УПЛАТИЛИ ШКОЛАРИНЕ, НАСТАВЕ НЕМА
Novi Sad — Bez ugovora o školovanju grupa Novosađana uplatila po 350 evra Fakultetu za trgovinu i bankarstvo „Janićije i Danica Karić“. Predavanja do danas nisu počela.
Brucoši su uplatili novac i predali dokumenta, iako prethodno nisu potpisali nikakav ugovor o školovanju zbog čega smatraju da su postali žrtva prevare, piše Pres.
„Ugovor o pohađanju studija nikako nije stizao iz Beograda, pa su nam kasnije rekli da ćemo ga dobiti kada počnu predavanja. Tek u aprilu 2011. godine obavestili su nas da predavanja neće biti u Novom Sadu, kao i da se ukida smer zbog kojeg smo i upisali master“ , ogorčena je studentkinja J. A., koja dodaje da su tada pojedine kolege pismenim putem zatražile povraćaj novca i predatih dokumenata.
„Neki od nas više puta su slali pisma sekretaru fakulteta, finansijskoj službi, službi master studija, ali evo, počela je i nova školska godina, a o novcu i početku nastave nema ni reči“ , ističe naša sagovornica.
S druge strane, čelni ljudi Fakulteta za trgovinu i bankarstvo i rektorata Alfa univerziteta ni posle višednevnih poziva nisu želeli da komentarišu optužbe studenata, pravdajući se brojnim sastancima i zauzetošću.
Odbili su da odgovore i na pitanje da li Fakultet za trgovinu i bankarstvo „Janićije i Danica Karić“ uopšte poseduje istureno odeljenje u Novom Sadu.
Alfa univerzitet jedan je od prvih privatnih univerziteta u Srbiji, osnovan još 1993. godine u Peći, kao Univerzitet braća Karić. Univerzitet su, kako su tada pisali mediji, 2008. otkupili novi vlasnici sa Kipra, ali je u Javnom registru Trgovinskog suda u Beogradu kao vlasnik i dalje ostala „Karić fondacija“.
Na sajtu Ministarstva prosvete postoji obaveštenje da su studije Fakulteta za trgovinu i bankarstvo „Janićije i Danica Karić“ uspešno akreditovane, ali Komisija za akreditaciju ni u jednom ciklusu nije odobrila izvođenje nastave izvan sedišta fakulteta, koje se nalazi u Beogradu.
PRESS
БИЛА САМ „ВАЗДУХ“ ЗА СВЕ ДРУГАРИЦЕ
NAJMRAČNIJA TAJNA SRPSKIH ŠKOLA – ispovest gimnazijalke kojoj su Školske drugarice napravile pakao od Života – „Ti si vazduh“ najbrutalnije deČje maltretiranje do sada

Maltretiranje – B. S., razmažena ćerka bogatih advokata, okrenula je ceo razred protiv mene. Niko me nije pozdravljao, niko me ništa nije pitao, držali su se za nos kad sam prolazila. Mislila sam da ću da poludim. Na kraju sam morala da se ispišem iz škole
Svaki odlazak u školu za mene je bio mučenje jer su me drugarice mesecima maltretirale! Prolazile su pored mene kao da ne postojim, govorile da sam ružna, prljava… Od tada je prošlo pola godine, a i dalje sanjam isti san: ja sam vazduh, a drugi đaci prolaze kroz mene glasno se smejući.
Ovako svoju šokantnu ispovest za Press počinje Ana M. (16), učenica elitne beogradske gimnazije, koju je vršnjačko nasilje umalo koštalo zdravlja. Na kraju su je roditelji prebacili u drugu školu. Ipak, posledice psihološkog terora pamtiće dok je živa.
Ana se našem listu javila posle dogovora sa roditeljima, nakon što su u nedeljnom izdanju Pressa pročitali tekst o dečaku iz Niša koji se pre nekoliko meseci ubio jer su ga vršnjaci maltretirali.
Od raja do pakla
Agonija kroz koju je ova devojčica prošla počela je samo mesec dana od polaska u prvi razred srednje škole.
Milivojević: Tiho nasilje najgore
Psihoterapeut Zoran Milivojević kaže da takozvano tiho nasilje može da ima mnogo veće posledice od fizičkog maltretiranja.
– Nevidljivo psihološko nasilje može dugo da traje, jer je dete najčešće sramota da o njemu govori. Deca su u procesu socijalizacije, što znači da funkcionišu kao čopor u kom najjači za sebe uzimaju veća prava. Socijalizacija podrazumeva da decu učimo da nije važno ko je jači, već šta je fer, ko je u pravu. U svemu tome škola je važna, ali uloga roditelja je presudna. Oni, međutim, očekuju da im škola vaspitava decu – ističe Milivojević.
– U gimnaziju sam se upisala kao đak generacije, nikada do tada nisam imala problema sa vršnjacima. Radovala sam se početku godine, novoj školi, drugarima. Nisam ni slutila da ću proći kroz pakao iz kog ću morati da pobegnem glavom bez obzira. Ni sada ne znam zbog čega sam se zamerila jednoj devojčici iz mog odeljenja. Možda zato jer sam bila bolji đak od nje – pita se Ana.
Devojčica B. S., razmaženo dete beogradskih advokata, potrudila se da Ani zagorča život, okrenuvši ceo razred protiv nje.
– Govorila je drugim devojčicama da sam prljava, da smrdim, da sam odvratna, ružna, da me dečaci mrze… Najstrašnije mi je bilo kada su svi u odeljenju počeli da me ignorišu, praveći se da ne postojim. Niko me nije pozdravljao, niko me ništa nije pitao. Držali su se za nos kad sam prolazila pored njih.
Oblici maltretiranja
– Verbalno nasilje (vređanje, davanje pogrdnih imena, ismevanje…)
– Laganje (širenje laži da bi odvratili druge od druženja sa žrtvom)
– Fizičko nasilje (šutiranje, guranje, gađanje, zatvaranje i zaključavanje)
– Otimanje novca i drugih stvari, uništavanje imovine
– Pretnje i zastrašivanje
– Prisiljavanje da žrtva čini ono što ne želi
Brojke
44 odsto učenika je tokom školovanja bilo izloženo vršnjačkom nasilju
65 odsto učenika u Srbiji bilo je bar jednom izloženo nekom obliku nasilnog ponašanja tokom tri meseca
25 odsto đaka trpelo je nasilje više puta u periodu od tri meseca
23 odsto đaka izjavilo je da su jednom ili više puta u poslednja tri meseca doživeli da ih nastavnik uvredi, ismeje ili udari
* Izvor UNICEF
Mislila sam da ću da poludim. Pred gotovo svaki polazak u školu počinjala bi da me boli glava, povraćalo mi se, imala sam proliv. Noćima nisam spavala. Jednom sam pokušala da se požalim razrednoj, ali mi je ona rekla: „Ana, potrudi se malo više da te ostali prihvate.“ Prstom nije mrdnula. Njen tata je dao donaciju za školu i svi su se pravili da ne vide šta ona radi – priča ova srednjoškolka.
Violeta Nedeljković, Beograd
ПРВО О СТРУЧНИМ ШКОЛАМА, ОНДА О ГРЕШКАМА У УЏБЕНИЦИМА
Предрасуде у школским књигама, па и она о „глупачи – женској особи”, биће разматране на некој од наредних седница Националног просветног савета
Страница „Граматоломија” која је узбуркала јавнос
На некој од наредних седница Националног просветног савета разматраћемо и грешке у уџбеницима, па и ову која је узбуркала јавност да је „глупача једнако женска особа”. Међутим, школска година је почела, деца не могу више да чекају иновиране наставне планове, имамо јако много другог посла, тако да ћемо се на седници у уторак бавити наставним плановима и програмима за средње стручно образовање и васпитање, рекла је јуче за наш лист професорка др Десанка Радуновић, председница НПС-а.
Да подсетимо, иновирани програми за гимназије усвојени су на прошлој седници, а пошто НПС протресе и средње стручне школе, Министарство просвете проследиће упутство о изменама свим школама у Србији. Измене нису радикалне, већ су лекције очишћене застарелих израза и свега онога што је демантовала реалност у последњих 20 година.
Када је реч о грешци у приручнику, чија је спорна страница прво осванула на „Фејсбуку”, др Радуновић каже да је НПС примио писмо др Невене Петрушић, поверенице за заштиту равноправности, која наводи да је то пример вређања и омаловажавања жена.
А у уџбенику за шести разред основне школе, под називом „Граматоломија”, новосадског издавача „Либер д.о.о.” ауторке Душанке Вујовић, дословце пише:„Суфикси најчешће нису једнозначни. На пример, речи са суфиксом -ача могу да имају различита значења: лозов-ача – врста пића, глуп-ача – женска особа, краст-ача – врста жабе”.
У овој издавачкој кући објашњавају да је реч о старом уџбенику из 2003. године који се продавао неколико година и да ниједна школа није започела школску годину са овом књигом.У кабинету поверенице нам кажу да је писмо послато још у јуну и Министарству просвете и Заводу за унапређење образовања и Националном просветном савету и да је једино НПС реаговао.
– Недопустиво је да се овако нешто нађе у уџбенику из кога уче 12-годишња деца и невероватно је да је овако нешто добило одобрење за штампу и да се користи као школски приручник. Школство је најдиректнији пут којим се младима преносе друштвене вредности. Шта од њих можемо да очекујемо, ако их од малена овоме учимо – пита Петрушићева и додаје да оваквих уџбеника у Србији и даље има много и да би они морали да буду повучени и из употребе и из продаје.
Анализа уџбеника је, иначе, показала да су школске књиге родно несензибилне и неосетљиве на сексуалне разлике, да се не позива на преиспитивање стереотипа као извора нетолеранције, што значи да уџбеници не служе доминантном тренду васпитања за демократију, нити доприноси вредностима тзв. отвореног друштва.
–Многи наставни садржаји и уџбеници за основну и средњу школу у Србији обилујуупотребом некоректног језика и терминологије када се говори о појединим друштвено осетљивим групама, такође и генерализацијама или интерпретацијама појединих друштвених појава који додатно продубљују постојеће предрасуде и стереотипе – наводи Петрушићева.
Председница НПС-а додаје да ово јесте важно питање, да свакако имају намеру да о овоме расправљају и додаје да кроз Савет пролази јако много рукописа и да је могуће да има грешака и у новим уџбеницима, што ће бити исправљено.
Сандра Гуцијан
СВЕ ВИШЕ ЗАПОСЛЕНИХ СЕ ЖАЛИ НА МОБИНГ
Ambulanti za mobing pri Zavodu za medicinu rada u Beogradu javlja se sve više zaposlenih, a među njima raste broj muškaraca koji se žale na posledice zlostavljanja na radnom mestu, izjavila je psihijatar u toj ambulanti Marijana Trkulja.
Trkulja je bila jedna od učesnica okruglog stola „Stvaranje mogućnosti“ za efikasniju primenu zakona protiv mobinga, održanog u beogradskom Medija centru.
Učesnici skupa ukazali su na teške posledice mobinga po fizičko i mentalno zdravlje, od čira na želucu, do depresije i samoubistva.
Psihijatar Marijana Trkulja je ukazala je da je u zemlji poput Srbije, gde stopa nezaposlenost premašuje 26 odsto i gde svakoga dana više od 500 radnika dobije otkaz, velika hrabrost podići glas protiv zlostavljanja na radnom mestu.
„I pasivno ponašanje je vrsta zlostavljanja. Ako vidimo da neko zlostavlja našeg kolegu i ništa ne učinimo i to je mobing“, poručila je Trkulja, dodajući da je strah od gubitka posla dominantan kod svih žrtava mobinga.
Ona je kazala i da su vrata Ambulante za mobing otvorena svima koji se suočavaju sa zlostavljanjem na poslu, bilo da imaju uput ili dolaze bez njega.
Autor / izvor: Beta
СТУДЕНТСКИ ПРОТЕСУ У ЦЕНТРУ БЕОГРАДА
BEOGRAD – Nekoliko stotina beogradskih studenata protestovalo je danas u centru grada tražeći lakše uslove za upis naredne godine studija, kao i to da školarine ne premašuju visinu tri minimalne mesečne zarade u Srbiji.
Studenti predvođeni akademcima sa Filološkog fakulteta protest su počeli oko 12.30, a zbog šetnje centralnim gradskim ulicama saobraćaj je za vreme prolaska kolone studenata bio blokiran u ulicama Kralja Milana, Kneza Miloša i Nemanjinoj.
Studente je primio pomoćnik ministra prosvete i nauke Srbije Slobodan Jauković, ali kako je agenciji Beta rekao jedan od članova Plenuma studenata, na razgovoru „nije pokazano interesovanje, ni razumevanje za stvarno razmatranje studenstkih zahteva”.
„Taj razgovor je bio čisto vređanje inteligencijie, bez suštinske želje da se naši problemi reše”, kazao je član Plenuma studenata, koji nije želeo da se predstavi.
On je napomenuo da je pomoćnik ministra Jauković najavio da će odgovore na studentaske zahteve dobiti studentska skupština SKONUS, ali nije precizirao kada.
„Razmotrićemo dalje korake, ovo nije kraj i protesti će se sigurno ponavljati”, kazao je predstavnik studenata.
Studenti su prvi put, sa istim zahtevima, protestovali prošlog četvrtka.
Jedan od studentskih zahteva je i početak razgovora o besplatnom studiranju. Studenti traže i da se ukine rangiranje prilikom upisa naredne godine studija i da jedini uslov za prelazak na budžetsko finansiranje bude 48 bodova prikupljenih tokom školske godine.
Akademci traže i da se vrati „apsolvenstski status”, koji je ukinut za studente koji uče prema novim planovima usklađenim sa Bolonjskom deklaracijom.
Pored studenata Filološkog fakuklteta protestovali su i akademci Filozofskog fakulteta, Više elektrotehničke škole, Fakulteta političkih nauka, kao i Arhitektonskog fakulteta.
Beta