PRESS
REKLAMNA KAMPANJA UNIVERZITETA „MEGATREND“
Poziv za studente – Beograd preplavili bilbordi „Megatrenda“ koji pozivaju ljude da završe fakultete i odu iz zemlje.Beograd su ovih dana preplavili reklamni bilbordi Univerziteta „Megatrend“ sa slikom Londona preko koje je napisano: „Šta ćeš ovde? Završi ‘Megatrend’ i pali!“
Redakciju Pressa juče je pozvalo mnogo roditelja, ali i studenata iritiranih ovim sloganom, smatrajući da je nemoralan i da poziva mlade da odlaze u inostranstvo.
– Svašta smo videli, ali ovo je neverovatno! Čime se sve služe ljudi?! Kao da nema nikakve perspektive u našoj zemlji i kao da ne treba ponuditi nešto bolje da ljudi ovde ostanu. Hajde da sve mlade i obrazovane oteramo napolje, pa da ostanu samo „srednjoškolci“ i da svi lepo do dna propadnemo – ogorčen je bio jedan Beograđanin, po struci pravnik.
Slika našeg društva
Marketinški i stručnjaci za demografska ispitivanja slažu se da nije zabranjeno plasirati ovakve reklame, niti zakon kažnjava pozivanje na odlazak iz zemlje. Ipak, svi se slažu da je nemoralno da se bilo ko podstiče na emigriranje iz zemlje, a naročito ne mladi ljudi.
Strategija da se zadrže naučnici
Strategija naučnog i tehnološkog razvoja, koju je Vlada Srbije donela za period 2010. do 2015. godine, određuje pravac razvoja nauke u narednih pet godina i nudi rešenja za dalje sprečavanje odlaska mladih. Strategija ide u tri pravca: oporavak i dalja izgradnja naučne i tehnološke infrastrukture, obezbeđivanje stanova za mlade naučnike i omogućavanje tešnje saradnje sa kolegama u Evropi i svetu.
– Da nema takvih prosvetnih mudraca i takvih reklama, ne bi ni morali da „pale“ napolje. Ja bih pre napisao: „Završi bilo šta drugo i ostani“. Moguće da sam ja time postao nemoralan, u ovakvom sistemu moralnih vrednosti u kome živimo. Taj „plakatić“ je samo morbidna tabloidna ilustracija opšteg stanja ekonomije, društva, države, kulture, pa samim tim i obrazovanja. Sistem nam je takav da mlade ljude sa bilborda tera u inostranstvo. A tamo će ih dočekati bilbord: „Hvala što ste došli, izvolite da perete sudove“ – navodi Voja Žanetić, kreativni direktor agencije „Mozaik“.
Stručnjak za problematiku odliva mozgova, profesor Instituta za međunarodnu politiku i privredu Vladimir Grečić smatra da ovakve poruke zaista podstiču na odlazak stručnih mladih ljudi u inostranstvo. Nemoralno je to uraditi jer, kako kaže, Srbija kao i većina nerazvijenih država ima problem sa odlivom mozgova.
– Nisam siguran da država može uopšte da učini nešto kako bi sprečila plasiranje ovakvih poruka ili smanjila njihove efekte, ali može da poboljša celokupnu klimu u društvu za rad i profesionalni razvoj obrazovanih mladih ljudi. Ne postoji jedna mera koja bi se preduzela, mora mnogo toga i mnogo više da se učini kako bi se sprečio odliv mozgova. Počele su dodele stipendija i stanova najtalentovanijim naučnicima, ali to nije dovoljno. Moraju da se poboljšaju i materijalna osnova i odnos prema mladim ljudima, jer se u stranim zemljama mnogo više priznaje stručnost nego kod nas – objašnjava profesor Grečić.
„Megatrend“: Sve u redu
Rektor i vlasnik Univerziteta „Megatrend“ Mića Jovanović, međutim, tvrdi da, iako na prvi pogled ova reklamna kampanja deluje provokativno i, kako sam priznaje, najblaže rečeno nepatriotski, njen je cilj upravo suprotan.
U inostranstvu će mlade dočekati bilbordi „Hvala što ste došli, izvol’te da perete sudove“ … Voja Žanetić, agencija „Mozaik“
– Reklama s jedne strane poručuje da je sa diplomama „Megatrenda“ svet otvoren. Sa druge strane, kada se analizira dublje značenje, poručuje da treba ostati ovde u smislu da London nije Beograd, Srbija, voćnjaci i svi oni lepi predeli koji asociraju na nju. Ovo je samo početak jedne aktivne, dinamične upisne kampanje koja će imati tri bilborda sa tri različite slike i poruke. Kada sve budu objavljene, svima će biti jasno da je poenta upravo suprotna od nagovaranja mladih ljudi na odlazak – ističe Jovanović.
On kaže i da se ne boji da će reklama izazvti negativan publicitet i postići kontra-efekat.
– Mislim da je ovo odličan marketinški potez u kome nema ničeg tendencioznog i koji je namenjen urbanim mladim ljudima. Ideja je moja, iako je celo naše marketing odeljenje bilo uzdržano – objašnjava Jovanović.
Ana Vlahović, Beograd