Око 40 одсто средњошколаца у Србији сматра да су припадници LGBT популације болесни, а око 20 одсто мисли да им није место у њиховим школама и да „заслужују батине“, резултат је данас представљеног истраживања које је спровео Хелсиншки одбор за људска права.
Истраживање је спроведено од априла до јуна ове године, међу 630 средњошколаца у шест градова Србије – Београду, Новом Саду, Крушевцу, Зрењанину, Нишу и Новом Пазару.
Ауторка истраживања, социолог Марија Радоман истакла је да истраживање указује на оштре поделе међу средњошколцима, пошто има оних екстремно нетолерантних, али и либералних.
„Око 14 одсто средњошколаца сматра да истополним паровима треба омогућити усвајање деце, а 16,5 одсто подржава истополне бракове“, казала је Радоман
Истраживање показује и да 37 одсто испитаника има екстремно шовинистичке и расистичке ставове према Ромима, а једна петина испитаних сматра да су припадници ромске популације „ментално мање способни да уче“.
Око 62 одсто средњошколаца било је сведок физичког насиља, а да је жртва насиља признало је 13 одсто испитаника.
Око 60 процената средњошколаца сматра да у Србији постоји проблем породичног насиља, 61 одсто би такво насиље пријавило.
Истраживање указује и на традиционално схватање породице међу српским средњошколцима, пошто 45 одсто њих сматра да мушкарац треба да има главну реч у породици.
Око 43 одсто средњошколаца сматра да жене у Србији треба више да рађају „како би били спашени као нација“, а око 30 процената испитаника мисли да жена може да буде потпуно остварена само као мајка.
Председник Комисије за унапређење безбедности у Београду Дејан Ранђић сматра да истраживање указује на проблеме са којима ће се Србија суочавати у будућности, али и на то да држава нема јасан план и програм, када је реч о едукацији младих и унапређењу система вредности.
„Решење је у едукацији и ширењу толеранције међу основцима и средњошколцима“, казао је Ранђић и додао да поједини политичари у Србији својим понашањем доприносе ширењу нетолерантних ставова међу младима.
Директор београдске Канцеларије за европске интеграције и сарадњу са удружењима Данко Рунић указао је да оваква истраживања могу да помогну у креирању политике и едукативних програма које ће градска Управа у Београду покренути.
Гимназијалка и представница омладинске мреже Хелсиншког одбора за људска права Дуња Нешовић указала је да су за овакве ставове средњошколаца заслужни и наставни садржаји из уџбеника за историју и географију, као и начин на који поједини професори држе предавања и промовишу своје националистичке ставове.
„Потребна је реформа образовног система, као и начина на који се држе предавања. Поједини професори у својим предавањима провлаче националистичке ставове, којима могу утицати и на ставове ученика. Тако се шири верска и национална нетолеранција“, навела је она.
РТВ