Ове школске године уписано је више од 2.000 ромских првака. Од 2005. до 2010. године број Рома у основним школама већи је готово 30 одсто. Повећава се и број ромске деце у средњим школама и на факултетима.
У ђачку клупу, ове школске године, први пут је село око 2.000 ромске деце, што је 10 одсто више него лане. Њихово активније укључивање у образовни систем и двогодишњи пројекат у ОШ „Бранислав Нушић“, показатељи су да се жеља и добра воља исплате.
Први кораци су најтежи, али најважнији. После двогодишњег пројекта, резултати су очигледни.
„Поред наше наставнице имамо и учитеља Тонија. Он нам све помаже и тако ћемо све научити. Ко рано ради, две среће граби“, порука је деце ОШ „Бранислав Нушић“.
Учитељици Александри Поповић најважнији је њихов успех, њихов осмех када напишу своје име и презиме, када прочитају нешто. Најлепшим успехом се, такође, сматра и када учитељ види да је дете задовољно.
Међутим, успех није могућ без педагошких асистената. Помажу и првацима, али и старијим ђацима. Уче са њима, одлазе у њихове куће да би и родитеље убедили у важност школе.
Педагошки асистент ОШ „Краљ Петар Први“ у Нишу Адријана Аметовић наводи пример девојчице која је завршавала осми разред и која је хтела да упише средњу школу, али родитељи нису дозвољавали.
„Сате и сате смо провели разговарајући са њима, на крају је отац попустио и дозволио да упише средњу школу“, каже Аметовићева.
У 2006. години студирало је 70 Рома, а 2011. године било је 178 ромских студената.
Министар просвете и науке Жарко Обрадовић каже да би резултати изостали да закон није промењен, а да су резултати нешто што се мора поштовати.
Европска унија је са 11 милиона евра помогла социјалну инклузију.
Шеф делегације ЕУ у Србији Венсан Дежер каже да ЕУ обећава наставак помоћи.
„Ове недеље настављамо са донацијама, 131 школа ће примити лаптопове и паметне табле, а у пет школа испоручићемо такозване паметне спратове, односно посебан систем информационе технологије“, рекао је Дежер.
Некада су Роми ишли у специјалне школе. Када су заједно са осталим вршњацима, кажу да се сви у разреду лепо друже и како ће тако бити „заувек док смо живи“.
Излазак из зачараног круга сиромаштва подразумева још много посла, али напредак охрабрује.
РТС