Učenici rešavaju probleme

Beograd – PISA testiranje u školama u Srbiji počinje 16. aprila i trajaće do kraja maja, a rezultati će biti objavljeni u decembru 2013. godine, kaže za Danas Dragica Pavlović Babić, nacionalna koordinatorka PISA istraživanja u našoj zemlji.

Prema njenim rečima, istraživanje će biti sprovedeno u 156 srednjih i jednom broju osnovnih škola, jer se najveći broj učenika uzrasta od 15 godina, koji učestvuju u PISI, nalazi u prvom razredu srednje škole.

Ove godine najveći broj zadataka biće iz matematike (oko dve trećine), dok će ostali zadaci biti iz čitalačke i naučne pismenosti. Novina je što će jedan broj đaka iz svake škole imati i zadatke iz rešavanja problema.

– Reč je o nešto kompleksnijim zadacima koji se nalaze na granici različitih oblasti i za čije rešavanje su potrebna znanja iz nekoliko oblasti. Ali kao i svi PISA zadaci, i ovi su uklopljeni u realan kontekst, odnosno u njihovom rešavanju se koriste svakodnevna iskustva. Zadatke iz rešavanja problema učenici će raditi na kompjuterima. To nisu onlajn testovi, nego softverski. Ne izgledaju kao da su sa papira stavljeni u vord dokument već se koriste i mogućnosti informatičke tehnologije. Reč je o vrlo jednostavnom rešenjima, kao što je, recimo, pomeranje, okretanje, prevlačenje… Prošle godine probne testove iz rešavanja problema radilo je 850 učenika iz 50 škola i nigde nisu zastali zato što ih je zbunila tehnologija. Ovaj tip zadataka su naši učenici radili 2003. godine, ali u formi papir-olovka testa, a kao i u ostalim oblastima bili su ispod OECD-ovog proseka za oko 50 poena – ističe Dragica Pavlović Babić.

Podsetimo, na poslednjem PISA testiranju učenici iz Srbije postigli su bolje rezultate u odnosu na istraživanje iz 2006, ali su njihova postignuća u oblasti čitalačke, matematičke i naučne pismenosti za oko 60 poena niža u odnosu na prosek zemalja OECD-a.

U oblasti čitalačke pismenosti naši učenici su u odnosu na 2006. postigli značajno bolje rezultate – napredak iznosi oko 40 poena i spada među najveća poboljšanja koje je neka zemlja zabeležila između dva PISA testiranja do sada. Smanjen je procenat đaka koji nisu dostigli nivo funkcionalne pismenosti, sa 52 odsto, koliko je iznosio 2006, na 33 odsto. I u oblasti matematičke i naučne pismenosti ostvaren je napredak i to za po sedam poena. U PISA 2009. testiranju oko 40 odsto učenika iz Srbije nije dostiglo nivo funkcionalne pismenosti iz matematike, a oko 34 odsto učenika u oblasti prirodnih nauka.

Najbolji đaci iz Šangaja

U poređenju sa zemljama iz regiona, učenici iz Srbije su prošle godine postigli bolje rezultate od učenika iz Bugarske, Rumunije, Crne Gore i Albanije, dok su njihova postignuća u sve tri oblasti iz kojih rešavaju zadatke, niža od postignuća učenika iz Slovenije i Hrvatske. Čitalačka pismenost je u najvećoj meri razvijena kod učenika iz Šangaja, Koreje, Finske i Hongkonga. Kada je reč o matematičkoj pismenosti, ubedljivo prvo mesto pripada Šangaju, a slede Singapur, Hongkong i Koreja. I u naučnoj pismenosti učenici iz Šangaja su najuspešniji, a slede Finska, Hongkong i Singapur.

Danas