Садашњи осмаци полажу матерњи језик и математику на „малој матури”, а будуће генерације ће уз то полагати комбиновани тест из историје, географије, биологије, физике и хемије

Први завршни испит у основном образовању и васпитању који ће на крају ове школске године (у јуну 2011.) полагати садашњи осмаци састојаће се из теста из српског/матерњег језика и математике. Збирке из којих ће ђаци вежбати задатке припрема Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања и очекује се да ће бити завршене до краја овог полугодишта. Завршна провера знања обавезна је за све осмаке, без обзира на то да ли желе да наставе школовање у трогодишњим или четворогодишњим школама. Није одређен праг знања који се мора постићи, што значи да ће сви „мали матуранти” који изађу на испит положити тестове и завредети диплому о стеченом основном образовању – обзнанили су Жарко Обрадовић, министар просвете, Желимир Попов, помоћник министра просвете за предшколско и основно образовање и васпитање, и Гордана Чапрић из Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања на јучерашњем медијском скупу у Влади Србије.

– Завршни испит је први те врсте с којим се ђаци срећу од почетка школовања. Садашњи осмаци полагаће га уместо квалификационог испита који је укинут. Али за њих то неће бити нагла промена и нов систем полагања не треба да их застраши – поручио је министар просвете и објаснио како ће се завршни испит мењати из године у годину да бу у школској 2013/14. добио коначан облик.

Планиран је процес развоја завршног испита од прелазног ка финалном решењу. То значи да ће се од краја ове школске године смањивати број познатих и делимично познатих задатака на тестовима и да ће се повећавати број потпуно непознатих задатака све до школске 2013/14. године када ће сви задаци на завршном испиту бити непознати. Малу матуру у финалном облику полагаће, дакле, садашња генерација ученика петог разреда.

– Ове године полагаће се српски/матерњи језик и математика, а у тестовима ће се наћи 50 одсто познатих, 25 одсто делимично познатих и 25 одсто непознатих задатака. Сваке следеће године смањиваће се број познатих задатака. А осим ова два теста планирано је увођење трећег – комбинованог. Он ће бити састављен од задатака из историје, географије, биологије, физике и хемије. Заступљеност броја питања из ових предмета биће у складу са бројем часова у наставном плану од петог до осмог разреда. Први пробни комбиновани тест полагаће се на крају школске 2011/12. године. Пробно полагање биће организовано и када садашњи ученици шестог разреда буду изашли на завршни испит. Комбиновани тест постаће обавезан део „мале матуре” на крају школске 2013/14. године, када ће на завршној провери знања сви задаци бити непознати – објаснио је Обрадовић.

Напоменуо је да ће тестови бити прилагођени ученицима са сметњама у развоју у зависности од врсте и степена сметњи и према индивидуалном образовном плану.

Жарко Обрадовић је истакао три функције завршног испита.

– Прво, овај испит је основ за издавање дипломе и потврде о завршеном основном образовању. Друго имаће важну улогу у селекцији зато што се резултати са завршног испита рачунају при упису у средњу школу. Задржава се модел 60:40 где је 60 максимални број бодова које деца могу завредети на основу успеха, а 40 је највише поена које могу освојити на завршном испиту. Оцена квалитета система образовања је трећа функција „мале матуре”, на основу те оцене ће се унапређивати образовни систем у Србији – казао је министар и појаснио да ће се као и раније у школама за даровите ђаке полагати пријемни испити.

М. Симић-Миладиновић

Политика, објављено: 28.10.2010.