ДАНИ АУТИЗМА – ОСМИ ПУТ
NOVI SAD –
Dani autizma obeleženi su osmi put u Novom Sadu u organizaciji Škole za osnovno i srednje obrazovanje „Milan Petrović“ i društva za pomoć osobama sa autizmom.U okviru akcije pod sloganom „Upoznajmo autizam“ održani su javni čas plesa i prodajna izložba.Grad Novi Sad za pomoć deci sa smetnjama u razvoju izdvaja 30 miliona dinara godišnje.
ПОМОЋ У ИЗБОРУ СРЕДЊЕ ШКОЛЕ
ПОЛИТИКА
За неке тешка, за неке лака, за неке пуна дилема – одлука о томе коју средњу школу уписати није нешто преко чега треба олако прећи, али ни нешто због чега ђаци треба да паниче.Први корак у избору требало би да буде „Конкурс за упис у средње школе” у којем су наведене све средње школе у Србији и сви образовни профили који се у њима изучавају, и који би требало да буде објављен крајем априла или почетком маја. Ђаци би требало да погледају које им могућности нуде средње школе и издвоје оне које им делују најпривлачније.
„Осим детаљног информисања о врстама средњих школа, смеровима који се у њима изучавају и занимањима за које припремају, ученици би требало да размисле о својим интересовањима и склоностима „јаким” и „слабим“ странама у погледу успеха из појединих предмета, као и неким личним особинама”, саветују стручњаци из Одељења за професионалну оријентацију и планирање каријере које се налази при Центру за информисање и професионално саветовање Националне службе за запошљавање.
У избору средње школе треба укључити и могућност запослења, односно добро се распитати за која занимања нас припремају одређене школе. Не треба зауздавати своје идеале, али треба уважити и ситуацију на тржишту рада.
„Уз љубав и склоност према физици и астрономији лакше је, рецимо, пронаћи запослење као професор физике него као астрофизичар. Ко воли хемију и добро му иде тај предмет, може да размисли о профилу фармацеутски техничар будући да је реч о образовном профилу који је тражен већ неколико година. Идеална ситуација је међу траженим професијама на тржишту рада пронаћи за себе инспиративно занимање”, кажу у Одељењу за професионалну оријентацију и планирање каријере.
Они, иначе, у заказаним терминима обављају професионалну оријентацију ученика кроз психолошка тестирања општих и специфичних особина, особина личности и професионалног интересовања, као и саветодавни разговор са психологом, па и то може бити један од путева да лакше изаберете средњу школу. Ђацима које ове године очекује овај важан корак дали су и неколико савета:
„Веома је важно да постигну што бољи успех у осмом разреду и квалитетно се припреме за малу матуру, како би могли да остваре своја интересовања и склоности кроз избор средње школе. Већи број поена подразумева и шире могућности избора. Такође, изузетно је важно пажљиво попунити „листу жеља”, како се на њој не би нашли образовни профили који не одговарају способностима, здравственом стању и другим личним особинама, профили о којима се нису довољно информисали, као и школе за које немају довољан број бодова”.
Ј. Чалија
ВАЖНО ЖИВОТНО И СТРУЧНО ИСКУСТВО
Шест ученика и професор ужичке Техничке школе отпутовали су прекјуче у Крањ, где ће, у оквиру међународне размене ученика, бити гости тамошњег Техничког школског центра. Из ужичке школе изабрани су најбољи ученици са смерова електроника и мехатроника, који ће, осим посете тој школи, имати прилику да упознају културу Словеније и да стекну нова пријатељства. Узврата посета словеначких ученика и професора Ужицу планирана је за наредну јесен.
Са школским центром у Крању, угледном образовном установом и европским средњошколским центром за мехатронику, ужичка школа је успоставила сарадњу пре три и по године, а тај смер увела пре две године. – Наше колеге из Словеније кажу да су доста научили и од нас. Заиста мислим да постоји обострани интерес наставника и ученика да та сарадња добије много већи и значајнији обим – каже директор Драган Туцаковић и додаје да је осим сарадње међу сродним струковним школама, важна и сарадња међу ученицима и наставницима, могућност примене савремених информационо-комуникацијских технологија у настави, попут заједничке израде електронског градива, али и осмишљавање начина за квалитетно коришћење слободног времена младих.
– Видеће како други људи живе, упознаће другачију културу, а за управу школе и наставнике значајно је да примене добра искуства те школе – додао је Туцаковић.
Предвиђено је да ужички ученици присуствују часовима практичне наставе, лабораторијским вежбама и другим образовним садржајима у крањској школи, а посетиће и неколико предузећа која се баве електроником.
– Драго ми ј што ми се пружила прилика да идем у другу школу, која образује исте профиле, како бих научила и видела нешто ново – каже Александра Ђурић.
– Веома сам заинтересован за развој технологије и технике и желим да видим каквом опремом се служе у тој школи, а посебно ме радује што ћемо посетити фабрику „Искра“ која производи такве уређаје – каже Давид Недељковић. Поред њега и Александре, у госте вршњацима у Крањ отпутовали су и Милан Шапоњић, Радивоје Брајовић, Вељко Тодоровић и Младен Бабић.
– Иако школа у Крању има савременију и бољу опрему, уверен сам да ће се наши ученици веома брзо снаћи и прихватити нова искуства јер су најбољи међу најбољима у нашој школи – каже професор Милорад Мурић, који је отпутовао са ужичким ђацима.
Осим са школом у Крању, Техничка школа у Ужицу успоставила је и сарадњу са сличним школама у Суботици, Крагујевцу, али и у Хановеру. Основи циљ те сарадње је да се у струковно блиским школама ученици упознају са могућностима савремене комуникацијске технологије, али и да упознају другачији начин живота, другачије културе и да тиме стекну нова и трајна пријатељства.
Долази амбасадор Девенпорт
Поводом спровођења програма МЕПИ (Међународно признање за младе), у који је укључена и Техничка школа Ужице, у петак ће ту школу посетити амбасадор Велике Британије у нашој земљи Мајкл Девенпорт.
Н. К.
ПРОЈЕКАТ ДИГИТАЛНЕ ШКОЛЕ ОД 1. СЕПТЕМБРА
Модернизација наставе није неопходна само на факултетима већ и у средњим школама, јер мало који наставник данас успева да традиционалном наставом задржи пажњу ученика. Један од начина да се ђаци заинтересују за учење је што чешће коришћење рачунара у процесу учења. У томе ће од 1. септембра ученицима и наставницима помоћи пројекат Дигиталне школе “Дигиш”, коју је осмислио тим са Универзитета “Метрополитен”.Наиме, како млади већину времена проводе на интернету, идеја “Дигиша”је да обезбеди комуникацију између наставника и ученика на начин на који ученици умеју и воле да комуницирају, односно да се образовање приближи кроз интернет и рачунаре.
– Ова платформа је намењена свим средњошколцима, потпуно је бесплатна и преко ње ће они да комуницирају са својим професорима. Такође, омогућава размену материјала између наставника, праћење ученичких активности на предмету. Комуникацију треба преселити на рачунар, а то је идеја овог пројекта. У Србији већ има професора који су увидели да помоћу рачунара могу да заинтересују децу на учење и већ им осмишљавају тестове које на њима решавају – каже Матеја Опачић,асистент на Факултету информационих технологија, који је и осмислио овај пројекат.
Он је још додао да овај пројекат омогућава наставницима једноставно постављање материјала тестова, галерија и осталих елемената.
Пројекат дигиталне школе је националног карактера и већ су прикључене школе из Крагујевца, Ниша, Новог Сада, Ваљева и Београда. Сарадњу на овом пројекту најавили су Истраживачка станица Петница, Центар за таленте и друге институције за талентовану децу.
Б.Г.