besplatni-udzbenici

Ја сам мајка двоје основаца и професор и купила сам још један уџбенички комплет. Мој син лакше памти када подвлачи разнобојним маркерима и не желим да буде под стресом ако нешто случајно запише или подвуче…Замислите дете које треба код куће да уради 14 задатака. Пошто не сме да пише и брише по уџбенику, прво ће морати да их препише у свеску, па тек онда да их ради, а то дуго траје. Осим бесмисленог губљења времена, крајњи ефекат ће бити да ће деца изједначити знање и преписивање, да ће сматрати да је учење нешто бесмислено, а књига нешто што је пролазно. Не треба заборавити да је уџбеник у сиромашним породицама често једина књига која је у кући и штета је што дете на крају године мора да је врати…

Ове две приче – мр Иване Пејоске и др Александра Бауцала са Филозофског факултета сликовито илуструју полемику која се ових дана развила у јавности око пројекта бесплатних уџбеника. Тим поводом је Удружење „Родитељ” јуче затражило од просветних власти да не примењују овај концепт док не буде обезбеђен новац да школске књиге ученици добију на трајно коришћење. По мишљењу родитеља окупљених у овом удружењу, али и стручњака, бесплатне уџбенике требало би да добију само деца из социјално угрожених породица, без обавезе враћања књига на крају школске године.

Драгана Соћанин, председница овог Удружења, каже да родитељи нису консултовани, да се занемарује суд стручне јавности и да се усваја нешто што може имати трајне штетне последице по сву децу.

– Наши уџбеници су напредовали последњих година и бојим се да је ова иницијатива у супротности са савременом педагошко-психолошком науком. Раздвајање уџбеника на уџбеник и радну свеску озбиљан је посао, а не своди се на то да се само „ишчупају” линије на којима ће дете писати и зато се бојим да није остало довољно времена до почетка наредне школске године – сматра Љиљана Видовић, потпредседница Педагошког друштва Србије.

Са тим се слаже и др Десанка Радуновић, председница Националног просветног савета, која поставља питање легалности нових уџбеника.

– То нису уџбеници које је НПС препоручио и они ће морати поново на проверу, а питање је чак и ако је све како треба колико брзо је могуће читав посао завршити – указује др Радуновић и додаје да ће ово питање вероватно бити на дневном реду наредне седнице НПС:

Председник Центра за демократију др Драгољуб Мићуновић, који је био домаћин недавног округлог стола на тему „Коме сметају бесплатни уџбеници”, сматра да враћање школских књига има васпитну функцију, јер ће се код деце развити поштовање и љубав према књизи с једне стране и солидарност с друге.

– У многим земљама се тако ради и показало се да то функционише. Не видим зашто се прави велики проблем од питања да ли деца треба да врате или да чувају уџбенике за успомену. Ко чува те уџбенике после школовања, пођите од себе? То су веома ретки библиофили – каже др Мићуновић.

Министар просвете и науке др Жарко Обрадовић одговара да не мисли да је јерес тражити од родитеља и од деце да воде рачуна о књигама и да је невероватно како је племенита идеја – да 80.000 ученика основне школе добије бесплатне уџбенике – „дочекана на нож”.

– За многе се иза целе приче око уџбеника крије чаробна реч која се зове – профит, јер тржиште уџбеницима је „тешко” од 30 до 90 милиона евра сваке године. Од првог разреда до завршетка средње школе учи 905.000 деце. Узмите цене комплета и помножите, па дођите сами до одређеног закључка. То некад нема везе са образовно-васпитним методама – рекао је министар на овом скупу.

С. Г.

———————————–

Издавачи тврде да нису профитери

„За издаваче кажу да су профитери и да из личног интереса не подржавамо овај пројекат. То није тачно, апсолутно нисмо против бесплатних уџбеника, али на овај начин неко руши квалитет школских књига. Осим тога, чињеница је да ће сигурно половина родитеља купити још један комплет”, каже Гордана Кнежевић Орлић, председница Извршног одбора Удружења издавача уџбеника и учила Србије и директорка издавачке куће „Клет”.