Правна питања и одговори2019-01-09T22:42:40+01:00

БЕСПЛАТНИ УЏБЕНИЦИ СТИЖУ ДО 1. СЕПТЕМБРА

KRALJEVO – Besplatni užbenici stići će do početka školske godine, jer proceduralno sve ide planiranim tokom, izjavio je u Kraljevu ministar prosvete Žarko Obradović.

On je rekao da su pre mesec dana svi izdavači obavešteni o udžbeničkim kompletima, koje su učitelji izabrali kao najkvalitetnije za prva tri razreda osnovne škole.

„Obavio sam kontakte sa pojedinim izdavačima, neki su svoj deo posla već završili, neki će to uraditi do 20. avgusta, ali preostaje sasvim dovljono vremena da se udžbenici distribuiraju do početka školske godine“, rekao je Obradović.

On je dodao da će Ministarstvo prosvete dostaviti izdavačima pojedinačne spiskove po školama i izrazio zadovoljstvo što je projekat besplatnih udžbenika na velika vrata ušao u obrazovni sistem.

„Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas i Skupština grada Beograda doneli su odluku da učenici svih osam razreda dobiju besplatne udđbenike. To me kao ministra raduje, jer daje nadu da će projekat besplatnih udžbenika od naredne godine biti dostupan i ostaloj deci u osnovnim školama Srbije“, istakao je Obradović.

Mogućnost da projektom besplatnih udžbenika budu obuhvaćeni svi učenici u osnovnim škola imala bi višestruku pozitivnu dimenziju za đake, roditelje i nastavno osoblje, smatra ministar prosvete.

Autor:

Agencija FoNet

 

 

12.08. 2011.|Категорије: Актуелно|

ШКОЛЕ БЕЗ ДОВОЉНО УЧЕНИКА

Највише празних учионица остаће у сеоским школама, а затвараће се и градске, које имају мање од 400 ђака.Многе школе у Србији требало би од 2012. године да буду затворене. Катанац чека све оне које не буду имале довољан број ђака. Највише празних учионица остаће у сеоским школама, а затвараће се и градске, које имају мање од 400 ђака, уколико у кругу од два километра постоји нека друга школа.

У Србији ради 1.327 основних школа, које су разуђене на 4.500 школских објеката. Како би био направљен што бољи план, Влада Србије донела је Уредбу о мрежи предшколских установа и школа. Првобитно је најављено да ће све општине и градови морати до септембра да спреме предлоге мреже школа, али је сада рок померен на новембар.

У општинама и школама верују да се држава неће одлучити на овај ”непопуларан” потез у предизборној години, а сличан аргумент може се чути и у Министарству просвете и науке.

– Немамо законску могућност да натерамо локалне самоуправе да нам предају планове мреже школа. Тек неколико их је завршило тај посао – каже Желимир Попов, помоћник министра просвете. – Очекујемо много отпора, јер се ближе избори, а затварање школа, чак и када је неопходно, није популарна мера.

У Лозници, где је 15 основних школа распоређено у 44 објекта, кажу да им је тако разуђена мрежа велики проблем, али да се још не баве њеном рационализацијом.

– Имамо много истурених одељења са два, три, пет ђака, нека чак неће у септембру имати ниједног ученика. А свима плаћамо струју, грејање, кречење – кажу у градској управи Лознице.

Љубиша Костадиновић из Зајечара, у ком такође постоје бројна истурена одељења, каже да им се из Министарства нико није обраћао, нити је од њих затражено да израде план мреже школа. Ни у Секретаријату за образовање у Врању не знају да треба да праве нову мрежу школа.

А гашење истурених одељења и целих школа, према проценама Одбора за образовање Српске академије, могло би да буде погубно за села, и да убрза њихово одумирање. У Србији су око две трећине школа управо сеоске, четворогодишње, али у њима учи само десет одсто ђака. Постоји и око 3.000 комбинованих одељења, у којима заједно уче ђаци различитих разреда.

 

АУТОБУСИ ЗА НАГРАДУ

Немамо могућност да казнимо оне који не праве нову мрежу школа, али можемо да наградимо оне који су тај посао већ завршили – каже Попов. – Они ће добити школске комбије и аутобусе, којима ће из села моћи да превозе децу до оближњих школа. Обезбеђено је милион евра из кредита Светске банке за ова превозна средства.

 

И. МИЋЕВИЋ

 

12.08. 2011.|Категорије: Актуелно|

У ОСАМ ШКОЛА У КРАЉЕВУ НАСТАВЕ НЕЋЕ БИТИ ДО ОКТОБРА

Министар просвете Жарко Обрадовић рекао је данас у Краљеву да санација осам школских објеката оштећених у земљотресу неће бити завршена до 1. октобра. “Од 23 школска објекта на којима су били неопходни радови, 12 школа ће бити завршено до 1. септембра, још три школе до 20. септембра, а остале до 1. октобра”, рекао је министар Обрадовић.

Prema njegovim rečima, glavni razlog kašnjenja je nedostatak novca na početku građevinske sezone, a zatim i neočekivani problem da se na nekoliko tendera nije javio nijedan izvođač.

Zato su u osnovnim školama “Čibukovački partizani” i “Dragan Marinković” u Adranima tenderi morali da budu ponovljeni.

“Zbog nedostatka novca neke projekte smo morali da revidiramo i svedemo na statičku i seizmičku sanaciju, tako da će deca biti potpuno bezbedna. Na jesen i proleće biće nastavljeno ulaganje u škole u Kraljevu iz kredita Evropske investicione banke”, rekao je Žarko Obradović.

Prema rečima načelnika Školske uprave Žarka Milosavljevića, 1. septembra školski objekti neće biti spremni za 6.690 učenika, od 14.947 koliko ih ima u kraljevačkim osnovnim i srednjim školama.

„Za 763 učenika Elektro-saobraćajne tehničke škole nastava neće početi ni 1. oktobra. Zbog svega ovoga do početka školske godine uradićemo plan preraspodele učenika po drugim školama”, rekao je Tanjugu Milosavljević.

Ministar Žarko Obradović je saopštio da će lokalna samouprava uraditi projekat za novi objekat Muzičke i Umetničke škole, u kome bi bio i Centar za obuku nastavnog kadra.

U saradnji sa Ministarstvom prosvete iznaći će se finansijske mogućnosti za izgradnju ovog objekta, rekao je Obradović.

Deca moraju redovno da idu u školu

Ministar prosvete Žarko Obradović rekao je danas u Kraljevu da deca moraju redovno da pohađaju školu i da je to razlog što je izmenama i dopunama Zakona o osnovama obrazovanja broj dozvoljenih neopravdanih izostanaka smanjen sa 35 na 25 časova u toku godine.

“Moramo nekako da sprečimo i tu spregu između roditelja i dece, jer roditelji uvek imaju obrazloženje zašto njihovo dete nije išlo u školu”, rekao je Obradović.

Zbog toga se izmenama Zakona o osnovama obrazovanja usvojenim 14. jula, u težu povredu discipline računa kada učenik ima više od 25 neopravdanih izostanaka sa časova, od čega više od 15 časova posle pisanog obaveštenja upućenog roditelju ili staratelju.

“Kada smo svojevremeno donosili Zakon, pošli smo od toga da su nivo svesti i odnosa takvi da ne treba pribegavati često disciplinskim merama. Ali, realnost nije kakvu smo želeli, pa smo morali da rešimo problem izostajanja dece sa nastave”, rekao je Obradović.

Ministar prosvete kaže da se primećije da pojedine škole izbegavaju da primene odgovarajuća rešenja koja im nudi zakon, a da s druge strane ima i prebacivanja odgovornosti i krivice na druge.

Besplatnu udžbenici do 1. septembra

Besplatnu udžbenici za učenike prva tri razreda osnovne škole biće distribuirani do početka nove školske godine i ova procedura se obavlja bez većih problema, rekao je danas u Kraljevu ministar prosvete Žarko Obradović.

Prema njegovim rečima, svi izdavači su dobili spiskove udžbeničkih kompleta u skladu sa izborom koji su obavili učitelji.

“Sledeće nedelje sastaću se sa izdavačima, ali prema onome što znam, neki su već pri kraju štampanja, neki će posao završiti do 20. avgusta. Biće dovoljno vremena za isporuku besplatnih udžbenika”, rekao je Obradović.

On je ocenio da je projekat besplatnih udžbenika na velika vrata ušao u sistem osnovnog obrazovanja i da je opravdao očekivanja.

Ministar Obradović je izrazio nadu da će uskoro učenici u celoj Srbiji za svih osam razreda osnovne škole primati udžbenike, kao što je ove godine slučaj u Beogradu, koji projekat finansira iz svojih sredstava.

On je ocenio da bi dobijanje besplatnih udžbenika za svih osam razreda imalo višestruke pozitivne efekte na decu, roditelje i nastavno osoblje.

 

ТАNJUG

 

11.08. 2011.|Категорије: Актуелно|

ТАЧКА НА БЕЖАЊЕ СА ЧАСОВА

 

dnevnik

Ученике, од првог септембра, очекује строже санкционисање бежања са часова. Допунама Закона о основама образовања, од дозвољених 35, граница се враћа на 25 неоправданих изостанака. Савезништво родитеља и ученика у оправдавању изостанака – краткорочна корист, дугорочна штета.

Захваљујући допунама Закона о основама образовања, бежање са часова од првог септембра строже ће се санкционисати.

Кажњавање ученика до сада је било могуће само уколико, поред тога, постоје још неке повреде ученичке дужности. Тако се дошло до поражавајуће статистике: сваки ученик, само у једном полугодишту, у просеку је изостајао скоро три радне недеље.

„Бежи са часова, али не прави друге проблеме – и нико ти ништа не може“, била је девиза коју су брзо усвојили и основци и средњошколци. Ту рупу у закону открили су и користили не само лоши, већ и одлични ученици.

„Ми смо имали случајеве да ученик има две стотине изостанака да заврши разред, а по свим оним мерилима, основну дужност, редовно похађање наставе, нису испуњавали“, каже Светлана Јевдоксић из Десете београдске гимназије.

Сада ће, међутим, критеријуми бити строжи. Од дозвољених 35, граница се враћа на 25 неоправданих изостанака.

„Не чека се велики број неоправданих часова или чињења лакших повреда да би се реаговало. Напротив, чим се примети да дете не долази већ после пет часова то је знак за узбуну, врши се анализа шта је, а ако се утврди да су неоправдани, онда се изричу одговарајуће мере“, каже министар просвете и науке Жарко Обрадовић.

„Укор директора, укор наставничког већа пребацивање детета из школе у школу уз сагласност родитеља и сагласност школе, а на нивоу средње школе имамо и удаљење из школе као крајњу меру“, наводи министар Обрадовић.

И до ниже оцене из владања, која ће утицати на општи успех ученика, долазиће се брже, након покретања васпитно-дисциплинског поступка.

 

Izostanci-1.jpg

Поједини професори, међутим, тврде да се у школама зазирало од таквог поступка, јер се није знало како га и под којим условима спровести. Неопходно је, тврде, донети правилник о васпитно-дисциплинском поступку који би био путоказ када и како кажњавати ученике.

Штетно савезништво родитеља и ученика

„Постоји правни вакуум између закона и онога што треба спровести у пракси. Зато се избегавало да се ученику смањи оцена из владања и ми смо имали ситуацију да су сви имали пет из владања, а знамо какви су проблеми били у школама“, каже Јасмина Станковић из Форума београдских основних школа.

Да је Закон једно а пракса друго, подсећају и психолози опомињући пре свега на још једну велику препреку – савезништво родитеља у изостајању ученика.

„Мислим да је неопходно његово поштовање и позивање родитеља на одговорност и стављање до знања родитељима, било је тога да не иду деца на час, јер нису спремна и родитељ им оправда“, каже психолог Милена Опарница.

„Да иза овога стоји једно позивање на одговорност, јер ако родитељ сада научи дете одговорности онда је дугорочна добит, а ако оправдавање уђе у васпитни стил, онда је добит тренутна, а штета дугорочна“, наводи Опарница.

Штету ће видети, тврде, када им деца упишу факултет где се, према Болоњи, захтева присуствовање предавањима. Они који су бежали са часова, касније теже прихватају и друге обавезе, па би кад се запосле, могли да имају проблем да радно место и задрже.

РТС

11.08. 2011.|Категорије: Актуелно|

ОПИСМЕЊАВАЊЕ РОМА

Б-92

Филолози, политиколози па чак и студенти Факултета драмских уметности укључили су се у пројекат „Описмењавања одраслих Ромкиња и Рома“. У наредних десет месеци, радиће у свих пет београдских насеља насталих након расељавања „Газеле“ и покушаће да одраслим Ромима пренесу знања и вештине неопходне за свакодневни живот.

 

11.08. 2011.|Категорије: Актуелно|
Go to Top