Đaci sve nepismeniji
Zašto su maturanti loše uradili probni test iz srpskog jezika.– Lektiru niko ne čita, gradivo slabo ko poznaje. – Brucoši misle da studiraju „sociologiu”

Rezultati probne mature u školama širom Srbije ponovo su pokazali katastrofalnu pismenost đaka, pa su učenici iz srpskog jezika u proseku osvajali tek po 10 bodova. Nastavnici srpskog jezika koji su analizirali ovu najnoviju situaciju, zaključili su da su deca sve nepismenija i da za to krivicu snose prosvetne vlasti koje su dopustile minimiziranje pravopisa.
S druge strane, roditelji kažu da se nastavnici ne trude dovoljno da đaci savladaju školsko gradivo ida drže privatne časove deci iz nekih drugih škola i tako zarađuju novac. Nastavnici opet svoj dodatni angažman pravdaju niskim primanjima u prosveti.
– Ovo je bio danak ranijim „tra-la-la” testovima, znali smo da će biti problema, jer nam deca jesu sve nepismenija. Mali broj đaka je ostvario dobar rezultat, deca su se opustila i sad su odjednom svi zatečeni. Da li pod pritiskom nastavnika i roditelja ili ne, tek ove godine je test malo ozbiljniji, prihvaćene su naše zamerke, insistiralo se na pravopisu i ćirilici i matura sada izgleda 50 odsto onako kako bi trebalo da izgleda – objašnjava Olivera Krupež, nastavnica u čačanskoj Osnovnoj školi „Milica Pavlović”.
Ona je član Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije i Aktiva profesora srpskog jezika i književnosti moravičkog okruga i kaže da su nastavnici analizirali rezultate đaka i da su bili razočarani i znanjem (pismenošću) dece i samim testovima.
– Nakon probnih i dva završna testa u kojima nije bilo (ozbiljnih) zahteva iz gramatike i iz gradiva, jer su se svodili uglavnom na zaokruživanje ponuđenih odgovora, učenici su bili zatečeni pitanjima iz fonetike, morfologije i pravopisa. Broj zadataka iz oblasti književnosti i dalje je nedopustivo mali – zapravo jedan jedini zadatak. Da li se tako čuva duh naše tradicije? – prenosi utiske nastavnika naša sagovornica.
Međutim, đaci imaju nešto drugačiju priču. Milica, Olja i Jovana, maturantkinje jedne od centralnih beogradskih osnovnih škola koje se nisu proslavile na probnoj maturi, kažu da njihova nastavnica nikada ne objašnjava gramatiku, čak i sama na časovima priznaje da je ne voli i da je ne zna dovoljno.
– Ja sam imala sedam poena iz srpskog, a 17 iz matematike. Inače sam odličan đak i pred test sam imala i nekoliko privatnih časova. Očigledno je da ću morati više da učim ako hoću da upišem gimnaziju – priča jedna od njih i dodaje da sada svi u odeljenju muku muče sa srpskim jezikom, jer se nastavnica naljutila zbog loših rezultata i hoće svima da smanji ocenu za kraj godine.
Majka ove maturantkinje, s druge strane smatra da je veći problem književnost, jer mali broj đaka čita lektiru.
– Većina đaka ne čita uopšte i za to nije odgovoran samo školski sistem. Lektire nisu prilagođene interesovanjima današnje omladine, svi sastavi mogu se naći na internetu kao i prepričane verzije romana, deca ne razumeju književni jezik. Ne mogu da krivim nastavnike, jer oni predaju po programu, ali delimično je i njihova odgovornost zbog toga što ih ne motivišu dovoljno – kaže Natalija P.
Profesori univerziteta godinama takođe upozoravaju da im dolaze sve nepismenije generacije, a čuvena je i rečenica profesora Beogradskog univerziteta dr Bore Kuzmanovića da studenti ne znaju čak ni šta studiraju, pa pišu „sociologia” umesto sociologija.
– Podaci pokazuju da 60 odsto nastavnika Univerziteta u Novom Sadu smatra da im dolaze sve slabiji učenici, naročito iz gimnazija, što pokazuje da je reforma morala odavno da počne. U ovom istraživanju čak 8.500 studenata je izjavilo da im je studiranje lakše od srednje škole! – kaže profesor dr Zorana Lužanin sa Prirodno-matematičkog fakulteta u Novom Sadu, koja je kao i profesor Kuzmanović o ovom problemu upozoravala na gotovo svakoj sednici Nacionalnog prosvetnog saveta.
S druge strane, prosvetne vlasti su zadovoljne nivoom znanja koji naši đaci pokazuju i kao ključni argument i sam ministar profesor dr Žarko Obradović, navodi poslednje PISA rezultate, kada su naši đaci ostvarili najveći napredak u istoriji ovog svetskog testiranja.
Основци из Лепосавића најбољи познаваоци историје у Србији
На републичком такмичењу у познавању историје ученици Основне школе „Лепосавић“ из истоименог града на северу Косова показали су најбоље знање, освојивши прва три и пето место.
На републичком такмичењу које је недавно одржано у Нишу, у конкуренцији од 280 ученика основних школа из Србије, најбоље познавање историје показали су основци из Лепосавића, који су освојили прво, други, треће и пето место.

Ученик осмог разреда Павле Антонијевић, освојио прво место, Ђорђе Ђорђевић друго, Сава Ђурђевић, треће, а Лука Ивановић, пето место, пренела је ТВ „Мост“ из Звечана.
Организатор овогодишњег Републичког такмичења историчара у Нишу били су Министарство просвете Републике Србије и Друштво историчара Србије.
RTS
Žarko Obradović: Vratićemo značaj sportu u školama!
Moramo da organizujemo školska takmičenja, sportske dane… To što Kurir radi je dragoceno, kaže Žarko Obradović

Obradović: Treba sprečiti vandale na sportskim događajima
Suština sporta je da deca nauče da su svaka pobeda i poraz početak nečeg novog.
To je večita borba znanja nad neznanjem, izjavio je u intervjuu Kuriru ministar prosvete Žarko Obradović, koji je zdušno podržao našu akciju „Vratimo sport u škole“. Kako je najavio, to ministarstvo radiće na vraćanju školskih sportskih takmičenja, više će edukovati decu o važnosti bavljenja sportom, a on sam će se 22. maja, zajedno s mnogim sportistima, lekarima i političarima, pojaviti na Javnom času fizičkog za Ginisa.
– Kroz sport deca uče određene veštine – kako da budu bolji, disciplinovaniji, kako da uvažavaju protivnika, ali i da podnesu poraz. Vaša akcija o povratku sporta je sjajna ideja, za koju se, kao ministar, roditelj i građanin, iskreno zalažem. Samo bih rekao: „Vratimo sportu u školama značaj pošto je već prisutan.“ Pitanje je i kako se nastava izvodi jer, nažalost, nemaju sve škole odgovarajuće uslove i opremu.
♦ U školama je, ipak, sve manje sporta, a deca izbegavaju časove fizičkog. Zbog čega je to tako?
– Uzroci su različiti – mesto sporta u obrazovnom sistemu, uloga obrazovanja u razvoju ličnosti, broj školskih sala, njihova opremljenost, ali i nov način života, u kojem za sport nema mnogo mesta i vremena. Škola ima veliku, ako ne i glavnu, ulogu u edukaciji dece, ali ne može samo ona da ih vaspitava. To treba prevashodno da rade roditelji. Danas neki roditelji svojoj deci kupe računar i puste ih da po ceo dan igraju igrice ili gledaju TV, misleći da je to dovoljno da ono bude zadovoljno.
♦ Da li promenom društvene klime (manji broj kriminalaca, korupcije…) možemo uticati na to da se deca okrenu sportu?
– Važno je da promovišemo značaj fizičke kulture i sporta, kao i pozitivan uticaj fizičke aktivnosti na razvoj ličnosti. Svako u svom domenu treba da uradi koliko može. Lično, rado odlazim na košarkaške, odbojkaške i fudbalske utakmice. Svoje ćerke vodim samo na odbojku, zato što je atmosfera bolja, dok je u fudbalu i košarci navijanje drugačije i često ima slučajeva nasilja i primitivizma.
♦ Ko je odgovoran za nasilje na utakmicama?
– Društvo, država. Svi mi, kako oni koji donose zakone tako i oni koji te zakone (ne) primenjuju. Suština je da onaj ko ne navija sportski ne treba da prisustvuje utakmicama. To je najveća kazna za svakog navijača. Vlada je formirala Nacionalni savet za sprečavanje nasilja u sportu, kojim predsedava premijer Dačić, a čiji sam i ja član. Moramo zajedno da promovišemo fer-plej, toleranciju, upotrebu lepih reči…. Škola može mnogo da pomogne, ali ne može sve sama da uradi.
♦ Pre nekoliko godina u osnovnim školama uvedena su dva umesto tri časa fizičkog. Zašto? Postoji li šansa da se to vrati na staro?
– Radimo na tome da se fizičko vaspitanje unapredi u školama. Uveli smo i predmet pod nazivom izborni sport. Ideja nam je da vratimo sportska školska takmičenja i sportske dane. Želimo da se sport vrati na univerzitete i fakultete, među studente.
Manje političara, više sportista
♦ Oko 1.300.000 ljudi dnevno se informiše iz Kurira. Kakva je uloga medija u bavljenju sportom?
– Ogromna! Suština je da mediji više promovišu sport i sportiste, a manje funkcionere, estradu, kriminalce. Treba izveštavati i o kadetima i drugim mlađim sportskim kategorijama kad ostvare neki uspeh, a ne samo kad kao seniori osvoje medalju ili potpišu višemilionski ugovor.
KURIR
„Мала матура – велико срце“
Централни део манифестације „Мала матура – велико срце“ биће одржан данас у Центру „Сава“ где ће бити приређен свечани концерт за ученике госте, ученике домаћине, њихове пратиоце и званице.
Канцеларија за Косово и Метохију, у сарадњи са Министарством просвете и другим институцијама и привредним субјектима, организује осму по реду манифестацију „Мала матура – велико срце“, од 17. до 21. маја.

Циљ манифестације је успостављање трајних веза основних школа из Београда са основним школама са Косово и Метохије и повезивање генерације ученика и упознавање са знаменитостима Београда, саопштено је из Канцеларије за КиМ.
Боравак за око 1.200 матураната у Београду, осмишљен је првенствено као низ заједничких програмских активности у којима учествују и гости, матуранти са Косова и Метохије и њихови домаћини, ученици београдских основних школа.
За време боравка у Београду, уз беџеве са логом манифестације, моћи ће бесплатно да обилазе Авалски торањ, културне и историјске знаменитости у Београду, музеје, Београдску тврђаву, Зоо врт , као и друге културне институције уз неограничен број вожњи свим возилима јавног градског превоза.
РТВ
УНАПРЕЂЕЊЕ РАДА ПРОСВЕТНЕ ИНСПЕКЦИЈЕ
У просторијама Школске управе Београд Начелник Републичке инспекције Минситарства просвете, науке и технолошког развоја Велимир Тмушић са представницима синдиката Београда запослених у образовању одржао је, дана 17.05.2013. године, састанак у циљу унапређења рада Градске просветне инспекције.
Уговорен је заједнички састанак коме ће присуствовати још и Љиљана Јовчић, секретарка Секретаријата за образовање и дечију заштиту.
У разговору са представницима синдиката који су изнели примедбе на поступање, како просветних инспектора града Београда тако и појединих Републичких просветних инспектора истакнута је неопходност постављања помоћника секретара за инспекцијске послове у Секретаријату за образовање и дечију заштиту (који већ месецима није именован).
В. Тмушић је најавио предстојећи семинар за просветне инспекторе на коме ће присутни бити упознати са Кодексом понашања просветних инспектора и Упутством за поступање инспектора како би се спречило све чешће «избегавање поступања због ненадлежности» и избегавање налагања мера које се односе на одговорност директора.
Затражено је од представника синдиката да доставе примедбе и сугестије на Правилник о извођењу екскурзија како би се донео нови за следећу школску годину.
У Београду, 17.05.2013. године За ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ
ТО БЕОГРАД
Ружица Тодић Брдарић, председница



