линија за пријављивање насиља у школама, пристигло је 350 позива. Најчешће се пријављује насиље које се дешава у самој школи, али и на путу од куће до школе.
Мајка 15-годишњака са сметњама у развоју не зна како да помогне сину који се годинама суочава са вршњачким насиљем. Верује да ће јој савет оператера на СОС телефону помоћи.
Иако има подршку психолога и директора школе, каже да се најчешће не утврди ко су починиоци насиља. „Позвали су га да се друже у парку после школе, да би га напали и оборили га на под, да би један од њих поломио руку колико га је ударао“, описује његова мајка.
„Пре неки дан је дошао кући са јакном која је исцепана. Долази у ситуацију да му деца прете да ће да га чекају испред школе да га бију. Пре неколико дана, директор је послао обезбеђење да га испрати до куће“, каже мајка детета са сметњама у развоју.
Служба за пријављивање насиља у школама ради од 8.30 до 16.30, а ускоро ће бити постављен аутомат који ће примати позиве и после радног времена.
Начелник просветне инспекције Велимир Тмушић каже да се најчешће пријављује насиље које се дешава или у самој школи или у дворишту школе за време одмора или на путу од куће до школе.
Још се није заборавило када је девојчица из Суботице била принуђена да због вршњачког насиља промени школу.
„У тренутку када су медији објавили за проблем девојчице која је имала проблем у својој школи, па је морала да пређе у другу школу, нити општинска инспекција, нити покрајинска инспекција нису имали никакве податке, нити се било који родитељ или неко други жалио на то да ученик у тој школи има проблема“, наводи Велимир Тмушић. Сваки пријављени случај позивом СОС телефона прослеђује се просветним инспекторима и обавештава се надлежна школска управа. Пријаве стижу из свих крајева Србије.
Министар просвете и науке Жарко Обрадовић каже да се уз помоћ СОС телефона брже сазнају узроци насиља који се дешавају у школи.
„Јављају се родитељи, поједини ученици, трећа лица која се интересују за процедуру – желе да нешто пријаве, па се интересују како да нешто ураде“, објашњава министар Обрадовић.
Ни родитељи ни ученици најчешће нису потпуно упознати са својим правима и начином како да их остваре. Надлежни у просвети искористиће распуст да виде да ли у пројекту увођења СОС телефона ради спречавања насиља у школама има недостатака, како би се ефикасније радило.
РТС