ГИМНАЗИЈАЛЦИ У ПИРОТУ ЋЕ УЧИТИ НА ФРАНЦУСКОМ И СРПСКОМ
Spremaju dvojezičnu nastavu
PIROT – Đaci u Pirotu koji upišu Gimnaziju moći će da prate nastavu biologije, hemije, matematike, informatike i geografije na francuskom jeziku. Četvoro profesora završilo je nedavno jednomesečnu obuku u Francuskoj, trenutno pohađaju časove jezika, a dvojezična nastava počeće od naredne jeseni.

U dvojezičnom odeljenju biće od 15 do 20 učenika
Pirotska Gimnazija se pored Beograda, Novog Beograda, Novog Sada i Niša našla u grupi od pet škola u kojima će biti dvojezična nastava na francuskom, a čije diplome će biti priznate i u Francuskoj.
Profesorka biologije Marina Mijalković kaže da tri puta nedeljno imaju časove francuskog jezika i da se radi veoma ozbiljno.
– Naše kolege profesori koji nam predaju kažu da sasvim dobro napredujemo. Bili smo mesec dana na obuci u Francuskoj, dosta se radilo i dobili laskave ocene. Za nas je ovo veliki izazov i treba se dobro spremiti – kaže ona
Profesorka hemije Jelica Stojadinović posle 30 godina rada prvi put u karijeri držaće nastavu iz svog predmeta na francuskom jeziku
– Neće mi biti teško da se pripremam za nastavu jer sam kao đak volela francuski jezik. Očekujem da đaci to prihvate, tim pre što u Pirotu imamo fabriku francuskog “Mišlena”. Dobijaju šansu da se u njoj zaposle, ali i da odu u Francusku – kaže ona.
Podrška projektu
– Podržavamo škole u kojima se uči francuski jezik i projekte gde se razvija frankofonija. Za profesore koji će predavati svoj predmet na francuskom jeziku to je nova avantura i nešto novo. Učenicima je važno da dobro nauče francuski jezik, a posle završene Gimnazije mogu da se odluče za studije u Francuskoj. Dobiće diplomu koju priznaje francusko Ministarstvo prosvete i sa njom i znanjem francuskog jezika moći će lakše da nađu posao – kaže pedagoški koordinator za dvojezičnu nastavu u Francuskom institutu u Beogradu Aleksi Mesmer.
Profesorka matematike i informatike Irena Vidanović smatra da je od velikog značaja za samu školu koja se našla u grupi od samo pet škola u Srbiji koje će imati ovakva dvojezična odeljenja.
– Naša škola je sa tradicijom od 130 godina. Za sve nas je to dodatni stimulans i izazov – kaže ona.
I profesor geografije Bratislav Krstić se veoma ozbiljno priprema za novi izazov.
– Posle svakodnevne nastave u školi imamo časove francuskog. Bio sam na stažiranju u Francuskoj. Učim intenzivno francuski jezik kako bi se što bolje pripremio za nastavu – kaže Krstić.
Uvođenje dvojezične nastave podržavaju Ministarstvo prosvete i nauke, Francuski institut u Beogradu i Nišu, opština Pirot i kompanija “Tigar tajers”, čiji je vlasnik “Mišlen”.
Profesori Irena Vidanović, Jelica Stojadinović, Marina Mijalković i Bratislav Krstić
Član Opštinskog veća zadužen za vanprivredu Boban Nikolić kaže da je opština finansirala odlazak profesora na edukaciju u Francuskoj
– Učenici koji završe ovakvo odeljenje kasnije će moći lakše da se upišu na fakultete. Dobićemo jedan viši rang obrazovanja dece i kadrove koji će moći da rade u “Mišlenu”, ambasadama… – kaže Nikolić.
Direktorka Gimnazije Dragica Nikolić kaže da se profesori koji će predavati u ovom odeljenju narednog leta imati još jedan mesečni kurs u Francuskoj, da bi od sledeće školske godine krenulo ovo bilingvalno odeljenje sa 15 do 20 đaka.
Blic
– Obavestili smo sve pirotske osnovne škole o potrebi pojačanog učenja francuskog jezika jer će pored klasifikacionog ispita učenici polagati i test iz francuskog jezika. Francuski jezik se u Gimnaziji uči već 130 godina. Imamo i desetogodišnju saradnja sa francuskom školom “Massion” u Klermon Feranu, a jedan od motiva za dvojezičnu nastavu jeste i to što u Pirotu radi fabrika francuskog “Mišlena” – kaže Nikolićeva.
СМАЊЕН БРОЈ ОСНОВАЦА У СМЕДЕРЕВУ
![]()
Pomoćnik gradonačelnika za obrazovanje, Dragan Stanić izjavio da je u smederevskim osnovnim školama, za pet godina smanjen broj učenika
SMEDEREVO – U smederevskim osnovnim školama je za poslednjih pet godina manje oko 1.500 učenika, izjavio je pomoćnik gradonačelnika za obrazovanje, Dragan Stanić.
„Od školske 2005/2006. do ove godine, u osnovnim školama je 1.465 učenika manje. Pre pet godina imali smo 11.162 učenika, a sada ih je 9.697. Ukupno je 72 odeljenja manje. Mnogo je za tako kratak period da imate 13 odsto manje učenika ili 14 odsto manje odeljenja“, rekao je Stanić.
Smederevo ima 19 osnovnih gradskoh i seoskih škola, četiri srednje i jednu muzičku školu.
ТANJUG
СПЕЦИЈАЛИЗОВАНИ УЏБЕНИЦИ ЗА ЂАКЕ У ДИЈАСПОРИ

Министарство вера и дијаспоре, у оквиру пројекта „Сваки Србин зна српски“, обезбедило је мултидисциплинарне специјализоване уџбенике за основну школу намењене ученицима из дијаспоре, који су од сада доступни путем интернет странице Министарства www.mvd.gov.rs, саопштено је данас из тог министарства.
Министар вера и дијаспоре Срђан Срећковић истакао је да је очување српског језика и ћириличног писма међу нашим исељеницима стратешки важно за очување националног идентитета нашег целокупног националног корпуса.
„Са намером да популаризујемо, олакшамо и учинимо доступнијим учење српског језика и ћириличног писма што већем броју, пре свега, деце у нашој дијаспори, омогућили смо преузимање специјализованих књига у електронском издању са нашег сајта“, рекао је министар Срећковић.
Уџбеници, припремљени у сарадњи са Заводом за уџбенике, омогућавају припадницима наше дијаспоре у целом свету преузимање буквара и читанки за све узрасте основних школа. Подељени су у три групације: од првог до трећег, од четвртог до шестог разреда и уџбеници за седми и осми разред.
Уџбеници обрађују и разне културне садржаје, традицију и обичаје српског народа.
Поред институционализованих видова учења српског језика у дијаспори, регулисаних законима земаља у којима наши људи живе у иностранству, попут Аустрије, Аустралије, Канаде и Македоније, најучесталији облик учења српског језика је при црквено-школским општинама у Великој Британији, Француској, Јужноафричкој републици или Сједињеним Америчким Државама.
„Уверен сам да ће зачетак оваквог, савременог, ‘интернет’ приступа, којим се премошћује и проблем физичке удаљености бројне дијаспоре, умногоме допринети очувању српског језика и ћириличног писма међу припадницима дијаспоре, као и њиховој свеприсутности у оквиру матичног националног корпуса“, закључио је он.
РТВ
НЕСТАШНА ДЕЦА БИЋЕ ИНТЕЛИГЕНТНИЈИ ЉУДИ

Последњих година у Србији је све више деце с поремећајима у учењу, па председник Комитета светске Менсе за даровиту децу др Ранко Рајовић саветује родитељима да својим малишанима не забрањују да скачу по креветима, барама, да се преврћу, јер је доказано да управо те инстинктивне игре утичу на развој мозга детета и интелигенције
Најновији подаци из светске Менсе говоре да дете са мало физичке активности има смањене дубоке структуре мозга које учествују у когнитивним (сазнајним) процесима, рекао је Рајовић и саветовао да деца, посебно у предшколском узрасту до пете године, што више скачу, трче, бораве у парку, природи.
У Србији је све више малишана са поремећајима у учењу (дислексија, дисграфија) поремећајима говора, 90 одсто деце неправилно држи тело и нико не схвата да ће све то касније да утиче на њихове когнитивне способности, упозорио је Рајовић у изјави Танјугу.
Доказано да се 50 одсто синапси (функционална веза између једне нервне ћелије и друге ћелије) развија до пете године, управо кроз активности и игру, која често смета родитељима, упозорио је он.
На пример, дете од две године често скаче по креветима, а то родитељи не дозвољавају, да не упропасти мадрац од 300, 400 евра. Или рецимо деца ходају по ниским оградама, банкинама, скачу по блату, врте се око себе, пењу се где год стигну, навео је он.
„Пошто им не дамо то да раде, правимо нову грешку, јер деци дозвољавамо да неколико сати проведу уз компјутер“, упозорава Рајовић, један од аутора Менсиног „НТЦ система учења“, који је у употреби у неким нашим, али и страним школама и вртићима.
У Србији, 70 до 90 одсто деце у својој соби има ТВ, компјутер, видео игрице, а зна се да претерано гледање телевизије, играње видео игрица, може да оштети развој укупних способности детета, рекао је он.
Ако погледамо само видео игрице или седење поред рачунара, то може да буде веома штетно, јер, према најновијим подацима, деца у Србији дневно играју по три, четири сата видео игрице или су за компјутером, што аутоматски значи да се смањују поједине структуре мозга и то не само синапсе у кори великог мозга, већ и дубоке структуре мозга, истакао је он.
Уколико дете које дневно проведе неколико сати гледајући ТВ, уз компјутер и видео игрице нема друге компензаторне активности (трчање, скакање, провлачење, боравак у природи…), онда готово сигурно улази у ризик за појаву неког од развојних поремећаја.
„У суштини, све више је очигледан утицај спољашње средине и погрешне стимулације, па је обавеза свих нас који се бавимо овим проблемима – да едукујемо, пре свега, родитеље, а онда и васпитаче и учитеље“, сматра Рајовић.
У оквиру „НТЦ система учења“ постоје семинари за васпитаче, учитеље, а укључени су и родитељи. Програм се примењује три године у Србији, а пре месец дана започета је и сарадња са УНИЦЕФ-ом.
У Европи, у 14 држава примењују НТЦ програм учења, који је у Србији акредитован у Заводу за унапређивање васпитања и образовања, а ради уз помоћ Савеза учитеља Србије и Друштва васпитача Војводине.
РТВ
ВАСПИТАЧИЦЕ НАЈАВИЛЕ ПРОТЕСТ

Самостални синдикат предшколског васпитања и образовања Србије, незадовољан што влада готово 10 година није донела уредбу о нивоу плата запослених у предшколским установама, организоваће протест у понедељак, 5. децембра испред Министарства просвете, изјавила је данас председница тог синдиката.Синдикат скоро деценију тражи доношење уредбе која ће регулисати ниво плата свих профила запослених у овој делатности, рекла је Танјугу председница синдиката Љиљана Киковић и навела да ће протест почети у понедељак у подне, али да ће вртићи радити нормално.
С обзиром на то да Министарство просвете није могло да од свих локалних самоуправа прибави податке о износу зарада запослених у предшколским установама Србије, тај синдикат је, уз сагласност министра, прикупио и обрадио све податке, рекла је она.
Министарство финансија је према њеним речима, саопштило да је за изједначавање плата на годишњем нивоу потребно 1,3 милијарде динара.
Нажалост, ни то није било довољно да се убрза рад на изради уредбе, рекла је Киковић и додала да синдикат упорно покушава да у разговорима с министром просвете реши тај проблем.
„Међутим, двомесечно чекање представника нашег синдиката на разговор са министром Жарком Обрадовићем сведочи о томе да су запослени у нашој делатности изгледа потпуно заборављени од ове државе, због чега смо приморани да изађемо на улице“, рекла је Киковић.
РТВ



