Предрасуде у школским књигама, па и она о „глупачи – женској особи”, биће разматране на некој од наредних седница Националног просветног савета

Страница „Граматоломија” која је узбуркала јавнос

На некој од наредних седница Националног просветног савета разматраћемо и грешке у уџбеницима, па и ову која је узбуркала јавност да је „глупача једнако женска особа”. Међутим, школска година је почела, деца не могу више да чекају иновиране наставне планове, имамо јако много другог посла, тако да ћемо се на седници у уторак бавити наставним плановима и програмима за средње стручно образовање и васпитање, рекла је јуче за наш лист професорка др Десанка Радуновић, председница НПС-а.

Да подсетимо, иновирани програми за гимназије усвојени су на прошлој седници, а пошто НПС протресе и средње стручне школе, Министарство просвете проследиће упутство о изменама свим школама у Србији. Измене нису радикалне, већ су лекције очишћене застарелих израза и свега онога што је демантовала реалност у последњих 20 година.

Када је реч о грешци у приручнику, чија је спорна страница прво осванула на „Фејсбуку”, др Радуновић каже да је НПС примио писмо др Невене Петрушић, поверенице за заштиту равноправности, која наводи да је то пример вређања и омаловажавања жена.

А у уџбенику за шести разред основне школе, под називом „Граматоломија”, новосадског издавача „Либер д.о.о.” ауторке Душанке Вујовић, дословце пише:„Суфикси најчешће нису једнозначни. На пример, речи са суфиксом -ача могу да имају различита значења: лозов-ача – врста пића, глуп-ача – женска особа, краст-ача – врста жабе”.

У овој издавачкој кући објашњавају да је реч о старом уџбенику из 2003. године који се продавао неколико година и да ниједна школа није започела школску годину са овом књигом.У кабинету поверенице нам кажу да је писмо послато још у јуну и Министарству просвете и Заводу за унапређење образовања и Националном просветном савету и да је једино НПС реаговао.

– Недопустиво је да се овако нешто нађе у уџбенику из кога уче 12-годишња деца и невероватно је да је овако нешто добило одобрење за штампу и да се користи као школски приручник. Школство је најдиректнији пут којим се младима преносе друштвене вредности. Шта од њих можемо да очекујемо, ако их од малена овоме учимо – пита Петрушићева и додаје да оваквих уџбеника у Србији и даље има много и да би они морали да буду повучени и из употребе и из продаје.

Анализа уџбеника је, иначе, показала да су школске књиге родно несензибилне и неосетљиве на сексуалне разлике, да се не позива на преиспитивање стереотипа као извора нетолеранције, што значи да уџбеници не служе доминантном тренду васпитања за демократију, нити доприноси вредностима тзв. отвореног друштва.

–Многи наставни садржаји и уџбеници за основну и средњу школу у Србији обилујуупотребом некоректног језика и терминологије када се говори о појединим друштвено осетљивим групама, такође и генерализацијама или интерпретацијама појединих друштвених појава који додатно продубљују постојеће предрасуде и стереотипе – наводи Петрушићева.

Председница НПС-а додаје да ово јесте важно питање, да свакако имају намеру да о овоме расправљају и додаје да кроз Савет пролази јако много рукописа и да је могуће да има грешака и у новим уџбеницима, што ће бити исправљено.

Сандра Гуцијан