С ЈЕДНЕ СТРАНЕ ИМАТЕ ЈЕДНУ ОСОБУ, С ДРУГЕ ГОМИЛУ – ТО ЈЕ ОНДА ЛИНЧ“: ПРОСВЕТАРИ О НОВОМ ПРАВИЛНИКУ

Нови Правилник о оцењивању у основној школи предвиђа да је за подношење пријаве против наставника потребна сагласност више од половине родитеља једног одељења, што је отворило питање могућих злоупотреба и додатних притисака на наставнике. Потпредседник Независног синдиката просветних радника Никола Ћурчин оцењује да се уводи нешто што личи на хајку, јер се инструишу родитељи да формирају неку групу за подршку и онда наступају према школи.
„Овде се медијски ради на томе да се усмеравају родитељи да праве групе за подршке, што је продубљивање конфликта између наставника, ученика и родитеља. Ваш задатак је да индивидуално решавате проблем, а не да разговарате са гомилом људи. С једне стране имате једну особу, а с друге гомилу људи – то је онда линч“, каже Чурчин у Новом дану на ТВ Н1.
Додаје да су новина у Правилнику притужбе на педагоге и психологе.

„Ово служи да се избегне и пребаци одговорност. Ни на који начин нисмо адресирали проблем у Рибникару, последице тога, ни оно што је било пре, али зато сада имамо нову мету, а то су педагог и психолог, и да на њих усмеримо кривицу. Министарство (просвете) покушава да на сваки начин са себе скине одговорност, да посвађа људе у школи, то је изузетно лоше“, указује Чурчин.

Потпредседница Гранског синдиката просветних радника „Независност“ Ружица Тодић Брдарић наводи да су пре доношења Правилника организовани састанци представника репрезентативних синдиката са министарством. Додаје да су била два састанка, и да су успели неке ствари да искоригују, водећи рачуна о интересима запослених и ученика.

Поводом члана 5 Правилника за основне школе, којим је дефинисано да је за подношење пријаве против наставника потребна сагласност више од половине родитеља једног одељења, каже да је њен синдикат био да се он апсолутно избаци, а не да се дорађује.

„Ученици у жаргону у средњој школи би рекли да је то организована хајка инструирана правилником који је врло опширан и односи се на основне школе. Овај правилник никако не ствара поверење између наставника, родитеља и ученика, већ продубљује антагонизам, и то у озбиљним размерама“, сагласна је она са колегом Ћурчином.

Додаје да је сигурна да ни остала три синдиката нису имала намеру да подрже злоупотребу, већ је нису ни сагледали.

Указује да су могуће и политичке и разне друге злоупотребе.

Брдарић: Где је овде комуникација?
„Не ради се овде само о приговору на оцену, већ на целокупни васпитно-образовни рад. Ми децу не само да збуњујемо, већ шаљемо потпуно контрадикторне поруке. Децу прво учимо, а то је кључно, да се сукоби морају препознати, да је дијалог кључан у решавању и идентификацији проблема. А овде вам је прича – уместо да одељенски старешина буде координатор између наставника, ученика и родитеља, он добија писани допис преко секретаријата који је заведен и онда поступа тако што обавештава предметног наставника – па где је ту комуникација“, пита Брдарић.

Ћурчин додаје да остају и индивидуалне притужбе родитеља које су биле и до сада.

„Правилник је корак у лошем правцу… Министарство иде из грешке у грешку“, истиче.

Каже и да „имамо проблем у систему, неће људи да раде у школи, стотине професора математике фали“.

„Која је ово порука? Не можемо да обезбедимо да пристојно платимо људе у просвети, не можемо да вам обезбедимо професоре, али можемо да организујемо хајку“, поручује Ћурчин.

Указује да ово није само просветни, већ друштвени проблем.

„Синдикати су искоришћени да се да легитимитет овом процесу, морали су раније да реагују и да не дозволе да се ово деси“, сматра.

Подсећа да су унете измене и у правилник за средњу школу, у којем је до сада ученику смањивана оцена из владања на четворку, ако је имао између 5 и 8 неоправданих, а сада је то померено на осам.

„Која је то порука? Изволите, бежите са часова. Желим да упутим поруку родитељима: Све што је до сада важило, важи и сада, ако имате проблем решавајте га као и до сада. Немојте да злоупотребљавате. Стално се трудимо да пребацимо кривицу. Овде је питање да ли ће јавно школство опстати. Ако наставимо да га урушавамо, имаћемо озбиљан проблем“, закључује.

И Брдарић се слаже да се новим правилником Министарство „извукло“ из приче, а као разлог су, како додаје, навели да су затрпани мејловима.

Ћурчин: Јако је битно ко ће бити нови министар просвете
Ћурчин поручује да је што се васпитавања тиче кључна комуникација са родитељима, који ако имају проблем, не морају да окупљају 20 њих да би указали на њега, већ то могу одмах.

Истиче да су захтеви његовог синдиката – укидање анонимних пријава у просвети, а разлог за то су могуће злоупотребе, које су служиле као додатни притисак на наставника, потом да напад на наставника и друго особље буде посебно и оштрије третиран, као и захтев за суспензију ученика.

„Треба да смањимо тензије, а не да правимо посебне групе за подршку унутар школе за продубљивање тензија“, оцењује.

На питање да ли је важно ко ће бити нови министар просвете, наглашава да је „персонално решење јака порука“.

„Јако је битно ко ће бити министар просвете, ако планирамо да ова држава постоји“, закључује.