КОНКУРС ЗА БРУЦОШЕ ДО КРАЈА МАЈА

Буџетске квоте повећане су за 13,5 одсто у односу на прошлу годну, када су млади највеће интересовање показали за економске, медицинске, правне факултете, али су били атрактивни и географија, организационе науке, архитектура, безбедност…
Према предлогу, уписни рокови остају исти као и прошле године, па ће пријављивање за упис бити од 22. до 24. јуна, а пријемни испити од 27. до 29. јуна.
Приликом пријављивања потребни су фотокопије сведочанства сва четири разреда средње школе, диплома о положеном матурском испиту, доказ о уплати надокнаде за полагање пријемног испита, а поједине високошколске установе имају и додатне захтеве, попут достављања фотографије, лекарског уверења…
Према досадашњим конкурсним правилима, приликом уписа кандидати се рангирају на основу успеха из средње школе и резултата са пријемног испита.
Максималан број поена који кандидат може да освоји је 100, успех из средње школе „носи“ највише 40 бодова, док се на пријемном испиту може прикупити највише 60 поена, односно 80 бодова за кандидате на испиту за проверу склоности и способности на установама из уметности.
Успех из средње школе добија се збиром просечних оцена од првог до четвртог разреда средње школе помножен са два, предвидјају правила конкурса.
Из Комисије за акредитацију и проверу квалитета препоручују будућим бруцошима да уписују само акредитоване факултете и студијске програме и подсећају да се на сајту Комисије налази списак установа које су добиле дозволу за рад.
Tanjug
РАСПУСТ ЗА ОСМАКЕ И МАТУРАНТЕ СТРУЧНИХ ШКОЛА

Autor: Agencija TANJUG
– Za učenike osmog razreda osnovnih i maturante srednjih stručnih škola u Srbiji danas se završava drugo polugodište, osim za njihove vršnjake koji zbog štrajka prosvetnih radnika moraju da nadoknade časove.Prema rečima pomoćnika ministra prosvete i nauke Zorana Kostića, školska godina biće produžena za dva do pet dana u oko 100 osnovnih i srednjih škola, uključujući i gimnazije.
Osnovci od prvog do sedmog razreda raspuštaju se 10. juna, a ostali srednjoškolci 17. juna, predviđeno je kalendarom rada škola.
Maturanti gimnazija raspustili su se prošle sedmice i njih, kao i maturante srednjih stručnih škola, očekuju prijemni ispiti na fakultetima.
Osmaci se pripremaju za polaganje završnog ispita 23. i 24. juna, a oni koji konkurišu u umetničke škole, filološke i matematičke gimnazije polažu i prijemni ispit od 10. do 12. juna.
Konačni rezultati završnog ispita biće poznati 3. jula, prvi upisni krug u srednjim školama trajaće 13. i 14. jula, a drugi, popravni 16. jula.
НОВЕ ВЕЗЕ МЛАДИХ ИЗ БИХ И СРБИЈЕ

Mladi koji učestvuju u projektu
Delegacija Evropske komisije u Bosni i Hercegovini i Srbiji, u saradnji sa Inicijativom mladih za ljudska prava iz Srbije i Institutom za razvoj demokratije iz BiH, realizuje projekat pod nazivom „Nove veze pograničnih regiona“. Kroz druženje, dijalog i posete gradovima mladi iz Srbije i Bosne i Hercegovine ostvaruju čvršću saradnju u svim segmentima.
U ovaj projekat uključeni su srednjoškolci iz Užica, Priboja, Prijepolja, Požege, Goražda, Višegrada, Bratunca i Srebrenice. Posetom gradovima, mladi se upoznaju sa prošlošću, ali je njihov fokus uspostavljanje pokidanih veza i pogled ka budućnosti.
Eldina Muratović iz Priboja ima sve pohvale za ovaj projekat.
„Mi smo prezadovoljni ovim projektom. Ovo jedno veliko iskustvo za nas. Pomaže nam da se upoznamo jedni sa drugima, upoznajemo različite kulture, običaje, opštine. Preko dana učimo i stičemo iskustva, a uveče imamo vremena i da se zabavljamo. Zaista nam puno znači, pomaže nam da razbijemo te predrasude jedni prema drugima, da uspostavimo kontakte“, kazala je Muratović.
Razbijanje predrasuda
Mladi iz osam opština Srbije i Bosne i Hercegovine nastoje uspostaviti pokidane veze, ali se fokusirati i na budućnost, kaže Maja Ličanin.
„Najlakši način za uspostavljanje ranije pokidanih veza jeste da se ljudi međusobno upoznaju, da svi shvatimo da imamo iste probleme i da smo svi slični. Kroz njihov direktan uticaj na njihove prijatelje, na okolinu, na familiju, te predrasude će se izbrisati i svi ćemo se na bolji način usmjeriti ka budućnosti, razvoju, samoodrživosti, i naravno, vladavini ljudskih prava, demokratiji i Evropi.“
U prethodnom projektu učestvovali su studenti, a sada su angažovani srednjoškolci, kaže Jasmina Ozlić.
„Srednjoškolci su neko s kim je čak možda i malo lakše raditi nego sa studentima. Studenti dođu sa nekim izgrađenim stavovima koji su često bazirani na nekim činjenicama koje su manje proizvod istraživanja i čitanja, a više nečega što ste negde čuli. Srednjoškolci su malo manje opterećeni time, malo manje znaju i onda su spremni da čuju neku drugačiju priču“, navodi ona.
Razgovori, sklapanje novih poznanstava i uspostavljanje kontakata, osnovno je što je potrebno činiti da se ljudi bolje upoznaju, kažu Dajana Bojković iz Višegrada i Branko Draškić iz Užica.
„Član sam ovog projekta ‘Nove veze’, za kojeg smatram da je jako dobar zato što podstiče neku međuljudsku saradnju, pogotovo između dvije zemlje, Bosne i Hercegovine i Srbije. Ovo je divan projekat s obzirom da smo upoznali mnogo novih ljudi, stekli mnogo novih iskustava.“
„Osnovni značaj ovog projekta je da se razbiju predrasude o ljudima druge vere, da se više družimo.“
Naredno druženje mladih iz ovih osam gradova zakazano je u Višegradu. Na kraju projekta, održaće se dvodnevni festival u Užicu. Tom prilikom prezentovaće se ekonomska i kulturna ponuda ovog regiona, što će omogućiti uspostavljanje platforme za pokretanje ozbiljnije saradnje ovih osam opština, a to će olakšati put ka Evropskoj uniji.
Autor / izvor: RSE
ИСКУСТВО СРЕДЊОШКОЛАЦА ДРАГОЦЕНО ОСМАЦИМА

Сајам образовања испунио очекивања осмака
Премало места било је за све заинтересоване средње школе да се представе на Сајму образовања који је јуче био одредница осмацима из свих крајева престонице. Гужву су непрестано правили знатижељни „мали матуранти” намерени да што више сазнају о 23 куће знања. Смотру је први пут приредила Канцеларија за младе општине Врачар – више него успешно – закључак је посетилаца и организатора. Средњошколци нису штедели речи хвале за школе које похађају – осмаци су их помно слушали.
– И да поново бирам, одабрала бих Техничку школу ГСП као степеницу између основног и високог образовања. Богата је понуда смерова. Најатрактивнији су техничар за безбедност саобраћаја и за друмски саобраћај. Једино у одељењима ових профила уче и девојчице. Машински и електротехнички одсеци више су за дечаке – говорила је Јелена Јевђенијевић, ученица првог разреда школе ГСП, која ће кад матурира стећи звање техничара за безбедност саобраћаја и моћи ће да ради као диспечер.
Практична настава је адут сваког образовног профила Медицинске школе „Београд” у којој уче будући физиотерапеути, педијатријски техничари, бабице и медицинске сестре васпитачи, објашњавале су Радмила Рула и Маја Чурчић, ученице трећег разреда васпитачког смера.
– Ништа лепше нема од часова праксе у вртићима и на неонатологији Клинике за гинекологију и акушерство КЦС-а. Предивно је бринути о малишанима до три године у обданишту, а незаборавно купати, пресвлачити, дохрањивати тек рођене бебе у породилишту– дочарале су девојчице задатке од којих им зависе оцене из предмета васпитање и здравствена нега.
– Грађевинска школа нуди најтраженија занимања на тржишту рада. Једино она у Србији школује тесаре, армираче, зидаре, керамичаре… Са звањем и знањем које матуранти понесу из наше школе чека их сигуран посао. Гимназијалциморају да наставе школовање на факултету, a ми не ако не желимо. А колико је данас високообразованих, а незапослених? – питао је основце Ђорђе Теодосијевић, ученик трећег разреда Грађевинске школе, будући извођач завршних инсталатерских радова.
Млад и стручан професорски кадар, свестраност у образовању, богат ваннаставни програм адути су Седме београдске гимназије, по речима њених ученика Андреје Атанасијевића, Петра Кораћа и Петра Дошеновића. Једино што им недостаје су новија наставна средства у кабинетима физике и хемије и нове географске карте.
– Најбоља препорука Треће београдске гимназије је сарадња гимназијалаца и професора – несугласица нема. Предавачима није проблем да и за време одмора посвете пажњу ђацима– објашњавао је Милан Тепић, ученик другог разреда Треће гимназије, кад га је прекинула другарица из одељења Ања Димитријевић речима: „Професори су веома толерантни ако нам није приоритет предмет који предају. Подстичу нас да се такмичимо.
Ана Перуничић и Наташа Радић, осмакиње школе „Владислав Рибникар”, упијале су сваку реч гимназијалаца Треће коју желе да упишу.
– У „Рибникару” смо већ училе у двојезичном „француском” одељењу и желимо да наставимо образовање у „италијанском” одељењу Треће. Ако успемо да остваримо жељу, очекују нас редовна размена ученика и путовања у Фиренцу, Рим, Палермо где су гимназијалци већ били. За упис двојезичног одељења полаже се посебан пријемни из три дела – два писана и један усмени. Знање страног језика проверава се тестом граматике, писањем састава и усменим одговарањем. Минимум потребан за пролаз је 14 бодова, а максимално се може освојити 20. Уз то се рачунају поени са завршног испита, и све смо то сазнале на овом сајму – задовољне су осмакиње.
М. Симић-Миладиновић
МАСОВНО ИЗОСТАЈАЊЕ ИЗ ШКОЛЕ

Ђацима практично дата законска могућност да на часове долазе по свом нахођењу и са њих одлазе кад год им падне на памет, а да ипак положе разред, сматрају наставници и директори. Бежање је вид саморастерећења од превеликих захтева, кажу психолозиНа једном од лани одржаних семинара за просветне раднике овдашњи учитељи и наставници имали су прилике да слушају о организацији школа на западу. Предавач је, између осталог, споменуо да је најтежа дисциплинска мера којом ученик може да буде кажњен удаљавање из школе на неколико дана.
– Наши ђаци ову казну дочекали би оберучке. За њих би то била награда, спонтано је прокоментарисао један од присутних наставника, што је било пропраћено одобравањем већине присутних колега.
Изостајање ученика са часова проблем је са којим овдашње школе, нарочито средње, никако не успевају да се изборе, нарочито након што је последњи Закон о основама система образовања и васпитања ступио на снагу. Он је, сматрају наставници и директори, ђацима практично дао могућност да на часове долазе по свом нахођењу и са њих одлазе кад год им падне на памет, изостају оправдано и неоправдано колико год им је воља, а да ипак положе разред.
Родитељи саучесници деце
Колико је овај проблем узео маха можда најбоље илуструје пример из једне од овдашњих средњих школа, у којој су ђаци само у току једног полугођа изостали са преко 150.000 часова! Број изостанка подељен са бројем ђака школе говори да је у просеку сваки ђак са наставе, што оправдано, што неоправдано, био одсутан равно три недеље и то у току само једног полугодишта.
Иако је у Закону о основама система образовања и васпитања као прва обавеза ученика наведено редовно похађање наставе, она се у даљем тексту поприлично релативизује. Тако ученик за неоправдано изостајање најпре добија укор разредног старешине, па одељенског већа, па ако и даље настави да се понаша у истом маниру, наставничког већа, па га, на крају, прекорева директор и све тако док не наређа 35 неоправданих. Највећи проблем је што ни са толико неоправданих изостанака ученицима озбиљно не прети истеривање из школе.
– Да би ђаке истерали из школе требало би да, поред изостанака, направе још неки тежи прекршај. Наравно, на све то они имају право да се жале и то је заврзлама у коју нико не жели да улази. Истина је да се избацивање из школе предузима само као крајња мера, када се са учеником заиста не може изаћи на крај, никада само због неоправданих изостанака. Међутим, и у тим случајевима редовно се дешава да после жалбе просветним инспекторима дете буде враћено у школу. Ђаци, наравно, све то знају и зато су охрабрени да се понашају ноншалантно, каже професорка у једној од крагујевачких средњих школа.
Елиминисање претње избацивањем избило је школама последњи адут из руке. У борби са изостајањем, кажу директори школа, не помажу много ни родитељи, чак су многи од њих постали саучесници деце, набављајући им и лажна оправдања или долазећи са бесмисленим изговорима.
– Мајка једног ученика, који хронично закашњава на први час, чак ме је прекорила што прва смена прерано почиње! Њено дете, међутим, на први час није долазило ни у другу смену, каже директорка Прве крагујевачке гимназије Славица Марковић.
Иако у овој школи проблем није толико раширен, мањи део ученика ипак злоупотребљава „ширину“ коју је закон дозволио.
– Код мањег броја деце у питању је заиста тренутни проблем у школи, породици или приватно. Одељењске старешине и психолог, који се обавезно укључује у рад са дететом, одмах то препознају. На жалост, код већине оних који изостају ни после разговора са разредним старешином, психологом, па и са мном на крају, ништа се не мења. Изостајање је најчешће повезано са лошим успехом у школи, међутим, има и одличних ђака који калкулишу, изостају из школе како би боље научили градиво и добили одличне оцене. Ипак, много већи проблем код изостајања је што у тим ситуацијама ни родитељи ни ми у школи заправо не знамо где је дете и шта оно за то време ради, објашњава директорка Прве крагујевачке гимназије.
Разредни испити – масовна појава
У Првој техничкој школи ситуација је много драматичнија. Анализа броја изостанака која је недавно рађена је, по речима Биљане Шиповац, директорке ове школе, поражавајућа, поготово ако се узме у обзир на стотине разговора са ђацима и одељењским старешинама који су током године обављени.
– Успех у школи у многоме је повезан са изостајањем. Дешава се, чак, да ученици који средином дугог полугођа схвате да ће имати јединицу из неког предмета намерно почну да изостају како би по завршетку школске године изашли на разредни испит уместо да чекају поправни у августу, каже Биљана Шиповац.
Закон, наиме, даје могућност ученику који је са трећине часова неког предмета оправдано одсуствовао и при том добије негативну оцену да по завршетку школске године полаже разредни испит. Ова могућност дата је и ученицима који уложе жалбу на оцену и у случају да је позитивна, па су разредни испити у средњим школама, уместо изузетка резервисаног за ученике са озбиљним здравственим проблемима, постали готово масовна појава. Ово практично отвара могућност да ђак не долази у школу читаву годину, појави се месец-два пред крај и тражи да полаже разредни испит из свих предмета.
На питање на који начин се боре против проблема који је узео размере епидемије, обе наше саговорнице одговарају слично. Прва мера су, свакако, разговори са децом. Ту су разредне старешине, психолошко-педагошка служба, на послетку и оне као директорке. Иако ученицима смањење оцене из владања не значи бог зна шта, и ове могућности ће се доследно придржавати.
– Ове године заиста ћемо бити доследни. Ђацима који су током године неоправдано изостајали биће смањене оцене из владања и то ће бити евидентирано у сведочанствима, каже Славица Марковић.
Кампањско оцењивање
Да је изостајање проблем овдашњих средњих школа говори и део истраживања о оптерећености ученика основних и средњих школа које је лани спровео Актив стручних сарадника Крагујевца. Попис изостанака из школских дневника основних и средњих школа показује да деца узраста од првог до четвртог разреда у током године у просеку изостану са 44 часа, што је, најчешће, због здравствених проблема. У вишим разредима основне школе број изостанака се пење на 72, док је изостајање највеће у средној школи – 91 годишње.
Психолози и педагози који су спровели ово истраживање сматрају да изостајањем из школе деца покушавају да се растерете од превеликих захтева. Средњошколце, учеснике овог истраживања, највише опререћује кампањско оцењивање и чињеница да истог дана морају да одговарају више предмета.
Настава у школама организована је тако да наставници испредају десетак лекција, а онда крену са пропитивањем и контролним вежбама. Управо моменат када крене пропитивање заправо је онај када су учионице полупразне.
У чињеници да је процењивање успешности потпуно одвојено од процеса учења, а оцењивање кампањско, саветник Школске управе Бранислав Јовановић види срж проблема изостајања ученика са наставе.
– Оваквим начином организовања наставе деца су доведена у позицију да одједном савладају испредавано градиво и онда је изостајање најлакше решење. Проблем се јавља већ на почетку школске године. Наиме, поле дужег периода одмора, односно летњег распуста, деца долазе у школу и креће се са предавањем. Мало ко почиње одмах да учи, а ни сам процес наставе их на то не тера.У проблем упадају када на ред дође испитивање. Врло мали број ученика успева да све надокнади, каже Јовановић.
Казне, нити претња избацивањем из школе, по његовом мишљењу, нису решење. Решење је заправо промена начина рада наставника. Провера знања требало би да буде део процеса учења, интегрални део часа на коме наставник предаје. При том, пропитивање треба организовати у потпуно другачијој атмосфери, кроз разговор, пружање могућности ученицима да искажу своје мишљење, чак и образложе како су дошли до можда погрешног одговора и пружање подршке ђацима који имају проблема са учењем. Не мора, каже наш саговорник, ни сваки одговор ни сваки тест да се оцењује, пошто циљ учења њије оцена већ усвајавње одређених знања.
У таквој атмосфесри изостајање са часова било би и за наше ђаке казна, а не награда.
Пише Марија Обреновић
„Крагујевачке“








