ОТВОРЕНО ПИСМО МИНИСТРУ ПРОСВЕТЕ
Поштовани,
Различите интерпретације збивања на последњем састанку представника МПНТР са представницима репрезентативних синдиката навеле су нас да укажемо на неке неприхватљиве појаве у комуникацији која карактерише однос Вашег ресора према запосленима у образовању. Сматрамо недопустивим поступак неблаговременог достављања текста Измена и допуна закона о предшколском, основном и средњем образовању, као и о дуалном образовању. Какав је то значајан разлог наше представнике довео у временски теснац и зашто се такав модел понашања Ваших сарадника понавља када год је реч о питањима од пресудне важности за функционисање просветног система?
Велику разочараност и незадовољство изражавамо поводом чињенице да су у предлогу Измена и допуна закона о основном и средњем образовању и васпитању остале све одредбе које се односе на штрајк запослених. Како смо усагласили ставове да таквим решењима није место ни у ЗОСОВ-у, овакав поступак сматрамо изневеравањем не само наших очекивања, већ и поверења!
Време које ученик проводи у школи мора укључити и час одељенског старешине, поред обавезних предмета, изборних програма и активности. Овај час је обавезујући и укључен у недељни распоред ученика и наставника, те изражавамо забринутост и чуђење пред намером да се ноторна чињеница пренебрегне.
Подсећамо и на чињеницу да владање ученика није фактор који утиче на обликовање оцене из наставног предмета, и стога га треба изоставити из евиденције педагошке документације наставника и унети га у прописану евиденцију образовно-васпитног рада.
На основу наведеног очекујемо Ваше ангажовање у смислу корекција (у крајњем случају и путем амандмана) усвојених Измена и допуна закона о основном и средњем образовању и васпитању. Имајући на уму неопходност искрене комуникације са репрезентативним синдикатима, засноване на правди, истини и одговорном понашању молимо Вас да се о овом допису изјасните.
У Београду, 13.10.2017.г. ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ
ОБЈАШЊЕЊА И ИЗГОВОРИ
Прва информација коју је министар Шарчевић саопштио репрезентативним синдикатима на јучерашњем састанку је да ће проценат повећања плата запосленима у просвети бити јавно саопштен 13.10.2017. године.
Поред тога што је „динамика побољшања материјалног положаја запослених у образовно-васпитним установама“ један од штрајкачких захтева ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, велику забринутост смо исказали због чињенице да Закон о запосленима у јавним службама није повучен!?! Сасвим очекивана и потпуно сувишна као и неутемењена у тексту Нацрта, дискусија И. Савићевић учврстила нас је у уверењу да је Закон крајње непотребан.
У циљу објективног и истинитог извештавања јавности, истичемо да три репрезентативна синдиката (ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, УСПРС и СРПС) у потпуности подржавају мишљење Сталног радног тела за законодавство Социјално-економског савета Републике Србије, које је, 26.09.2017. године истакло да се НЕ ПРИХВАТА текст Нацрта Закона о запосленима у јавним службама, због великог броја суштинских примедби.
Основни разлози су:
- Нацртом Закона се усложава систем радних односа, јер се уводи још један посебан Закон којим се уређују радни односи у јавним службама (за око 500.000 запослених), а при том се на исти или сличан начин уређују правни институти који су већ дефинисани Законом о раду и посебним законима.
- Значајан број одредби Нацрта Закона је у супротности са Законом о раду, Законом о систему плата у јавном сектору и посебним законима, што ће унети правну несигурност у њиховој примени.
ПОСТАВЉА СЕ ПИТАЊЕ СВРХЕ ДОНОШЕЊА ОВОГ ЗАКОНА, ЊЕГОВЕ ПРИМЕНЕ И ФИНАНСИЈСКЕ ОДРЖИВОСТИ.
У Београду, 12.10.2017.г. За ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ
Ружица Тодић Брдарић
„КУДА ПЛОВИ ОВАЈ БРОД“?
Данас је у Министарству просвете, науке и технолошког развоја одржан састанак представника репрезентативних синдиката у образовању са министром просвете, науке и технолошког развоја и министром државне управе и локалне самоуправе.
Тема састанка је била став синдиката и примедбе на Закон о запосленима у јавним службама, као и примедбе на Закон о систему плата запослених у јавном сектору. Констатовано је да је да су многе примедбе које су дали репрезентативни синдикати прихваћене, а да и даље остаје спорно све што је везано за премештање, мерење резултата рада или „учинка“, више послова, могућност да се прековремени рад не плаћа, изједначавање колективног уговора и правилника о раду итд. Такође указано је да се исте правне одреднице различито правно регулишу. На овај начин се оставља могућност директору да примењује различита правна решења од случаја до случаја, што ће довести до злоупотреба, дискриминације, деградације струке и сл. Овим законом се укидају све привилегије које су до сада постигнуте путем колективног преговарања, као што су: јубиларне награде, новогодишње награде, отпремнине, накнаде за рад главних повереника и сл. Да је то тако указује више чланова који условно дају ту могућност ако су финансијска средства обезбеђена у буџету. Слично је и са напредовањем запослених у образовању.
За ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ једино прихватљиво решење је изузимање образовања из текста поменутог Закона. Закон је апсолутно сувишан, јер уређује област која је већ уређена што ће за последицу имати дерогирање права запослених у образовању, суспензију Закона о раду и социјалног дијалога. Више нећемо преговарати ни око цене рада, ни о запошљавању, ни о технолошким вишковима, ни о законима. Поред тога, закон не обухвата све категорије запослених у јавном сектору, због “интерног тржишта рада” које ће вероватно да продуби политизацију система образовања. Уколико не буду разговори усмерени ка променама круцијалних примедби даљи разговори су сувишни.
Томислав Живановић