Правна питања и одговори2019-01-09T22:42:40+01:00

ДО КРАЈА НЕДЕЉЕ СОС ЛИНИЈА ЗА ПРИЈАВУ НАСИЉА У ШКОЛАМА

Pozivi će biti upućivani prosvetnoj inspekciji, a na liniji će raditi ekipa ljudi koji će davati prve informacije i uputstva za blagovremeno reagovanje

BEOGRAD – Ministar prosvete i nauke Žarko Obradović očekuje da će krajem ove sedmice proraditi posebna telefonska linija za prijavljivanje slučajeva nasilja u školama.

Ministarstvo je u saradnji sa „Telekomom“ obezbedilo uvođenje SOS telefonske linije koja će omogućiti više poziva istovremeno, rekao je Obradović na konferenciji „Mreže škola bez nasilja“, koja se održava u organizaciji UNICEF-a i Ministarstva prosvete i nauke.

„Pozivi će biti upućivani prosvetnoj inspekciji, a na liniji će raditi ekipa ljudi koji će davati prve informacije i uputstva za blagovremeno reagovanje“, rekao je Obradović.

Na konferenciji je upozoreno da svako četvrto dete trpi učestalo nasilje od svojih vršnjaka, ili neki vid nasilja od nastavnika.

UNICEF-ov program „Škola bez nasilja“, kako je rečeno na skupu, polako ali konstantno beleži napredak, jer se sada neka nasilnička ponašanja više ne tumače kao nužna, kao nešto što je normalno.

Takođe, sada je 20 do 30 odsto manje nasilja u školama u odnosu na inicijalno istraživanje, rečeno je na skupu.

KURIR

28.11. 2011.|Категорије: Актуелно|

ИЗМЕЂУ ПАМЕТИ И ЗНАЊА

Znanje-527.jpg

Деца у Србији на тестовима интелигенције постижу натпросечне резултате, док је ситуација потпуно другачија када знање треба да се примени. На ПИСА тесту, већ трећи пут деца показују резултате испод просека.

Проходност деце на тестовима Менсе у Србији је на прилично високом нивоу – међу најбољима смо у Европи, али укупни резултати ипак изостају. Просечно српско дете заостаје за својим вршњацима из Европе и посебно Источне Азије.

Међународни програм процене ученичких постигнућа ПИСА (Programme for International Student Assessment Programme for International Student Assessment) је, у овом тренутку, највеће међународно истраживање у области образовања. Реализује се у организацији ОЕЦД-а (Организације за економску сарадњу и развој) од 1997. године.

Тестирања ученика организују се сваке три године (2000, 2003, 2006, 2009…), а основни циљ је да се омогући земљама учесницама да доносе стратешке одлуке у образовању, на основу емпиријских података о достигнућима ученика и условима у којима се они школују.

Тестовима се процењују знања која су ученици стекли током школовања. Уместо термина знање, обично се користи израз писменост или компетенција.

Писменост, да би се указало да је реч о оним знањима која се сматрају образовним капиталом, неопходним да би ученик наставио школовање и да би се успешно снашао у личним и професионалним улогама у којима ће бити једног дана, као одрасла особа. Бити компетентан у овој студији не значи само да је неко стекао одговарајућа знања, већ и да зна када и како може да их примени.

Деца у Србији на ПИСА тесту већ трећи пут показују резултате испод просека, а доказано је да је један од елемената који се мере на тој међународној провери – функционално (употребно) знање, у директној релацији са бруто националним дохотком (БНД).

Председник Комитета светске Менсе за даровиту децу др Ранко Рајовић каже да се не може створити богата држава без функционалног знања, напомињући да се по ПИСА тестовима види да Србија нема такво знање.

Рајовић истиче да је врло је важно да схватимо да у подизању нивоа знања наше деце морају учествовати сви – родитељи, васпитачи, учитељи. Чланови српске Менсе, како наводи, улажу доста труда и додаје да је последње три године у нашим школама и вртићима у примени Менсин „НТЦ систем учења“.

„Приоритет Европе јесу сви програми за повећање функционалног знања, управо због везе са БНД, јер европске државе касне за појединим државама Азије. Ако је ово приоритет за Европу, а ми смо испод европског просека, онда је повећање функционалног знања за нас дупли приоритет“, рекао је Рајовић за Танјуг.

Према његовим речима, за неискоришћеност интелектуалних капацитета и недовољну посвећеност даровитој деци, као важном ресурсу сваке државе, није крив само образовни систем, већ проблем мора да се сагледа са више страна.

Три кључна проблема

Како би унапредили образовни систем у служби функционалног описмењавања младих, у Менси су уочили три главна проблема, која се могу релативно брзо отклонити кроз „НТЦ систем учења“.

„Први проблем је развој детета до седме године, где много греше пре свега родитељи“, објашњава Рајовић, који је и коаутор Менсиног система учења.

Рајовић објашњава да родитељи, углавном из најбоље намере, спречавају своју сасвим малу децу у њиховим инстинктивним активностима (скакање по кревету, ходање по банкинама, скакање по барицама, провлачење), које помажу развој детета и одређених структура мозга, касније веома важне у животу.

„Напротив, све више имамо обрнуту ситуацију, у којој одрасли дозвољавају деци да раде нешто што може да оштети развој укупних способности детета, на пример претерано гледање телевизије и играње видео игрица на рачунару“, додаје коаутор програма.

Други део проблема је учење, и ту се, како каже Рајовић, греши, јер се и даље инсистира на репродуктивном учењу, што из угла медицине није физиолошко учење.

Према његовим речима, у Менсином програму учења уводе се нове вежбе, заступљене су игре мисаоних класификација, серијација, асоцијација и аналогија, где млади добијају потпуно нов начин учења кроз играње, а успут науче и лекцију, а што је још важније, веома лако је упамте.

„Иако има још противника таквог учења, резултати недвосмислено говоре да деца овако науче брже, лакше, без много стреса и страха од одговарања, дуже памте и могу да повезују научено“, наглашава Рајовић.

Репродуктивно учење у школама

Рајовић наводи да у школама данас имамо и до 90 одсто деце која репродуктивно науче све и да нема више само 20 одсто одличних ђака, као раније.

„Ђаци који су имали јединице сад су дошли на тројке, некадашњи тројкаши данас добијају петице“, каже Рајовић, додајући да су деца данас опуштена и да се више не плаше школе.

Трећа фаза програма представља повезивање наученог, односно функционално знање, чији су важан сегмент загонетне приче и питања. „Када обучимо учитеље да то раде у школи, деца имају осећај као да су дошли на квиз“, рекао је Рајовић.

Други аутор програма који се бави управо функционалним знањем је Урош Петровић, председник Менсе Србија, дечји писац. Петровићев задатак је да децу проведе кроз систем загонетних питања, која не захтевају пуко знање и на која неће одговорити само она деца која су научила или запамтила одговор.

„Када радимо на овакав начин, читаво одељење учи како да размишља до самог одговора у креативној атмосфери“, каже Петровић.

Доктор Рајовић упозорава да последњих десет година имамо све више проблема са поремећајима учења (дислексија, дисграфија), децу са поремећајима говора, 90 одсто деце неправилно држи тело због проблема са кичмом, а све то утиче на њихове сазнајне способности.

У оквиру програма постоје семинари за васпитаче, учитеље, а укључени су и родитељи. Програм се примењује три године у Србији, а пре месец дана започета је и сарадња са УНИЦЕФ-ом.

У Европи у 14 држава примењују НТЦ програм учења, који је у Србији акредитован у Заводу за унапређивање васпитања и образовања, а спроводи се уз помоћ Савеза учитеља Србије и Друштва васпитача Војводине.

РТС

28.11. 2011.|Категорије: Актуелно|

ЂАЦИ ЖРТВЕ НАСИЉА

nasilje-527.jpg

Свако четврто дете трпи насиље од својих вршњака или неки вид насиља од наставника, закључак је конференције о спречавању насиља. Та чињеница представља сталну опомену да не смемо стати у доследном реаговању, рекао министар Жарко Обрадовић.

Закључак треће Конференције Мреже школа без насиља „Зауставимо насиље заједно“, одржане у Београду јесте да свако четврто дете трпи учестало насиље од својих вршњака или неки вид насиља од наставника.

„Та чињеница представља сталну опомену да не смемо да станемо у доследном реаговању и сталном проналажењу начина да се супротставимо насиљу“, рекао је на отварању конференције министар просвете и науке Жарко Обрадовић.

У Мрежу школа без насиља од 2009. године до данас укључило се 145 образовних установа, које се кроз различите активности и садржаје активно и ефикасно суочавају са проблемима насиља.

Истраживања показују да је у школама које спроводе програм „Школа без насиља“ значајно повећана осетљивост на насиље (по тврдњама 85 одсто наставника), смањена је „популарност“ насилних ученика (по тврдњама 2/3 ученика), уз повећање капацитета и деце и одраслих у школи да насиље препознају и да боље реагују, рекао је Обрадовић.

Резултати показују да се насиље значајно смањило у појединим школама у програму и да се најбољи разултати постижу у установама у којима постоји јасна одлучност да се о насиљу не ћути, да се насиље не толерише, у чему, како је речено, значајну улогу имају директори и стручне службе школа.

Међутим, проблем насиља у школама и даље је присутан, мада, како каже министар Обрадовић, у мањој мери него раније, али је још на нивоу и у обиму којим не можемо бити задовољни.

Подсетивши да су родитељи, односно породица најважнији чинилац у васпитању деце, а да је школа најважније место за њихову социјализацију, Обрадовић је поручио да је неопходно будно, одговорно и професионално пратити стање безбедности у школама, водити евиденцију о појавама насиља.

У свим случајевима, поред предузимања одговарајућих мера, треба благовремено извештавати надлежне просветне органе, рекао је Обрадовић.

Заменица директорке Канцеларије Уницефа за Србију Лесли Милер указала је да у Србији 67 одсто деце узраста од две до 14 година доживи неки облик насилног дисциплиновања, било физичког или психичког.

Истовремено, 7,2 одсто родитеља не верује да је физичко кажњавање деце неопходно у васпитавању, али га и даље примењују и то њих 37 процената, рекла је Милерова.

Установе у Мрежи школе без насиља и даље ће настојати да ојачају капацитете школа за управљање превенцијом насиља, како би биле лидери у промоцији културе ненасиља у својој заједници, каже Милер.

Професорка Дијана Плут рекла је на конференцији да Уницефов програм „Школа без насиља“ има помаке.

„Полако, али константно бележи се напредак“, рекла је Дијана Плут, наводећи да се сада нека насилничка понашања више не тумаче као нужна, као нешто што је нормално.

Такође, сада је 20 до 30 одсто мање насиља у овим школама у односу на иницијално истраживање, рекла је Плутова и навела да је најмање насиља у такозваном социјалном насиљу, сплеткарењу.

РТС

 

28.11. 2011.|Категорије: Актуелно|

ДЕО ШКОЛА У ШТРАЈКУ

 

OBRADOVIC_RESURS

(архивски снимак)

У основним и средњим школама, чланицама Уније синдиката просветних радника Србије, данас је организован једнодневни штрајк упозорења, скраћењем часова или уз потпуну обуставу рада, због неисплаћених јубиларних награда за 2009. и 2010. годину.

Министарство просвете и науке Србије саопштило је да од 1.815 школа у Србији данас делимично штрајкује 78, док је у 18 потуно обустављена настава.

Министар просвете и науке Жарко Обрадовић рекао је да разуме запослене у школама због чега траже да се испуне обавезе, али не може да разуме да се за то користи штрајк.

„Сви треба да будемо свесни економске ситуације у којој се налазимо и стања у буџету“, рекао је Обрадовић новинарима у „Сава центру“, и поновио да ће јубиларне награде бити исплаћене.

Неспорно је да смо те обавезе већ почели да извршавамо, рекао је Обрадовић и истакао да је, према речима градоначелника Драгана Ђиласа, град Београд данас започео исплату.

У том послу сада је само питање сарадње локалних самоуправа и тока исплате новца, казао је он и навео да, ако синдикат сада поставља додатне услове, „сами можемо проценити шта им је суштина“.

РТС

28.11. 2011.|Категорије: Актуелно|

У ШКОЛАМА БЕЗ НАСТАВЕ

БЕОГРАД – Унија просветних радника Србије најавила је за понедељак, 28. новембра, штрајк упозорења због неисплаћених јубиларних награда, као и могућност да ђацима не буду закључене оцене у првом полугодишту, или да друго полугодиште не почне на време.

Томислав Живановић, председник гранског синдиката „Независност“, каже да је за сада само планиран штрајк упозорења, јер оно подразумева додатно трошење енергије запослених.

– Уколико ускоро не буду исплаћене јубиларне зараде, радници ће прибећи тужбама, уз могућност одлагања почетка другог полугодишта. Размишљамо да у том случају наставимо повремено са штрајковима упозорења, али се морамо договорити и организовати с осталим синдикатима – рекао је он.

Према речима Драгана Матијевића, председника Уније, Министарство просвете и науке и Влада нису поштовали споразум од 1. априла, пребацујући лопту на локалне самоуправе. Средства за јубиларне награде локалне самоуправе треба да траже од Министарства финансија, а Матијевић је навео два случаја самовоље.

– У Нишу су средства за јубиларне награде 2011. године потрошена за грејање школа, а у Аранђеловцу градоначелник одбија да разговара са синдикатима. Нова Варош је једна од ретких управа која је исплатила јубиларне награде и за 2009, 2010. и 2011. годину. У Алексинцу је кренула исплата за 2009. годину, док се у Панчеву чека ребаланс општинског буџета – истакао је он.

Министар просвете и науке Жарко Обрадовић рекао је јуче да нема разлога за протест, јер је било много дана када због штрајка није било наставе, што је свима нанело штету. Он је поновио да ће град Београд од понедељка почети исплату јубиларних награда запосленима у основним и средњим школама.

….

М. Б.

“ Правда“

27.11. 2011.|Категорије: Актуелно|
Go to Top