Правна питања и одговори2019-01-09T22:42:40+01:00

ДОКТОРАНТИ НЕ ВИДЕ ПЕРСПЕКТИВУ У СРБИЈИ

knjige

Више од 64 одсто студената докторских студија у Србији сматра да нема перспективе у земљи, а више од 36 одсто озбиљно планира да напусти Србију, саопштено је данас из Удружења студената докторских студија и младих истраживача Србије (Докторанти Србије).

Истраживање тог удружења је показало да скоро половина анкетираних нема посао и сматра да ће га тешко пронаћи.

„Ако се реално погледа тренутна ситуација на тржишту рада у Србији, данас сем државних универзитета и института доктори наука у значајном броју раде још једино на приватним универзитетима и факултетима, а и то тржиште је већ засићено“, наводи се у саопштењу.

Додаје се да су резултати истраживања показали да се Србија сврстава у светски врх по одливу мозгова и да је тренутно на 139 место од укупно 142 анализиране државе у Светском Индексу компетитивности.

„Апелујемо на Владу Србије, а посебно на ресорно Министраство просвете и науке да што пре постави докторске студије у Србији као један од приоритета, јер ако се убрзо не догоде промене на боље Србија ће остати без својих најбољих и најшколовнијих људи“, каже се у саопштењу.

Анкету о стању на докторским студијама у Србији попунило је 577 студената докторских студија што је по грубим проценама око 10 одсто од укупног броја студената на докторским студијама у Србији. Анкета је рађена прошле године.

Удружење је сличну анкету спровело и 2010. и могу се уочити мали помаци на боље, али недовољни да би се систем трансформисао у добром правцу, каже се у саопштењу.

РТВ

 

25.02. 2012.|Категорије: Актуелно|

ПЛАФОН ПАО НА ДВЕ УЧЕНИЦЕ

Umalo tragedija – U subotičkoj medicinskoj školi povređene R. B. (17) i A. Z. (17)

Na dve učenice stomatološkog smera Srednje medicinske škole u Subotici, R. B. (17) iz Bačkih Vinograda i A. Z. (17) iz Kanjiže, obrušio se juče oko 15 časova plafon u jednoj učionici. Srećom, njih dve su prošle samo sa po nekoliko rasekotina na glavi

Sreća u nesreći …. Na devojčice se iznenada obrušila gomila maltera

Dve tinejdžerke, ali i ostali učenici bili su u šoku kada se s plafona odjednom obrušila velika količina maltera, u učionici koja je u prizemlju dograđenog dela škole, koji je završen pre tri godine.

Formirana komisija

Da se nesreća ne bi ponovila, juče je malter skinut i ispred učionice, gde je takođe na plafonu primećena pukotina.

– Nije bilo nikakvih ispupčenja, pukotina, zvukova, deo maltera se odjednom srušio. Zatražila sam formiranje građevinske stručne komisije, od izvođača, projektanta, nadzornog organa, koja će da proceni u kakvom su stanju plafoni u ostalim učionicama. Malter sa plafona ne bi smeo da otpadne ne za dve godine, već ni za dve decenije. Očajna sam. Bili smo ponosni na taj novi deo – kaže direktorka Medicinske škole Edita Šoš.

Skidali ledenice

Tokom poslednje dve sedmice zaposleni u školi su non-stop skidali ledenice, posebno čuvajući novi objekat od snega i leda. Nisu, međutim, uspeli da ga zaštite od graditeljskog nemara.

– Kako se danas gradi nije ni čudo što se ovakve stvari događaju. Ne mogu da budem ljut na školu, jer ni oni ne mogu da predvide ovakve stvari – rekao nam je Gabor Berenji, otac povređene R. B.

Njegova ćerka juče je imala jaku glavobolju i oporavljala se od šoka.

– Dobro je da nije došlo do veće tragedije i da nisu stradala deca. Njih dve će se oporaviti od povreda, a ostali učenici od šoka. Zadovoljan sam što su svi brzo reagovali, lekarski ih zbrinuli i dovezli kući – navodi Berenji.

Izvođač radova

Ostali roditelji ne kriju strepnju da bi nešto ovakvo moglo da se ponovi i upiru prstom u izvođača radova, firmu „Jumol“.

Omanuli izvođači radova …. Direktorka Edita Šoš

– Ne znam šta da radimo, da li da ih sa šlemovima šaljemo u školske klupe. Takvo nešto ne bi smelo da se događa nigde, a posebno ne u obrazovnim ustanovama – rekla nam je jedna majka.

O ovom slučaju obaveštena je policija, koja je sa svim detaljima upoznala nadležno tužilaštvo.

Tanja Aleksić , Subotica

 

22.02. 2012.|Категорије: Актуелно|

ДИДАКТИЧКЕ ТАБЛЕ ЈЕДИНСТВЕНЕ У СВЕТУ

Veliko priznanje Subotici na Sajmu obrazovanja u Hanoveru

Didaktičke table jedinstvene u svetu

Subotica – Na sajmu obrazovanja Didakta, koji je nedavno održan u Hanoveru u Nemačkoj, Subotica je dobila veliko priznanje za nastavu na nemačkom, koja se od ove godine održava u Osnovnoj školi „10. oktobar“.

Priznanje je stiglo od Didakte, institucije koja se bavi obrazovanjem na nemačkom jeziku van Nemačke, ali i od firme Hitači, koja proizvodi nastavna sredstva, a odnosi se na metod učenja koji je primenjen u subotičkoj školi. Reč je naime, o didaktičkim tablama, izumu informatičara subotičkog Ekonomskog fakulteta, koje predstavljaju jedinstveni softver za učenje stranog jezika. Ovaj izum je između ostalog predstavljen i kao udarna tema u obrazovnom časopisu Didakte.

– Priznanje na ovom najvećem sajmu obrazovanja u svetu za nas je izuzetno važno, i moram reći da zaista nismo videli ništa slično našim didaktičkim tablicama primenjenim u procesu bilingvalne nastave u Subotici. U tome smo, čini mi se, čak čitav vek ispred ostalih – izjavila je po povratku sa hanoverskog sajma za lokalnu YU eko televiziju Ljubica Kiselički, pomoćnica gradonačelnika zadužena za obrazovanje.

Ovo priznanje za jedinstvenu metodu učenja nemačkog jezika prati i konkretna donacija Nemačke u vrednosti od 200.000 evra, kako bi se projekat nastavio. Unapređenje te metode uključiće animirane filmove i za II razred, koji će naredne godine upisati prve učenike. Za sada postoje dva odeljenja prvog razreda bilingvalne nastave – na nemačko-srpskom i nemačko-mađarskom jeziku. Interesovanje za upis u ova eksperimentalna bilingvalna odeljenja u septembru bilo je izuzetno veliko, jer su mnogi roditelji u tome videli šansu da im deca od malih nogu nauče drugi, ili pak treći jezik, što će im po njihovom mišljenju svakako biti dobra referenca za bolji posao kada odrastu.

Inače, prema rečima Ljubice Kiselički, subotička lokalna samouprava je prva u svetu koja je tražila bilingvalnu nastavu na nemačkom jeziku. Ovi razredi su od samog početka izazvali veliku pažnju u Nemačkoj, i dobili značajnu pomoć te države u formiranju odeljenja.

Dnevni list Danas

22.02. 2012.|Категорије: Актуелно|

ШКОЛЕ ЗАТВОРЕНЕ ЗБОГ ДИРЕКТОРА

necu u skolu

Gornji Milanovac – Direktori osnovnih i srednjih škola u Gornjem Milanovcu najodgovorniji su zato što su đaci i dalje na raspustu, jer nisu ništa preduzeli na čišćenju snega, rečeno je na jučerašnjoj sednici Opštinskog veća Gornjeg Milanovca.

Predsednik opštine Milisav Mirković najavio je da od Ministarstva prosvete tražiti hitna smena direktora i druga odgovornost za nerad u vanrednim situacijama ukoliko se do četvrtka ne stvore uslovi za normalnu nastavu.

Predsednik Skupštine opštine Mihailo Vučetić ocenio je da ne postoji razlog što đaci sa gradskog područja i juče nisu na časovima.

– Direktori moraju da odgovaraju što škole nisu spremne za nastavak rada. Morali su da organizuju čišćenje snega i pripremu za nastavu, pošto druga posla nemaju a ni to nisu odradili – rekao je Vučetić.

Prema njegovim rečima, pojedine seoske škole imaju opravdanja što i danas ne rade, jer po zavejanim putevima do njih nije moglo da se dođe, ali za četiri osnovne i tri srednje škole u gradu, sve je očišćeno do ulaza, ali dvorišta i krovovi nisu.

– A zna se ko je krivac za to – poručio je Vučetić.

Аgencija: Beta

22.02. 2012.|Категорије: Актуелно|

СТРАТЕГИЈА ОБРАЗОВАЊА ПРЕДВИЂА ЈАЧАЊЕ ГИМНАЗИЈА

Tokom marta Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine biće na javnoj raspravi posle čega sledi usvajanje dokumenta

Preporuka je da se razmotri kada bi bilo moguće da srednje obrazovanje postane obavezno

Povećanje broja dece u predškolskom obrazovanju, uključivanjem mališana iz marginalnih grupa, veći broj osnovaca koji se opredeljuje da upiše gimnaziju, razmatranje preporuke da srednja škola bude obavezna, osnivanje posebne agencije koja će se baviti akreditacijom visokoškolskih ustanova, uz razvijen koncept celoživotnog učenja, neki su od problema, preporuka i rešenja koje obrađuje Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine. Profesor dr Vlastimir Matejić, član vladine radne grupe za izradu strategije, kaže da bi dokument trebalo da se nađe na javnoj raspravi tokom marta, kao i da bi to moglo potrajati i do aprila. Posle toga, strategija će biti predata Vladi Srbije na usvajanje.

– Sve je praktično urađeno, sada dobijamo nalaze stranih recenzenata i razmatramo šta od toga treba da unesemo u tekst strategije. Osnovni koncept je koncept celoživotnog učenja koji podrazumeva da je svaki nivo obrazovanja otvoren svakome ko hoće da nastavi sa obrazovanjem. Takođe, strateško načelo koje se provlači kroz celu strategiju je da sistemom finansiranja ili bilo čim drugim niko ne sme biti diskriminisan po ekonomskoj osnovi. Ako je neko dobar student, a potiče iz ekonomski siromašnije sredine, on neće biti sprečen da studira, naprotiv, biće potpomognut od države da bude uspešan akademac – kaže prof. dr Matejić.

Preporuka je da se razmotri kada bi bilo moguće da srednje obrazovanje postane obavezno budući da ostvarivanje takve ideje zahteva dobru finansijsku potporu, a jedan od ciljeva strategije je i da se 50 odsto osnovaca po završetku škole opredeljuje za gimnazije.

– Sada, otprilike, jedna četvrtina upisuje gimnaziju, a tri četvrtine srednje stručne škole. Strategija predviđa da se u strukturi ukupnog broja studenata ojača učešće akademskih studija, a osnovni izvor za studiranje na akademskim studijama su gimnazije, pa zato želimo da povećamo broj onih koji ih upisuju. Takođe, da se ne bi desilo da se obrazuju ljudi za nešto što nije potrebno razvoju zemlje, i u srednjim školama i na fakultetima, neka od postojećih institucija, na primer, Nacionalna služba za zapošljavanje ili nova republička institucija bavila bi se pouzdanim utvrđivanjem potreba za obrazovanjem u Srbiji i davanjem osnovnih smernica na bazi činjenične evidencije. Time želimo da sprečimo da obrazujemo kadrove koji posle ne mogu da se zaposle – ističe prof. dr Matejić.

Neke od glavnih smernica u vezi sa visokoškolskim obrazovanjem su i postizanje veće efikasnosti studiranja, poboljšanje kvaliteta visokog obrazovanja, dok se, što se tiče sistema finansiranja predviđa da postoje, kao i do sada, budžetski studenti koji ne plaćaju nikakvu školarinu i formiranje posebnih sredstava iz kojih će moći da se kreditira studiranje.

– Strategija se dosta bavi kontrolom i unapređenjem kvaliteta obrazovanja. Predviđa se formiranje nezavisne agencije koja bi se bavila akreditacijom visokoškolskih ustanova. Akreditaciji će biti podvrgnute ne samo domaće visokoškolske institucije, već i sve strane koje sada rade ili će raditi u budućnosti na teritoriji Srbije. Zatim, utvrđuju se oštriji zahtevi u pogledu organizovanja doktorskih studija, planira osnivanje zajedničkih doktorskih studija između više univerziteta u zemlji ili u zajednici sa stranim univerzitetima i uspostavljanje centara za doktorske studije na nivou cele zemlje. Zamisao je i da se ojača naučnoistraživački rad na fakultetima. Strategija se ne bavi obrazovanjem kao jednim za sebe zatvorenim sistemom nego kao sistemom koji je u punoj interakciji sa privredom, javnim službama i istraživačkom aktivnošću u Srbiji – objašnjava prof. dr Matejić.

J. Čalija

 

22.02. 2012.|Категорије: Актуелно|
Go to Top