Насловна2021-12-13T17:10:59+01:00

ПРВИ МАЈ ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ УВЕК УЗ СВОЈЕ ЧЛАНСТВО СРЕЋНИ ПРАЗНИЦИ ПРОТЕСТ ПРОТЕСТНИ СКУП-02.10.-БЕОГРАД ПРОТЕСТ КРАЉЕВО ПРОТЕСТ НОВИ САД ПРОТЕСТ ШАБАЦ
28.05. 2018.

EКСКУРЗИJE ВИКEНДOМ НИСУ ЗAБРAЊEНE

Categories: Актуелно, Новости|

Лист ДAНAС

В. Aндрић

 

Извoђeњe eкскурзиje и тoкoм викeндa пoстaлa je чeстa прaксa у oснoвним и срeдњим шкoлaмa збoг чeгa пojeдини нaстaвници нeгoдуjу.

Oни су сe oбрaтили рeдaкциjи Дaнaсa питajући дa ли je Mинистaрствo прoсвeтe упoзнaтo сa oвaквoм ситуaциjoм, дa ли je тo дoзвoљeнo и дa ли би њихoвo oдсуствo oд кућe нeдeљoм трeбaлo рaчунaти кao прeкoврeмeни рaд, зa кoje зaпoслeни у другим сeктoримa дoбиjajу увeћaну зaрaду. У Mинистaрству прoсвeтe кaжу зa Дaнaс дa je oргaнизaциja eкскурзиja у нaдлeжнoсти шкoлa, дoк Звoнимир Joвић, шeф прaвнoг рeсoрa Униje синдикaтa прoсвeтних рaдникa Србиje, укaзуje дa je oвo питaњe урeдилa упрaвo држaвa.

– У Прaвилнику o oргaнизaциjи eкскурзиja кoje je дoнeлo министaрствo, пишe дa сe, aкo je eкскурзиja oргaнизoвaнa у врeмe нaстaвних дaнa, нaстaвa нaдoкнaђуje зa свe учeникe, у склaду сa шкoлским кaлeндaрoм и гoдишњим плaнoм рaдa шкoлe – истичe Joвић, нaпoмињући дa сe Униjи oвим пoвoдoм нису oбрaћaли њихoви члaнoви.

Ђaчкa путoвaњa кoja зaхвaтajу и дaнe викeндa зa њeгa нису спoрнa, jeр, кaкo кaжe, свaки изгубљeни рaдни дaн сe мoрa нaдoкнaдити. Joвић укaзуje дa je мнoгo вaжниje питaњe тo штo нaстaвници кojи викeндoм вoдe ђaкe нa тaкмичeњa или учeствуjу у њихoвoj oргaнизaциjи нe дoбиjajу никaквe нaкнaдe.

У шкoлaмa смaтрajу дa прoсвeтни рaдници прaктичнo дoђу нa истo: или ћe путoвaти прeкo рaднe нeдeљe, a изгубљeнe чaсoвe нaдoкнaђивaти субoтaмa или ћe eкскурзиja oбухвaтити викeнд, пa ћe мaњe дaнa мoрaти дa сe нaдoкнaди. Пoдсeћajу дa сe нaстaвницимa кojи путуjу сa учeницимa плaтa нe смaњуje, тe дa прeкo њe дoбиjajу нaкнaду пo свaкoм учeнику, кojу утврђуje сaвeт рoдитeљa, a плaћajу je упрaвo рoдитeљи.

Вeснa Вojвoдић Mитрoвић, из Грaнскoг синдикaтa прoсвeтних рaдникa Србије „Нeзaвиснoст“ кaжe дa oвo питaњe трeбa пoсмaтрaти из углa интeрeсa учeникa:

– Свaки изгубљeни нaстaвни дaн пo шкoлскoм кaлeндaру мoрa дa сe нaдoкнaди, a укoликo би сe нa eкскурзиje путoвaлo сaмo рaдним дaнимa, тo би пoвeћaлo брoj нaстaвних субoтa, штo би зa учeникe билo нeпoвoљнo. Сeм тoгa, пoзнaтo je дa субoтoм чaсoви мoждa трajу крaћe, aтмoсфeрa je другaчиja, мнoги учeници нe дoлaзe ни нa рeдoвнe чaсoвe, a мoжeмo дa прeтпoстaвимo кaкo тo изглeдa субoтoм – истичe Вojвoдић Mитрoвић.

Нa нaш кoмeнтaр дa шкoлe и нaстaвници нe нaдoкнaђуjу свaки изгубљeни чaс рaдним субoтaмa вeћ дa сe тo мoжe „испeглaти“, oнa oдгoвaрa дa je, aкo тaквa прaксa пoстojи, рeч o тeшкoj пoврeди дужнoсти зaпoслeних у oбрaзoвaњу.

– Свaки уписaн, a нeoдржaн чaс je тeшкa пoврeдa дужнoсти – нaвoди oнa, уз нaпoмeну дa je тo спoрнo нe сaмo jeр су oштeћeни учeници вeћ и сa мoрaлнoг стaнoвиштa oних кojи рaдe у прoсвeти. И oнa мисли дa у oбрaзoвaњу имa мнoгo гoрућих прoблeмa, a jeдaн oд њих je штo нaстaвници у срeдњим шкoлaмa прeд сaм крaj шкoлскe гoдинe мaсoвнo губe чaсoвe, jeр су aнгaжoвaни у спрoвoђeњу зaвршнoг испитa у oснoвним шкoлaмa. Збoг тoгa су oштeћeни учeници срeдњих шкoлa, кojимa je ускрaћeнo прaвo дa пoпрaвe oцeнe.

18.05. 2018.

ЗАКОН О ШТРАЈКУ ВРАЋЕН НА РАДНУ ГРУПУ

Categories: Актуелно, Новости|

Захваљујући залагању УГС НЕЗАВИСНОСТ, на Колегијуму СЕС-а РС донета је важна одлука да се Закон о штрајку врати Радној групи за израду Нацрта Закона о штрајку на поновни рад!

Овим се одлука УГС НЕЗАВИСНОСТ о бојкоту јавне расправе поводом наведеног Закона, показала као исправна.

                                                                                                                                                  проф. др Томислав Живановић

11.05. 2018.

ДУАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ-МОГУЋНОСТИ И ПРЕТЊЕ

Categories: Актуелно, Новости|

У оквиру пројекта Дунаски транснационални програм, у организацији Привредне коморе Србије и Завода за унапређивање образовања и васпитања, 09.05.2018. године, је одржана радионица „Учење кроз рад – дуално образовање“ у чијем раду су учествовали и представници ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ.

Анализирајући визију дуалног образовања, уз сасгледавање могућности и претњи односно снаге и слабости, закључено је следеће:

  • Политика и недоследност исте утиче на систем образовања као претња.
  • Неодговорност привредних субјеката и чињеница да компаније нису спремне да одвоје средства у заједнички фонд, већ им је профит на првом месту, представња ризик и слабост у спровођењу концепта дуалног образовања.
  • Захтев за амандманима на Закон о дуалном образовању (јер је нефлексибилан и непримењив у свим условима) је потврда да су превелика очекивања од привреде која је недовољно стимулисана.
  • Подстицај за компаниије и интезивна, праворемена комуникација између учесника процеса је могућност укључивања већег броја ученика у процес дуалног образовања.
  • Стипендије и запошљавање су кључни фактори за привлачење ученика.

Представници ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ су се посебно осврнули на актуелну ситуацију која се тиче Плана уписа ученика у средње школе 2018/2019 године. Истакнута је забринутост и неслагање са чињеницом да су поједини образовни профили предвиђени по концепту дуалног образовања супротно Уредби о утврђивању опасног рада за децу која је ступила на снагу 01.01.2018. године. Исказано је незадовољство исказано због ултимативне политике Министарства просвете, науке и технолошког развоја које је од школа захтевало да се определе између образовних профила  по дуалном концепту или да их се одрекну јер им класичан концепт образовања није дозвољен (на пример образовни профил Електромонтер мрежа и постројења).

ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ ће руководећи се правима, како запослених, тако и ученика, од Министарства просвете, науке и технолошког развоја тражити образложење непоштовања Уредбе о утврђивању опасног рада за децу приликом предстојећег Плана уписа ученика у средње школе по концепту дуалног образовања.

                                                                                                Ружица Тодић Брдарић

11.05. 2018.

РЕАКЦИЈА НА ОБЈАВУ УНИЈЕ СИНДИКАТА ПРОСВЕТНИХ РАДНИКА СРБИЈЕ У ВЕЗИ СА НАЦРТОМ ЗАКОНА О ШТРАЈКУ

Categories: Актуелно, Новости|

Објава на сајту Уније синдиката просветних радника Србије у којој се наводи да су се „представници Савеза самосталних синдиката Србије и УГС НЕЗАВИСНОСТ на Социјално-економском савету Републике Србије, сложили да се просветним радницима ограничи право на штрајк“ је апсолутна лаж, а објављивање наведене лажи показује злу намеру колегиница и колега из Уније  СПРС јер су у супротном могли учинити напор и проверити код својих колега просветних радника у УГС НЕЗАВИСНОСТ да ли је то тачно. На седници Социјално-економског савета Републике Србије није био Нацрт закона о штрајку на дневном реду и то је непобитна чињеница. Када Нацрт закона о штрајку буде на дневном реду седнице Социјално-економског савета, УГС НЕЗАВИСНОСТ ће се према том документу одредити. Оно што је и сада јасно јесте, да Нацртом Закона о штрајку, који је отишао у јавну расправу, није испуњен основни циљ због којег су УГС НЕЗАВИСНОСТ ушли у Радну групу, а то је да овај закон буде системски/кровни закон  и да само он уређује штрајк. Желели смо да избегнемо да се читавим низом закона из области енергетике, образовања, здравства…ограничава право на штрајк што је до сада био случај. Предлагач закона, очигледно жели да задржи овакво стање јер је у образложењу  навео да се закон доноси због „међусобног усклађивања Закона о штрајку и посебних закона“.

Радна група није постигла договор око једног од најважнијих питања, а то су делатности од општег интереса, већ је предлагач само преписао члан 9. важећег Закона о штрајку. За нас је неприхватљиво предложено решење у којем се предвиђа да се штрајк упозорења и штрајк солидарности у делатностима од општег интереса мора најавити десет дана пре почетка штрајка, јер се на тај начин губи сврха самог штрајка.

Коначно, неприхватљив је начин на који је прекинут рад Радне групе, без утврђивања текста нацрта који иде на јавну расправу, без утврђивања питања о којима није било могуће постићи консензус, а која нису техничка већ суштинска. Свођење јавне расправе на три двочасовне дебате у Нишу, Београду и Новом Саду за један од најванијих закона из области радног законодавства је пример како не треба водити социјални дијалог и због тога као одговоран синдикат не желимо да учествујемо у симулацији социјалног дијалога који ће за крајњи резултат имати умањење права запослених у Србији.

Чеданка Андрић, извршна секретарка Уједињних гранских синдиката „Независност“

Реакција на објаву УСПРС

 

11.05. 2018.

ОКРУГЛИ СТО „ ГИМНАЗИЈА ЗА 21.ВЕК “

Categories: Актуелно, Новости|

У организацији Форума београдских гимназија у Прес центру у Београду одржан је Округли сто „ Гимназија за 21. век “

Циљ Округлог стола  био је да се шира стручна јавност упозна са реформом гимназије коју спроводи Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Апсурдно је да је управо тој стручној јвности овако значајна иницијатива Министарства у највећој мери непозната и нејасна. Питање транспарентности од стране Министарства у спровођењу овог реформског процеса намеће се у самој немогућности да они који су непосредно заинтересовани и који ту реформу треба да изведу (факултети, школе, наставници..) учествују у одлучивању о њој. Професори гимназија, синдикати просвете, присутни на Округлом столу и позвани као посебно заинтересовани, нису били у прилици да разумеју шта је циљ и модел новог образовања. Министар просвете Младен Шарчевић који је позван али нажалост спречен да присуствује овом Округлом столу, сигурно је најрелевантнији саговорник на ову тему (ни други представници Министарства нису били у прилици да дођу).

Други учесници Округлог стола, др А. Бауцал,  др С. Антонић, др О. Тошковић са Филозофског факултета Универзитета у Београду, др М. Зукорлић, председник скупштинског Одбора за образовање, науку, технолошки развој и информатичко друштво и др Б. Ристић, члан Националног просветног савета испред Удружења послодаваца Србије, у недостатку информација и више сазнања, такође, нису успели да разјасне и одговоре на теме Округлог стола о новинама у гимназијском образовању: концепту опште матуре засноване на исходима учења и стандардима постигнућа у контексту факултетског образовања и интереса факултета. Или, у којој мери предвиђени изборни програми стварно реформишу гимназију? Какво је то ново гимназијско образовање које ће бити боља претпоставка даљем образовању?

Претпоставке изводљивости реформе као што су правна регулатива, финансијски ресурси, временска ограничења, остале су као произвољан доживљај. Нове разговоре, са више сазнања о овим темама, Форум је најавио што пре. Свакако је симптоматично у погледу карактера, смисла или неког циља овог покушаја реформе гимназијског образовања, а имајући у виду актуелниу Стратегију образовања, то да је управо члан Националног просветног савета испред удружења послодаваца Србије г. Б.Ристић био најкреативнији у одговорима а и најбоље информисан.

Извесно је, и јединствено је мишљење свих да гимназије у нашем образовном систему, култури и друштву уопште, имају велики значај и важно место, као и то да је реформа гимназије нужна.

                                                                                                                        Љ. Кузмановић

Go to Top