Пред вама је отворено писмо професора техничког и информатичког образовања који су свој радни век провели у учионицама и који имају велико радно и животно искуство и уједно су чланови Друштва педагога техничке културе Србије, које је једно од највећих просветних удружења Србије.
Писмо је написао цењени професор и аутор књига за ТИО ,
професор Зоран Д. Лапчевић
Министарство просвете, науке и технолошког развоја
Немањина 22-26
Београд
Снежани Марковић, помоћнику министра за средње образовање и васпитање и образовање одраслих
ОТВОРЕНО ПИСМО
Поштована,
Изражавам велико незадовољство и противљење Вашим најновијим потезом објављивања Јавног позива за избор чланова за формирање радне групе за ревидирање наставног плана и програма наставе информатике у основним и средњим школама, као и начином на који желите то да спроведете.
Ваша намера је очигледно, по ко зна који пут непрофесионална, некоректна и изнад свега непоштена према предмету техничко и информатичко образовање (ТИО) који неовлашћено и злонамерно злоупотребљавате и тумачите.
Ја немам ништа против да Ви ревидирате наставни план и програм наставе информатике у основним и средњим школама, као што немам ништа против ни да уведете посебан обавезан предмет информатике у основним школама, али немојте да то радите на штету јединог предмета у основној школи који даје функционална знања ученицима спајајући теорију и праксу. Немојте да се упуштате у нешто за шта нисте компетентни ни по струци ни по тренутној функцији коју обављате, а то је прекрајање планова и програма из области технике и технологије. Знам да ће те ми рећи да Вам је то и намера, да експерти у комисијама то раде а не Ви. Питам Вас, који то експерти (сигурно мислите на професоре струковних факултета) немају паметнија посла него да по цео дан висе на сајту Министарства просвете у ишчекивању да Ви објавите јавни позив и то у пет дана колико сте дали рок за пријављивање, при чему Вам апликација за пријављивање више није доступна него што јесте? Сигуран сам да Вам се под овим условима нико од стручњака, да не кажем експерата, који иза себе имају макар неки број објављених стручних радова, неће пријавити, при чему Вам резултати које добијете и закључци које донесете неће уопште бити валидни.
Смисао рада у комисијама које предлажете и валидности добијених резулата и закључака се губи у старту и чињеницом да иза овога, слободно могу рећи ВАШЕГ ЛИЧНОГ ЈАВНОГ ПОЗИВА, не стоји ни НПС ни ЗУОВ, па можда ни сам Министар просвете јер га, како стоји на сајту Министарства, није ни потписао.
Мене сте лично оптужили, на састанку који смо имали, да манипулишем са колегама на друштвеним мрежама, а ја Вам сада одговарам да Ви са овим јавним позивом манипулишете са комплетном стручном јавношћу која се бави техником, технологијом и информатиком у нашем образовном систему. Ви од тако озбиљне ствари, као што је ревидирање постојећих или доношење нових наставних планова и програма за технику и технологију, и начина на који желите то да спроведете онлајн истраживањем и веб-апликацијама, од свега правите вашариште или у најбољем случају евровизију.
У тренутку када сте изгубили поверење и кредибилитет код наставника ТИО па и многих наставника информатике, поставља се и питање Ваше искрености у обради и приказивању података и повратних информација од стране чланова комисија и анкетираних ученика, јер ту су разне манипулације врло могуће, а база подтака је код Вас у Министарству и једино Ви можете да је контролишете.
На основу чињеница изнетих у овом писму желим да Вам кажем да, иако сам компентентнији од Вас када су у питању техника и технологија, не желим да учествујем у оваквом омаловажавању предмета који предајем 35 година, али желим да Вас замолим да повучете јавни позив и одустанете од овакве сулуде иницијативе парцијалних интервенција на школском програму ТИО, а све с циљем одузимања једног часа и формирања обавезног предмета информатике у основној школи. У супротном, бићу принуђен да обавестим медије о наставку Ваших лоших намера према предмету ТИО, ученицима који га радо похађају и наставницима који га предају, и позвем све наставнике ТИО на масовне протесте испред Министарства просвете.
Срдачан поздрав,
Зоран Д. Лапчевић, наставник ТИО и професори ТИО, чланови Друштва педагога техничке културе Србије
Београд e-mail: lapcevic@vektor.net
Ево шта о реформама каже угледни универзитетски професор доктор Слободан Попов:
„Анализа стања Тврдња да ученици немају довољно информатичких садржаја у основној школи узима се као аргумент за увођење редовног наставног предмета Информатика и рачунарство је нетачна. У следећој табели је приказан однос информатичких садржаја у настави ТИО и у изборниј настави Информатика и рачунарство (информатички садражаји ТИО су истругнти из целине, због компарације, тако де се не види функционална повезаност са осталим деловима програма). Критика да су наставни садржаји застарели је тачна, али то није разлог да се постојећи систем руши. Треба утврдити који су наставни садржаји или превазиђени па их треба заменити или их треба освежити. Из табеле се види да су информатички садржаји у ТИО функционални али и њих треба освежити. Има садржаја који се преклапају па их треба изоставити из изборне наставе, као што има садражаја који би требало да пређу у ТИО ако су битни за целу популацију. Тако би се остварила вертикала у оним информатичким садржајима који су потребни сваком ученику. Имајући у виду да је у образовни систем уведена инклузија и собзиром да по Гаусовој кривој имамо испод просечне ученике и већину просечних понуђени информатички садржаји задовољавају потребе тог нивоа ученика. У сваком случају ако ту има недостатака и примедби треба извршити измене и допуне. За остали део популације који желе и могу више је намењена изборна настава. Што значи да са тим садржајима не треба оптерећивати целокупну популацију. Предлагачи промена нису понудили концепт информатичких садржаја од основно-школског до факултетског. Разлог лежи у томе јер би се видело да би увођењем још једног редовног предмета непотребно оптеретили целокупну популацију.
Погрешно је мислити да је техничко – технолошко образовање алтернатива информатичком образовању. Напротив, они су комплементарни. Запостављањем техничког или информатичког образовања може се негативно одразити на друштвено – економски и технолошки развој земље. То би довело до стварања инфериорне нације у техничко – технолошком или информатичком домену. Наше опредељење је да се у склопу Техничког и информатичког образовања информатичка технологија изучава поред основних операција и у оквиру конкретних техничких проблема. Тако се поред упознавања конфигурације рачунара и намене појединих делова ученици уводе у проблем примене рачунара у различитим животним ситуацијама и управљања разним техничким уређајима преко интерфејс технологије. Настава техничког и информатичког образовања, која је обавезна за све ученике, обезбеђује обавезни минимум информатичког образовања за све ученике. Зато се овој настави мора посветити посебна пажња. Мора се обезбедити одговарајућа хардверска и софтверска подршка. Изборни програм Информатике и рачунарства треба да остане изборни и да омогући проширивање информатичких знања за оне ученике који се више интересују за ову област (графика, анимације, мултимедија, програмирање итд). У оквиру ове наставе омогућено је да се више улази у дубину појединих сегмената информатичких и рачунарских садржаја који нису обавезни, а ни потребни целој популацији. Овом програму треба променити статус увођењем оцене у просек и/или давањем допунских бодова (или нешто слично) при упису у одговарајућу средњу школу. „
Уз све ово треба додати да је кабинетска опремљеност школа и за ТИО и за информатику у веома лошем стању и да РЕФОРМА треба да почне ту, на терену!