„Obrazovni sistem do sada nije bio u korelaciji sa potrebama rada pa se zato Srbija nalazi na 74. mestu po visokom obrazovanju, po efikasnosti tržišta rada od 139 zemalja se nalazimo na 102. mestu, po inovacijama u ovoj godini smo od 34 zemlje na 29. mestu”, naveo je ministar

BEOGRAD – Reforme u Srbiji su propale jer nije bilo stručnih ljudi kako bi se ekonomske, političke, društvene i kulturne reforme sprovele na pravi način, izjavio je danas u Beogradu ministar rada i socijalne politike Rasim Ljajić.

Ljajić je na konferenciji „Važnost međunarodnih profesionalnih kvalifikacija” rekao da je potrebno povećati ulaganje u obrazovanje i unaprediti obrazovni sistem, „a ne kao do sada, ulaganja u obrazovanje usmeriti samo na ispatu plata”.

„Jedino što imamo je ljudski resurs i ne možemo više govoriti samo o jeftinoj radnoj snazi kao potencijalu Srbije”, rekao je on ističući da je potrebno povećati stepen visokokvalifikovanih i stručnih ljudi.

Prema njegovim rečima, sposobnost primene praktičnih znanja je više nego slaba i Srbija plaća cenu odliva velikog broja mladih i obrazovanih ljudi.

„Obrazovni sistem do sada nije bio u korelaciji sa potrebama rada pa se zato Srbija nalazi na 74. mestu po visokom obrazovanju, po efikasnosti tržišta rada od 139 zemalja se nalazimo na 102. mestu, po inovacijama u ovoj godini smo od 34 zemlje na 29. mestu”, naveo je Ljajić i dodao da je potrebno intenzivirati saradnju obrazovanja i privrede.

On je istakao da u tekstilnoj industriji zemlja zaostaje 35 godina, u mašinskoj 34 godine, u industriji građevinskoj materijala 30 godina, u hemijskoj industriji 28 godina, u prehrambenoj 27 godina, farmaceutskoj 21 godinu, dodajući da to nije samo statistika već slika obrazovanja u Srbiji.

„Stepen obrazovanja i količina stručnih ljudi direktno utiču na povećanje izvoza, proizvodnje, konkurentnosti i investicija”, naveo je ministar.

Državna sekretarka u Ministarstvu prosvete i nauke Tinde Kovač-Cerović kazala je da posebna radna grupa u tom Ministarstvu radi na usaglašavanju obrazovanja u Srbiji sa evropskim sistemom, ali da taj proces teče sporo, jer Srbija kasni sa razvojem Nacionalnog okvira razvoja kvalifikacija.

„Tržište rada ne nudi nove mogućnosti i jasne zahteve za nove olike rada, sistem obrazovanja je zatvoren i mala je mobilnost studenata”, rekla je ona i dodala da je potreban dug period kako bi sistem obrazovanja u Srbiji bio konkurentan u Evropi.

Cerović je, međutim, istakla da je zakon za obrazovanje odraslih pred usvajanjem, kao i da država radi na strategiji razvoja obrazovanja.

Zamenik šefa misije Velike Britanije u Srbiji Dejvid Mekferlejn je istakao da Srbija treba da unapredi sistem obrazovanja kako bi mogla da bude konkurentna na evropskom tržištu.

„Od velikog značaja za unapređenje obrazovanja je saradnja sa drugim zemljama”, naveo je on dodajući da je Britanija do sada imala jaku saradnju sa Srbijom kao i da se planira jače povezivanje u oblasti obrazovajna između dve zemlje.

Kako je kazao, 6.000 studenata iz Srbije, na godišnjem nivou, stiče određene obrazovne kvalifikacije u Britaniji.

„U Srbiji posluje oko 60 britaskih firmi”, podsetio je on i dodao da Britanija nastoji da nastavi sa ulaganjem u Srbiju.

Mekferlejn je rekao da je potrebno imati visokokvalifikovanu radnu snagu jer se u svetu kompanije takmiče za klijente, a države se bore za veću konkurentnost, a „sve to zahteva radnu stručnost”.

Beta