Ђаци из Србије бољи на ПИСА тестовима
Иако и даље испод просека ОЕЦД, наши ученици су направили највећи напредак између два истраживања у последњих десет година
Наши ђаци су у читалачкој писмености направили помак у односу на 2006. за 41 поен Фото Д. Јевремовић
Ђаци из Србије су на ПИСА тестовима остварили највећи успех откако је пре десет година почело тестирање образовних постигнућа ученика, објављено је јуче у Влади Србије. Иако су резултати ученика из Србије испод просека њихових вршњака у земљама ОЕЦД (Организација за економску сарадњу и развој), у поређењу са резултатима из 2006. године – наши ђаци су направили велики помак, а опао је и број функционално недовољно писмених ученика.
Србија је у генералном пласману заузела 43. место. Наши ђаци су из читалачке и математичке писмености постигли по 442 поена, а 443 из научне писмености. Просек ОЕЦД је око 500 поена, а на првом месту је Шангај, Кина, са 600 бодова (математичка писменост). Финска дакле, више није неприкосновена на овој листи, а пад су забележиле и Словенија и Хрватска, иако су и даље најбоље у региону.
Ђаци из Србије су бољи од ученика из Бугарске, Румуније, Црне Горе и Албаније. Оно што охрабрује, како је речено, јесте чињеница да је разлика у постигнућима наших и ученика из Словеније 2006. године била чак 90 поена, а да је сада преполовљена.
Министар просвете др Жарко Обрадовић је објаснио да су резултати објављени јуче пре подне у Паризу и да ће до 2012. године они бити званични показатељи квалитета образовних система 74 државе.
– Веома сам задовољан резултатима јер такав раст није забележила ниједна земља између два ПИСА тестирања. Србија је направила добар корак напред и показала да њен образовни систем има виши квалитет и већу праведност него 2006. године. Ми настављамо са реформама, али и држава мора да издваја далеко више пара за образовање – рекао је Обрадовић и додао да ће прави резултати бити познати тек после следећег тестирања, које се ради сваке три године.
Координатор Србије за ПИСА истраживање Драгица Павловић-Бабић је објаснила да нам је ово трећи пут да учествујемо у истраживању (2003, 2006. и 2009) и да земље обично планирају напредак између седам и осам поена.
– Наши ђаци су у читалачкој писмености направили помак за чак 41 поен, а у математичкој и научној писмености за седам поена – појаснила је Драгица Павловић-Бабић.
Тестове је решавало око 5.000 петнаестогодишњака из 178 средњих школа у нашој земљи, односно око пола милиона ђака из 74 земље света.
– Србију су представљали ђаци рођени 1993. године, дакле генерација која је кренула у први разред 2000. године и која се школовала у релативно стабилним условима, без бомбардовања, санкција, штрајкова, уз реформисане законе, уџбенике и наставне програме – објаснила је Драгица Павловић-Бабић.
Када је реч о читалачкој писмености, у Србији су девојчице далеко успешније, што је по речима Драгице Павловић-Бабић и планетарни феномен, док су дечаци успешнији у математичкој писмености (2006. године није било разлике). Код научне писмености нема разлике у постигнућима дечака и девојчица, а тако је било и на прошлом тестирању.
Иако је опао број функционално недовољно писмених ученика за скоро 20 одсто, што је такође једно од највиших које је нека земља икада остварила у ПИСА истраживању, тај број је и даље висок и износи од 33 одсто у области читања, више од 34 одсто у области науке и чак 40 одсто у области математичке писмености.
Државна секретарка у Министарству просвете Тинде Ковач-Церовић рекла је да су ови резултати показатељи унапређења целокупног система образовања. Она је изразила задовољство што је највећи напредак остварен у области читалачке писмености, јер је она кључ за напредак у свим другим областима.
На основу ПИСА истраживања, утврђује се у којој су мери ученици, завршавајући период општег образовања, усвојили знања и вештине који су им значајни да би били успешни у професионалном и личном животу. Од ученика се не очекује само да репродукују стечена знања већ и да их примене у различитим ситуацијама.
С. Гуцијан