Правна питања и одговори2019-01-09T22:42:40+01:00

ИНИЦИЈАТИВА ЗА ОЦЕНУ УСТАВНОСТИ ЗАКОНА O ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ЗАКОНА O РАДУ

УСТАВНИ СУД РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
Б е о г р а д
Булевар краља Александра бр.15

На основу члана 167. став 1. тачка 1. и 168. став 2. Устава Републике Србије („Сл. гласник РС“, бр.98/2006), Уједињени грански синдикати „Независност“, из Београда, Нушићева бр.4/В, које представља и заступа Бранислав Чанак, председник, дају

ПРЕДЛОГ – ИНИЦИЈАТИВУ ЗА ОЦЕНУ УСТАВНОСТИ
ЗАКОНА О ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ЗАКОНА О РАДУ
(Сл. гласник РС“, бр.75/2014 од 21.07.2014. године)

 Уједињени грански синдикати „Независност“ упућују иницијативу за оцену уставности Закона о изменама и допунама Закона о раду, који је Народна скупштина Републике Србије донела на 6. Ванредној седници дана 18.07.2014. године, а председник Републике Указом ПР бр.44 од 21.07.2014. године прогласио Закон о изменама и допунама Закона о раду („Сл. гласник РС“, бр.75/2014. од 21.07.2014.год.).

Основно начело Устава Републике Србије је непосредна примена зајемчених права из чега проистиче да Закон ни у ком случају не сме да мења суштину права зајемчених Уставом РС, јер се одредбама о људским правима, унапређују вредности демократског друштва, сагласно одредбама Ревидиране европске социјалне повеље (Закон о потврђивању Ревидиране европске социјалне повеље, „Сл. гласник РС-Међународни уговори“, бр.42/2009 од 02.06.2009.год.), важећим међународним стандардима и пракси међународних институција које надзиру њихово спровођење.

Чланом 19. Устава РС, јемство неотуђивих људских права у Уставу служи очувању људског достојанства и остварењу пуне слободе и једнакости сваког појединца у праведном, отвореном и демократском друштву заснованом на начелу владавине права.

Сходно члану 20. став 2. Устава РС, достигнут ниво људских и мањинских права не може се смањити.

Људска права зајемчена Уставом РС могу законом бити ограничена ако ограничење допушта Устав РС, с тим да су државни органи дужни да воде рачуна о суштини права која се ограничавају, важности и сврси ограничења, природи, обиму, као и дужини трајања тог ограничења.

Чланом 23. Устава РС, људско достојанство је неприкосновено и сви су дужни да га поштују и штите.

Чланом 58. Устава РС, јемчи се мирно уживање својине и права стечених по основу закона.

Чланом 60. Устава РС, јемчи се право на рад и право на слободан избор рада под једнаким условима, свима су доступна сва радна места. Свако има право на поштовање достојанства своје личности на раду, безбедне и здраве услове рада, потребну заштиту на раду, ограничено радно време, плаћени годишњи одмор, правичну накнаду за рад и правну заштиту за случај престанка радног односа.

Чланом 70. Устава РС, Република Србија стара се о економској сигурности пензионера.

У Делу И Ревидиране европске социјалне повеље (1996), која је ступила на снагу 1999. године, која се сматра својеврсним „Социјалним уставом“ Савета Европе, стоји да:

“Свако мора имати прилику да заради за живот обављањем посла који је слободно изабран; сви радници имају право на праведне услове рада; на безбедне и здраве радне услове; на правичну накнаду која је довољна за пристојан животни стандард њих и њихових породица. Сви радници и послодавци имају право на колективно преговарање; радници имају право да буду информисани и консултовани у оквиру свог предузећа; да учествују у одлучивању и унапређењу услова рада и радне средине у свом предузећу; сви радници имају право на заштиту у случају престанка радног односа и заштиту својих потраживања у случају несолвентности својих послодаваца; сви радници имају право на достојанство на раду; раднички представници у предузећу имају право на заштиту од радњи штетних по њих као и да им обезбеде одговарајуће погодности како би обављали своју функцију; свако има право на заштиту од сиромаштва и социјалне искључености.“

Закон о изменама и допунама Закона о раду („Сл. гласник РС“, бр.75/2014. од 21.07.2014.год.) који је донет на Народној скупштини РС, по предлогу Владе РС, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања РС, није заснован на начелу владавине права и задире у суштину стечених – зајемчених права, умањује права, а што је супротно цитираним одредбама Устава Републике Србије и одредбама из Део И Ревидиране европске социјалне повеље.

Мања права, која су утврђена Законом о изменама и допунама Закона о раду утврђена су чланом 12 став 2; чланом 20. став 4; члан 47. став 1. тачка 4; члан 51; члан 53; члан 58. став 2; члан 65. став 5; члан 75. став 3. тачка 5; члан 79. став 1; члан 81. став 1; члан 83; члан 86. став 2, 3, 4; члан 101. став 2.

Изменама и допунама Закона о раду, умањена су стечена права заштите синдикалних представника, а што је супротно Конвенцији 87 „О синдикалним слободама и заштити синдикалних права“, 1948; Конвенцији 98, „О правима радника на организовање и на колективне преговоре“, 1949; Препоруци 143 „О радничким представницима“, 1971, Међународне организације рада.

Поред повреде материјалног права, предлагач Закона о изменама и допунама Закона о раду није испоштовао процедуру ни у његовом доношењу.

Наиме, Влада РС, као предлагач Закона о изменама и допунама Закона о раду није спровела јавну расправу приликом припреме Закона, јер се истим битно мења уређење знатног броја питања која посебно занимају јавност и битно мењају решења из постојећег Закона о раду, сходно члану 41. став 1. и члан 41. став 2. тачка 3. Пословиника о раду Владе Републике Србије. Последица тога јесте да шира јавност није била благовремено упозната са суштинским изменама Закона о изменама и допунама Закона о раду. Истовренмено, грађанство и запослени Републике Србије су, путем средстава јавног информисања, доведени у заблуду од стране предлагача да су позитивним решењима у Закону о изменама и допунама Закона о раду, чији је коначан текст Нацрта Закона о изменама и допунама Закона о раду, које је утврдило ресорно Министарство, и доставило Влади РС, утврђена повољнија решења, која ће допринети бржем запошљавњу и смањивању сиве економије

Министар, ресорног Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, који је Решењем бр. 110-00-3/2014-02 од 08.05.2014. године, формирао Радну групу, коју су чинили представници Савеза самосталних синдиката Србије, УГС НЕЗАВИСНОСТ, Уније послодаваца Србије, Министарства финансија, Министарства управе и локалне самоуправе, Привредне коморе Србије, Националне службе за запошљавање, није јој омогућио да припреми текст Нацрта Закона о изменама и допунама Закона о раду, а што је био задатак Радне групе. Такође, нису усвојене примедбе, предлози и сугестије Радне групе на предложени текст Нацрта Закона о изменама и допунама Закона о раду, те није дозвољено да се коначан текст Нацрта упути Социјално-економском савету РС ради давања мишљења. Супротно закону, министар је сам утврдио коначан текст Нацрта Закона о изменама и допунама Закона о раду и предложио Влади РС, која је исти доставила Народној скупштини РС на усвајање. Тим се поступком директно задрло у суштину зајемчених права, људског достојанства, остварења пуне слободе и једнакости сваког појединца, због чега Закон о изменама и допунама Закона о раду није у сагласности са Уставом Републике Србије.

Приликом доношења Закона о изменама и допунама Закона о раду, сходно наведеним аргументима, није испоштована процедура његовог доношења:
– јер је донет по хитном поступку, без навођења аргументованих разлога за хитно доношење, исхитрено на 6. Ванредној седници заседања Народне скупштине РС 18.07.2014. године;
– јер није омогућено Социјално-економском савету РС, да као равноправни партнер, разматра Нацрт Закона о изменама и допунама Закона о раду и достави мишљење у односу на утврђени Нацрт Закона о изменама и допунама Закона о раду, а што је законска обавеза, по основу Закона о социјално-економском савету Републике Србије, већ је ресорно Министарство Нацрт доставило Влади РС, без мишљења Социјално-економског савета РС на усвајање Народној скупштини РС;
– јер приликом припреме Нацрта Закона о изменама и допунама Закона о раду, којим се битно мењају решења из постојећег Закона о раду, није омогућена шира стручна, јавна, институционална расправа и транспарентност у јавности у чему се састоји суштина измена и допуна Закона о раду; јавност није упозната са упоредним показатељима старих и нових решења, те целисходношћу и оправданошћу њиховог доношења, а да оне истовремено не задиру у стечена и зајемчена права, Уставом гарантована – као што су право на рад, право на зараду, право на имовину и др.

Уједињени грански синдикати „Независност“, на основу образложених чињеница, предлажу Уставном суду Републике Србије да донесе одлуку којом ће утврдити да Закон о изменама и допунама Закона о раду није у сагласности са Уставом Републике Србије.

У Београду,04.08.2014.г. УГС НЕЗАВИСНОСТ

Бранислав Чанак, председник

8.08. 2014.|Категорије: Актуелно|

ИНФОРМАЦИЈА О ПОСЕТИ ДЕЛЕГАЦИЈЕ МЕЂУНАРОДНЕ КОНФДЕРАЦИЈЕ СИНДИКАТА

Јуче су у радној посети УГС НЕЗАВИСНОСТ и Савезу самосталних синдиката Србије били заменик генералног секретара ITUC (Међународне конфедерације синдиката) Jaap Wienen и Grigor Gradev, извршни секретар PERC-а (Паневропског регионалног савета).

 На одвојеним сесијама са представницима обе репрезентативне синдикалне централе, као и на заједничком састанку високих функционера ITUC-a и најужег руководства оба синдиката, предвођених председницима Браниславом Чанком и Љубисавом Орбовићем, размењене су информације и ставови везани за процедуру доношења и садржај најзначајнијих законских решења у Србији – Закона о раду и Закона о ПИО, као и других закона који, директно или индиректно, значајно утичу на радно-правни, економски и социјални положај запослених (закони о приватизацији и стечају).

Високи представници ITUC-a су подржали ставове две репрезентативне синдикалне централе о томе да се овако значајна законска решења не могу доносити без широке јавне расправе, а пре свега, без активног и равноправног учешћа и уважавања ставова репрезентативних социјалних партнера. То је, према њиховој оцени, посебно значајно, и има посебну тежину, сада, у времену када се очекују преговори о приступању ЕУ, у којима ће Европска Унија, посебну пажњу посветити управо том поглављу – социјалном дијалогу – и то, не само форми, већ, пре свега, суштини и садржају социјалног дијалога и његове примене у пракси.

Господин Wienen и Grigor Gradev су представницима УГС НЕЗАВИСНОСТ и Савеза самосталних синдиката Србије презентовали које ће активности ITUC и PERC предузети са циљем подршке својим јединим чланицама у Србији у борби за заштиту основних права запослених из рада и по основу рада, односно обезбеђивања услова за пристојан рад и достојанствен живот запослених и пензионера, као и њихових породица. То су, пре свега:

· Помоћ експерата ITUC-а и PERC-а при формулисању ставова синдиката везаних за одржив развој земље и реформе које неће ићи искључиво на терет запослених, као и код праћења резултата и оцена предузетих мера и активности Владе;

· Скретање пажње европским и међународним институцијама, посредством синдикалних представника у њима, на непринципијелно и конвенцијама МОР-а и уредбама ЕУ супротно понашање актуелних власти у Србији, посебно на непоштовање одредби које се односе на слободу синдикалног организовања и деловања и на обавезу примене начела и принципа социјалног дијалога у свим областима привредног и друштвеног живота;

· Помоћ при испитивању јавног мњења о предузетим “реформским“ мерама и о поверењу у актуелну власт, кроз стављање на располагање анкете која је, у исту сврху, спроведена у великом броју земаља из целог света и у којој је учествовало неколико милиона људи;

· Организација међународног скупа у Београду, на највишем нивоу, на коме би, осим представника репрезентативних синдиката из Србије, европских и светских синдикалних организација (ETUC, ITUC, AFL-CIO, DGB… и др), учествовали и високи званичници МОР-а, ММФ, Светске банке… и других интересних и финансијских организација, у складу са одлуком репрезентативних синдиката, можда и представници послодавачких организација и власти. Са овог скупа, уз присуство и подршку међународних фактора, биће послата јасна порука Влади Републике Србије, какву Србију жели и хоће Европа и свет.

О свим овим активностима, организације и чланови УГС НЕЗАВИСНОСТ и СССС, као и најшира јавност, биће правовремено обавештени.

24.07. 2014.|Категорије: Актуелно|

ЗАКЉУЧЦИ И ОДЛУКЕ СИНДИКАТА О НАРЕДНИМ АКТИВНОСТИМА

На 41. проширеној седници Извршног одбора УГС НЕЗАВИСНОСТ, одржаној 23.07. 2014. године, извршена је анализа предузетих активности поводом измена Закона о раду и Закона о ПИО, те процедуре доношења закона о приватизацији и стечају и усвојене следеће конкретне одлуке о активностима и мерама које ће у наредном периоду закједнички предузимати УГС НЕЗАВИСНОСТ и Савез самосталних синдиката Србије:

 1. Оцењује се да је организација и реализација Протеста поводом усвајања измена Закона о раду и Закона у ПИО, по хитном поступку, без јавне расправе и законом утврђених консултација са репрезентативним социјалним партнерима (СЕС), заједно са СССС, урађена добро у сваком погледу – од броја присутних (и чланова ових синдиката и других организација и појединаца који су нам се придружили), до мирног и достојанственог начина исказивања незадовољства – без иједног инцидента .

2. Извршни одбор најоштрије осуђује крајње непрофесионалан и некоректан однос средстава јавног информисања, не само поводом срамног “информисања“ (боље речено – дезинформисања) са самог протеста већ и током читавог процеса усаглашавања измена Закона о раду. Посебно је срамна медијска кампања против два репрезентативна синдиката и права хајка на њихове лидере. Извршни одбор захтева од синдикалних повереништава у медијским кућама, а посебно у РТС, да се огласе и јавно осуде овакво, очигледно дириговано, понашање својих колега новинара, а посебно уредника и читавог менаџмента.

3. У складу са договором постигнутим на заједничком Кризном штабу и са одлукама Председништва СССС донетим истог дана, Извршни одбор доноси одлуке:

· Повлачи се раније донета одлука о ступању у генерални штрајк, а доноси одлука о приступању прикупљања потписа за стављање ван снаге усвојених Закона о раду и Закона о ПИО;

· У складу са Законом о референдуму и народној иницијативи (“Сл. гласник РС“, бр.48/94 и 11/98), покреће се поступак спровођења активности неопходних за прикупљање потписа грађана. Потписи грађана се прикупљају за подношење захтева за расписивање републичког референдума за стављање ван правне снаге и непримену Закона о изменама допунама Закона о раду и Закона о изменама и допунама Закона о пензијском и инвалидском осигурању (“Сл. гласник РС, бр.75/14).Стручне службе две репрезентативне синдикалне централе одмах приступају припремама и свим неопходним радњама како би се овај поступак спровео у складу са законом, што се тиче рокова и целокупне процедуре. Прикупљање потписа започиње по завршетку законом предвиђене процедуре (према процени – почетком септембра). Током кампање скупљања потписа, у складу са законом, треба вршити и озбиљнију пропаганду и промоцију синдикалних ставова везаних за ове законе и права запослених, међу што већим бројем грађана;

· Покреће се, пред Уставним судом Републике Србије, поступак за оцену уставности и законитости Закона о изменама и допунама Закона о раду (“Сл. гласник РС“ бр. 75/14). Везано за питање уставности и законитости доношења овог Закона, УГС НЕЗАВИСНОСТ ће се обратити и Заштитнику грађана;

· Заједно са СССС, поднеће се захтев за смену Министра Вулина, због драстичног кршења позитивних законских прописа приликом процедуре доношења спорних закона и тиме, наношења директне материјалне и друге штете запосленима. У циљу смене Александра Вулина са функције министра за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, неопходно је предузети све законске, као и мере синдикалне борбе, не ограничавајући се на мере утврђене Планом активности које је усвојио Организациони одбор формиран од стране Председништва СССС и Извршног одбора УГС НЕЗАВИСНОСТ;

· Против Министра Вулина биће, из истих разлога, поднета и кривична пријава;

· УГС НЕЗАВИСНОСТ оштро протествују против насилног елиминисања социјалних партнера из трипартитних органа и одузимања уставом и законм датих овлашћења и одговорности да равноправно и активну учествују у креирању целокупног друштвеног миљеа, кроз институције социјалног дијалога. Будући да је, као разлог оваквог нечувеног поступка актуелне власти, наведена потреба за штедњом, Извршни одбор предлаже (односно, обнавља свој већ више пута дат предлог) да се функције у свим управним и надзорним одборима и свим другим трипартитним органима, ВРШЕ БЕЗ ИКАКВЕ НАКНАДЕ. Тај предлог УГС НЕЗАВИСНОСТ ће упутити премијеру Вучићу;

· Иако је Извршни одбор донео одлуку о привременом повлачењу из рада СЕС-а Републике, препоручено је нашим представницима у СЕС-у АПВ, да присуствују наредној седници и да на самој седници изнесу ставове УГС НЕЗАВИСНОСТ и најаве своје привремено повлачење из СЕС-а АПВ, без обзира што се то трипартитно тело на нивоу Покрајине понашало у складу са законом и крајње коректно према социјалним партнерима;

· Формира се заједнички Одбор или Штаб за праћење ефеката примене новог Закона о раду и Закона о ПИО, у који, испред УГС НЕЗАВИСНОСТ, улазе: Александар Титовић (јавни сектор), Милорад Пановић (реални сектор), као и чланови УГС НЕЗАВИСНОСТ у преговарачком тиму: Злата Зец, Драгица Мишљеновић и Слађана Киковић. Одбор ће редовно, на све доступне начине интерног и екстерног информисања, извештавати своје чланове и ширу јавност о показатељима до којих су дошли;

· Стручна служба УГС НЕЗАВИСНОСТ ће, у најкраћем могућем року, сачинити упоредни преглед измењених одредби ова два закона са решењима из досад важећих закона, уз јасну назнаку у чему су нова решења неповољнија, као и о томе која су права утврђена законом и не могу се мењати, а која се могу уговарати кроз колективне уговоре или утврђивати другим општим актом послодавца.

24.07. 2014.|Категорије: Актуелно|

ПРЕЛИМИНАРНИ САСТАНАК-ПЛАТНИ РАЗРЕДИ

Након више од два месеца од упућеног захтева за организацију састанка репрезентативних синдиката и Министарства просвете науке и технолошког развоја, а у вези платних разреда, уприличен је прелиминарни састанак. Састанак је одржан 15.07.2014. године, а присутвовали су поред представника репрезентативних синдиката (ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, СОС и УСПРС) и представници Министарства просвете науке и технолошког развоја (државни секретар Снежана Марковић и помоћник министра Зоран Костић).

 На састанку су репрезантативни синдикати указали на неконзистентност разговора само у оквиру једног сектора, при чему није познато и није јасно како се схвата и које су смернице на нивоу комплетног система платних разреда. Пожељно је добити основне смернице и формирати радну групу које би приступила изради платних разреда на нивоу Државе. Циљ оваквог парцијалног рада је цепкање и разбијање целокупног система а све у циљу да се актери на могу договорити после чега би се јавила Влада да пресече и да уреде платне разреде без учешћа синдиката.
Закључено је да се припреме предлози до краја одмора (крајем августа) и проследе Министратву. Након пристиглих предлога разговори ће се наставити.

Београд, 15.07.2014. год.

ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ
Проф. др Томислав Живановић, председник

15.07. 2014.|Категорије: Актуелно|
Go to Top