Највише празних учионица остаће у сеоским школама, а затвараће се и градске, које имају мање од 400 ђака.Многе школе у Србији требало би од 2012. године да буду затворене. Катанац чека све оне које не буду имале довољан број ђака. Највише празних учионица остаће у сеоским школама, а затвараће се и градске, које имају мање од 400 ђака, уколико у кругу од два километра постоји нека друга школа.

У Србији ради 1.327 основних школа, које су разуђене на 4.500 школских објеката. Како би био направљен што бољи план, Влада Србије донела је Уредбу о мрежи предшколских установа и школа. Првобитно је најављено да ће све општине и градови морати до септембра да спреме предлоге мреже школа, али је сада рок померен на новембар.

У општинама и школама верују да се држава неће одлучити на овај ”непопуларан” потез у предизборној години, а сличан аргумент може се чути и у Министарству просвете и науке.

– Немамо законску могућност да натерамо локалне самоуправе да нам предају планове мреже школа. Тек неколико их је завршило тај посао – каже Желимир Попов, помоћник министра просвете. – Очекујемо много отпора, јер се ближе избори, а затварање школа, чак и када је неопходно, није популарна мера.

У Лозници, где је 15 основних школа распоређено у 44 објекта, кажу да им је тако разуђена мрежа велики проблем, али да се још не баве њеном рационализацијом.

– Имамо много истурених одељења са два, три, пет ђака, нека чак неће у септембру имати ниједног ученика. А свима плаћамо струју, грејање, кречење – кажу у градској управи Лознице.

Љубиша Костадиновић из Зајечара, у ком такође постоје бројна истурена одељења, каже да им се из Министарства нико није обраћао, нити је од њих затражено да израде план мреже школа. Ни у Секретаријату за образовање у Врању не знају да треба да праве нову мрежу школа.

А гашење истурених одељења и целих школа, према проценама Одбора за образовање Српске академије, могло би да буде погубно за села, и да убрза њихово одумирање. У Србији су око две трећине школа управо сеоске, четворогодишње, али у њима учи само десет одсто ђака. Постоји и око 3.000 комбинованих одељења, у којима заједно уче ђаци различитих разреда.

 

АУТОБУСИ ЗА НАГРАДУ

Немамо могућност да казнимо оне који не праве нову мрежу школа, али можемо да наградимо оне који су тај посао већ завршили – каже Попов. – Они ће добити школске комбије и аутобусе, којима ће из села моћи да превозе децу до оближњих школа. Обезбеђено је милион евра из кредита Светске банке за ова превозна средства.

 

И. МИЋЕВИЋ