НАСИЛНИЦИ ИЗ ШКОЛСКЕ КЛУПЕ
![]()
Група старијих ученика прокупачке основне школе малтретирала дечака другог разреда, тако што су га силом свукли и голог закључали у пољски тоалет.
У Основној школи „9. октобар“ у Прокупљу група старијих ученика малтретирала је дечака П. К, ученика другог разреда, тако што су га силом свукли, па голог закључали у пољски тоалет
Отац дечака Срђан Крстић рекао је да су насилници његовог сина скинули до голе коже, затим му умазали одећу блатом и вукли по том тоалету, а спасла га је учитељица, која је приметила да није присутан на часу.
То се догодило јуче у поподневној смени у школи, на одмору између трећег и четвртог часа.
Крстић је казао да је учитељица родитеље позвала из зборнице, где је довела дечака и да му је одмах указана лекарска помоћ.
„Лекари су му дијагностификовали ‘акутну реакцију на стрес'“, рекао је отац и додао да дечак наредних дана неће долазити у школу.
У прокупачкој полицији речено je да је тај случај пријављен и да су одмах „поступили по пријави“.
Случај ће бити пријављен тужиоцу и свим надлежним институцијама, речено је у полицији.
Директорка Основне школе „9. октобар“ Љиљана Вековић рекла је да је то насиље пријављено школској управи у Нишу, као и да ће се састати с представницима Тима за безбедност Министарства просвете.
„Предузете су све законске мере и насилници ће сигурно бити санкционисани“, рекла је Вековићева.
Група дечака која је малтретирала П. К. недавно су у исти пољски тоалет закључали једну ученицу такође другог разреда.
Основна школа „9. октобар“ налази се у ширем центру Прокупља и има само тај један пољски тоалет, који је удаљен од школе око 150 метара. Школу похађа 1.155 ученика.
РТС
СПРЕМНЕ ЗБИРКЕ ЗА МАЛУ МАТУРУ

Đaci osmog razreda ove godine će na završnom ispitu – „maloj maturi“ imati 50 odsto nepoznatih zadataka iz matematike, srpskog ili maternjeg jezika. Zbirke sa testovima su spremne i uskoro će moći da se nabave.
„Đacima će 25 odsto zadataka biti potpuno poznato, a četvrtina zadataka će imati drugačije cifre ili izmenjen redosled ponuđenih odgovora“, precizirao je pomoćnik ministra prosvete Srbije Zoran Kostić u izjavi agenciji Beta.
On je naveo i da će zbirke sa zadacima za polaganje male mature biti predstavljene u Vladi Srbije do kraja nedelje, a nakon toga će moći i da se nabave.
Pripremljene su i zbirke na jezicima nacionalnih manjina. Učenici manjinskih zajednica imaju pravo da umesto srpskog polažu test na maternjem jeziku.
Pomoćnik ministra je podsetio da je svaka škola u obavezi da organizuje pripremnu nastavu za polaganje „male mature“ i najavio da će probni test završnog ispita biti održan krajem aprila ili početkom maja, a da na „probi“ neće biti pitanja iz zbirki.
Ovogodišnji osmaci su druga generacija đaka koja polaže „malu maturu“. Učenici su prošle godine imali 50 odsto poznatih pitanja iz zbirki, 25 odsto pitanja bilo je delimično poznato, a preostalih 25 odsto potpuno nepoznato.
Broj poptpuno nepoznatih zadataka se postepeno povećava, pa bi sledeće godine trebalo da ih bude tri četvrtine, a u školskoj 20013/2014. bi svi zadaci trebalo bi da budu potpuno nepoznati.
Te godine predviđeno je i uvođenje trećeg testa na kojem bi se proveravalo znanje iz više prirodnih nauka.
(Beta)
ФИЛИП МОРИС ФИНАНСИРА СТИПЕНДИЈЕ ЗА 40 СТУДЕНАТА У НИШУ
Philip Morris: Kompanija Filip Moris finansira stipendije za 40 studenata u Nišu i najbolje studentske projekte za razvoj grada
Osmu godinu za redom program „Partnerstvo za obrazovanje i razvoj zajednice“ (PECD) i kompanija Filip Moris podržavaju studente Univerziteta u Nišu
Osmu godinu za redom, program „Partnerstvo za obrazovanje i razvoj zajednice“ (PECD) raspisao je konkurs za studente Elektronskog, Ekonomskog, Mašinskog i Pravnog fakulteta Univerziteta u Nišu.
Program će nagraditi ukupno 40 studenata individuialnom stipendijom u iznosu od 200.000 dinara, a sa ukupno 4 miliona dinara omogućiće realizaciju odabranih projekata studentskih grupa, koji imaju za cilj unapređenje uslova života u Nišu. Program se sprovodi zahvaljujući pokroviteljstvu kompanije Filip Moris Operejšens a.d.
Kompanija Filip Moris Operejšens a.d. kroz podršku PECD programu od 2004. godine pomaže najbolje i najangažovanije studente Univerziteta u Nišu. Do sada kompanija je kroz ovaj program dodelila 273 stipendije i omogućila realizaciju 65 studentskih projekata koji su okupili blizu 350 niških studenata.
PECD program prepoznaje mlade talente – buduće lidere i pomaže im da uspešno započnu svoju profesionalnu karijeru. Studenti kroz program imaju mogućnost da primene akademsko znanje i razviju liderski potencijal istovremeno učestvovanjem u aktivnostima kojima se unapređuje kvalitet života u gradu Nišu.
Rok za prijave studenata i studentskih projekata traje do 20. januara 2012, a uslovi konkursa dostupni su na internet stranici www.pecd.rs.
BETAOMS
МАЊЕ ЂАКА И У ПРИВАТНИМ ШКОЛАМА
Ovde ne sede razmažena deca bogatih roditelja koja ne moraju da uče jer im školarina od nekoliko hiljada evra garantuje svedočanstvo, tvrde u Zajednici privatnih srednjih škola

Srednja škola za ekonomiju, pravo i administraciju (Foto iz arhive škole)
U Srbiji radi 46 privatnih srednjih škola i desetak osnovnih, koje pohađa oko 4.000 đaka. Većina se nalazi u Beogradu i Novom Sadu, a školarina je od hiljadu do 7.000 evra, u zavisnosti od toga da li su uračunati i udžbenici, ishrana, smeštaj, prevoz… U javnosti se najčešće smatra da u klupama ovih škola sede razmažena deca bogatih roditelja i da se uz vrlo visoku školarinu automatski dobija i svedočanstvo.
Nikola Tesla, predsednik Zajednice privatnih srednjih škola i direktor Evropske poslovne škole „Milutin Milanković”, i Mirko Sarić, potpredsednik Zajednice i direktor Srednje škole za ekonomiju, pravo i administraciju, kažu da je Zajednica privatnih srednjih škola osnovana upravo sa željom da se razbiju ove predrasude.
– Naša ideja je bila da kroz Zajednicu skrenemo pažnju javnosti na način na koji radimo. Ponekad se o privatnim školama govori u negativnom kontekstu, u smislu da tu nema ozbiljnog rada. Mi se, naprotiv, trudimo da pružimo što veći kvalitet, a ne da radimo neodgovorno i površno, jer sve će nam se to sutra vratiti kao bumerang – priča profesor Tesla (inače nuklearni fizičar, u rodu sa slavnim naučnikom).
U školama se zato formiraju odeljenja do 20 učenika, đaci dobijaju lap top i udžbenike, putem interneta mogu da prate nastavu, a roditelji đake u školi, učenici učestvuju u sekcijama, takmičenjima, humanitarnim aktivnostima… Mnogi đaci su uspešni sportisti, već i u međunarodnim okvirima jer ima odgovara ovakav način rada. Na čelu ovih škola su mahom nekadašnji dugogodišnji direktori državnih škola, kažu sagovornici, a kroz Zajednicu se podižu standardi i kontroliše rad.
– Roditelj, ukoliko je nezadovoljan, može da nam se obrati i zato je i savet roditeljima kada upisuju decu da se raspitaju koja škola je u Zajednici. Nećemo da dozvolimo da neko loše radi, zato je u našem udruženju samo desetak škola. Mi do sada nismo imali problema, ali smo imali informacija da neke škole van Beograda štancuju diplome, da rade van svog sedišta i mi tu nismo ništa mogli da uradimo – ističe Nikola Tesla.
On kaže da je prednost privatnih škola upravo u manjem broju učenika. Po njegovim rečima, postoje tri kategorije đaka: odlični, koji žele da zadrže taj trend pa upisuju privatnu školu zbog dobrih uslova, zatim tu su „mede” – đaci koji su „uspavani” u osnovnoj školi, a koji se ovde „bude”, motivišu i usmeravaju, a treća kategorija su deca kojima je nedostajao jedan ili dva boda da se upišu u željenu školu, pa silom prilika upisuju privatnu da bi se ipak školovali za određeno zanimanje.
– Potpuno je isti upis kao i u državnim školama, s tim što se ne gleda samo broj bodova, već se obavlja i razgovor s detetom i roditeljima. Ne upisujemo baš svakog ko nam se javi. Mi im objašnjavamo da ovo nije škola u kojoj ne mora da se uči, da ovo nije igraonica bez obaveza i predstavljamo školu u pravom svetlu, a onda nekim dodatnim anketama proveravamo sklonosti učenika. Mi smo, recimo, u mojoj školi doneli odluku da nećemo da prihvatamo đake ispod 60 ili 70 bodova, zavisno od smera, ali i tu smo fleksibilni, jer ni ti bodovi nisu uvek pravo stanje stvari – objašnjava Sarić.
Sagovornici kažu da se trenutno sve škole suočavaju s problemom manjka đaka, kao posledica ekonomske krize.
– Prošle godine je bilo 18,5 učenika po odeljenju, ali zbog ekonomskih neprilika, jedan broj učenika u starijim razredima nije bio u mogućnosti u septembru da nastavi školovanje. Roditelji su se našli u drugačijoj poziciji gubitkom posla ili gašenjem firmi u kojima su radili i sada je prosek u odeljenju malo više od 15 đaka, što školu dovodi na ivicu opstanka – priča Sarić i dodaje da problemi nastaju i za dete kada pređu u državnu školu jer obično bude 36. u odeljenju, jer je jasno o kakvom je kvalitetu nastave tu reč.
Iako škole imaju svoje 24-časovno obezbeđenje, bilo bi dobro kada bi dobili školskog policajca, kao i državne škole, kažu sagovornici. Zatim, nastavljaju, iako je stručno usavršavanje zakonska obaveza nastavnika, nastavnicima nisu uvek svi seminari dostupni. Problem je i to što škola nema nikakvih subvencija od države kada zaposli mladog nastavnika, a plaća mu pripravnički staž i polaganje licence, što je u državnim školama u nadležnosti lokalnih samouprava.
———————————————-
Prosvetni inspektori u redovnoj kontroli
U Republičkoj prosvetnoj inspekciji kažu da privatne škole uglavnom posluju ozbiljno, jer se trude da privuku nove đake. Kontrola je redovna, a primećeno je da privatne škole brže ispravljaju nedostatke koje uoče inspektori, nego što to čine državne. Do sada je samo prva otvorena privatna škola izgubila dozvolu za rad, a nijedna druga nikad nije kažnjena.
Sandra Gucijan
СУМЊИВ И ФАКУЛТЕТ ИЗ КРАГУЈЕВЦА
AFERA „AKREDITACIJE“
Filološko-umetnički fakultet dobio akreditaciju iako je recenzent sedam od 12 standarda ocenio negativno
![]()
BEOGRAD – Mutne radnje!
Filološko-umetnički fakultet iz Kragujevca je još jedna obrazovna ustanova koja je pored Departmana umetnosti iz Novog Pazara i Akademije umetnosti iz Novog Sada na sumnjiv način dobio akreditaciju za studijski program Zidno slikarstvo! Naime, ovaj program je akreditovan u četvrtom krugu akreditacije 2009. godine bez ijedne opomene iako je za sedam od 12 standarda od jednog recenzenta dobio ocenu manju od neophodne šestice.
Najmanju ocenu 3,5 program Zidno slikarstvo dobio je za svrhu studijskog programa, dok su standardi „struktura“, „ciljevi“ i „kurikulum“ ocenjeni četvorkom. Čak i standard „kompetencije diplomiranih studenata“ dobio je ocenu nižu od šest.
Slobodan Štetić, dekan Filološko-umetničkog fakulteta iz Kragujevca, tvrdi da su se namučili da bi dobili akreditaciju.
– Neophodno je da se sakupi celokupna dokumentacija o programima. Neke smo morali da prepravljamo. U aktima Komisije za akreditaciju detaljno se navodilo šta je neophodno ispraviti i u kom roku. Sve smo ispunili i dobili akreditaciju za sve tri studijske grupe, master i doktorske studije – tvrdi Štetić.
U Republičkom javnom tužilaštvu kažu da oni mogu da reaguju samo na osnovu prijave zloupotrebe.
– Tužilaštvo može da reaguje tek ako neko podnese krivičnu prijavu za zloupotrebe u radu – kažu u RJT.
U Komisiji za akreditaciju i proveru kvaliteta su tvrdili da izveštaji recenzenata nisu jedina dokumenta na osnovu kojih se studijski programi i visokoškolske ustanove akredituju. Oni kažu da Komisija od onih koji od recenzenata dobiju negativne ocene traži da isprave nepravilnosti.
![]()



