Насловна2021-12-13T17:10:59+01:00

ПРВИ МАЈ ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ УВЕК УЗ СВОЈЕ ЧЛАНСТВО СРЕЋНИ ПРАЗНИЦИ ПРОТЕСТ ПРОТЕСТНИ СКУП-02.10.-БЕОГРАД ПРОТЕСТ КРАЉЕВО ПРОТЕСТ НОВИ САД ПРОТЕСТ ШАБАЦ
11.05. 2016.

ЗАКЉУЧЦИ АКТИВА НАСТАВНИКА ТЕХНИЧКОГ И ИНФОРМАТИЧКОГ ОБРАЗОВАЊА Oпштине Стара Пазова

Categories: Актуелно|

Иницијатива која је послата НПС-у, а потписана од стране министра Вербића, сачињена је без икакве консултације и стручног мишљења наставника овог предмета и представља непознавање, али и омаловажавање улоге, значаја, вредности и места техничког образовања у образовно-васпитном процесу.
Ради се о предмету који је од свог настанка- након Другог светског рата, па до данас прошао кроз неколико фаза развоја и различитих утицаја укључујући и неизбежни утицај идеологије. Ова иницијатива ставља пред нас питање да ли је образовање наше деце стављено под утицај одређених интересних група или корпорација?

Стога кроз неколико реченица и закључака желимо да искажемо став Актива наставника ТИО општине Стара Пазова поводом иницијативе за измене у предмету Техничко и информатичко образовање:
– Ова иницијатива заснована је комплетно на предлозима који су предочени од стране Друштва информатичара
– Ова иницијатива се своди на прекрајање предмета ТИО са јединим циљем да се уведе програмирање као обавезан предмет у осонвну школу?
Развијење земље не смањују број часова оваквог предмета (различити су му називи) и истичу да је заједничко да овај предмет:
– уводи ученике у свет рада, технике и технологије
– развија позитиван однос према раду
– служи као предпрофесионално информисање и усмеравање
– сматра се значајним средством васпитања
– развија креативно и критичко мишљење
– развија техничко стваралаштво савладавањем руковања једноставним алалтима и механизмима
– и коначно, ради се о предмету који омогућава психомотички развој детета кроз практичан рад
Чињенице које се занемарују јесу да напредак друштва неће бити могућ без обучене, прилагодљиве и флексибилне радне снаге.
Немојмо мислити да савремени свет греши када кроз садржаје какве имамо у нашем предмету тежи не само вишем нивоу техничко-технолошке културе, не само припреми за високо образовање, припреми за живот и рад, већ свести о томе да савремени човек (и човек будућности) мора бити спреман на сталну психофизичку адаптацију на промене у свом окружењу и захтева које такво окружење пред њега поставља.
Подизање научно-техничко-технолошке културе целе популације једне земље данас је услов њеног опстанка у окружењу.
– Такође примећујемо да се овом иницијативом сродни предмети ТИО и Информатика и рачунарство стављају на супротстављене стране, што представља неприродно стање.
Истичемо испред нашег Актива велико разочарење, јер оваква Иницијатива показује ниподоштавање улоге технике у развоју целог друштва, али и ограничавање развоја интересовања и склоности појединца. Такође истичемо да је наш предмет деци не само користан, него је то предмет коме се деца радују, што се може видети по њиховој жељи да праве макете и моделе, да истражују али и по броју ученика на такмичењима, посетама изложбама, радионицама…
Подсећамо да очекујемо да у нашој земљи тежимо заједничким оквирима образовања у Европи, како је утврђено документима Европског савета, а који треба да буду примењивани у образовању европских земаља, где видимо нашу земљу и садрже као циљ: образoвање за живот, за учешће у демократском друштву, право за откривање и развој талента, креативности, критичког мишљења, самосталности у раду и др.

                                                                                                                                                                                                                               Бранислава Мандић,
                                                                                                                                                                                                               Актив наставника ТИО Старе Пазове 

10.05. 2016.

КУДА ПЛОВИ ОВАЈ БРОД?

Categories: Актуелно|

Пред вама је отворено писмо професора техничког и информатичког образовања који су свој радни век провели у учионицама и који имају велико радно и животно искуство и уједно су чланови Друштва педагога техничке културе Србије, које је једно од највећих просветних удружења Србије.

Писмо је написао цењени професор и аутор књига за ТИО ,
професор Зоран Д. Лапчевић

Министарство просвете, науке и технолошког развоја
Немањина 22-26
Београд
Снежани Марковић, помоћнику министра за средње образовање и васпитање и образовање одраслих

ОТВОРЕНО ПИСМО
Поштована,

Изражавам велико незадовољство и противљење Вашим најновијим потезом објављивања Јавног позива за избор чланова за формирање радне групе за ревидирање наставног плана и програма наставе информатике у основним и средњим школама, као и начином на који желите то да спроведете.
Ваша намера је очигледно, по ко зна који пут непрофесионална, некоректна и изнад свега непоштена према предмету техничко и информатичко образовање (ТИО) који неовлашћено и злонамерно злоупотребљавате и тумачите.
Ја немам ништа против да Ви ревидирате наставни план и програм наставе информатике у основним и средњим школама, као што немам ништа против ни да уведете посебан обавезан предмет информатике у основним школама, али немојте да то радите на штету јединог предмета у основној школи који даје функционална знања ученицима спајајући теорију и праксу. Немојте да се упуштате у нешто за шта нисте компетентни ни по струци ни по тренутној функцији коју обављате, а то је прекрајање планова и програма из области технике и технологије. Знам да ће те ми рећи да Вам је то и намера, да експерти у комисијама то раде а не Ви. Питам Вас, који то експерти (сигурно мислите на професоре струковних факултета) немају паметнија посла него да по цео дан висе на сајту Министарства просвете у ишчекивању да Ви објавите јавни позив и то у пет дана колико сте дали рок за пријављивање, при чему Вам апликација за пријављивање више није доступна него што јесте? Сигуран сам да Вам се под овим условима нико од стручњака, да не кажем експерата, који иза себе имају макар неки број објављених стручних радова, неће пријавити, при чему Вам резултати које добијете и закључци које донесете неће уопште бити валидни.
Смисао рада у комисијама које предлажете и валидности добијених резулата и закључака се губи у старту и чињеницом да иза овога, слободно могу рећи ВАШЕГ ЛИЧНОГ ЈАВНОГ ПОЗИВА, не стоји ни НПС ни ЗУОВ, па можда ни сам Министар просвете јер га, како стоји на сајту Министарства, није ни потписао.
Мене сте лично оптужили, на састанку који смо имали, да манипулишем са колегама на друштвеним мрежама, а ја Вам сада одговарам да Ви са овим јавним позивом манипулишете са комплетном стручном јавношћу која се бави техником, технологијом и информатиком у нашем образовном систему. Ви од тако озбиљне ствари, као што је ревидирање постојећих или доношење нових наставних планова и програма за технику и технологију, и начина на који желите то да спроведете онлајн истраживањем и веб-апликацијама, од свега правите вашариште или у најбољем случају евровизију.
У тренутку када сте изгубили поверење и кредибилитет код наставника ТИО па и многих наставника информатике, поставља се и питање Ваше искрености у обради и приказивању података и повратних информација од стране чланова комисија и анкетираних ученика, јер ту су разне манипулације врло могуће, а база подтака је код Вас у Министарству и једино Ви можете да је контролишете.
На основу чињеница изнетих у овом писму желим да Вам кажем да, иако сам компентентнији од Вас када су у питању техника и технологија, не желим да учествујем у оваквом омаловажавању предмета који предајем 35 година, али желим да Вас замолим да повучете јавни позив и одустанете од овакве сулуде иницијативе парцијалних интервенција на школском програму ТИО, а све с циљем одузимања једног часа и формирања обавезног предмета информатике у основној школи. У супротном, бићу принуђен да обавестим медије о наставку Ваших лоших намера према предмету ТИО, ученицима који га радо похађају и наставницима који га предају, и позвем све наставнике ТИО на масовне протесте испред Министарства просвете.

Срдачан поздрав,
Зоран Д. Лапчевић, наставник ТИО и професори ТИО, чланови Друштва педагога техничке културе Србије
Београд e-mail: lapcevic@vektor.net

Ево шта о реформама каже угледни универзитетски професор доктор Слободан Попов:

„Анализа стања Тврдња да ученици немају довољно информатичких садржаја у основној школи узима се као аргумент за увођење редовног наставног предмета Информатика и рачунарство је нетачна. У следећој табели је приказан однос информатичких садржаја у настави ТИО и у изборниј настави Информатика и рачунарство (информатички садражаји ТИО су истругнти из целине, због компарације, тако де се не види функционална повезаност са осталим деловима програма). Критика да су наставни садржаји застарели је тачна, али то није разлог да се постојећи систем руши. Треба утврдити који су наставни садржаји или превазиђени па их треба заменити или их треба освежити. Из табеле се види да су информатички садржаји у ТИО функционални али и њих треба освежити. Има садржаја који се преклапају па их треба изоставити из изборне наставе, као што има садражаја који би требало да пређу у ТИО ако су битни за целу популацију. Тако би се остварила вертикала у оним информатичким садржајима који су потребни сваком ученику. Имајући у виду да је у образовни систем уведена инклузија и собзиром да по Гаусовој кривој имамо испод просечне ученике и већину просечних понуђени информатички садржаји задовољавају потребе тог нивоа ученика. У сваком случају ако ту има недостатака и примедби треба извршити измене и допуне. За остали део популације који желе и могу више је намењена изборна настава. Што значи да са тим садржајима не треба оптерећивати целокупну популацију. Предлагачи промена нису понудили концепт информатичких садржаја од основно-школског до факултетског. Разлог лежи у томе јер би се видело да би увођењем још једног редовног предмета непотребно оптеретили целокупну популацију.
Погрешно је мислити да је техничко – технолошко образовање алтернатива информатичком образовању. Напротив, они су комплементарни. Запостављањем техничког или информатичког образовања може се негативно одразити на друштвено – економски и технолошки развој земље. То би довело до стварања инфериорне нације у техничко – технолошком или информатичком домену. Наше опредељење је да се у склопу Техничког и информатичког образовања информатичка технологија изучава поред основних операција и у оквиру конкретних техничких проблема. Тако се поред упознавања конфигурације рачунара и намене појединих делова ученици уводе у проблем примене рачунара у различитим животним ситуацијама и управљања разним техничким уређајима преко интерфејс технологије. Настава техничког и информатичког образовања, која је обавезна за све ученике, обезбеђује обавезни минимум информатичког образовања за све ученике. Зато се овој настави мора посветити посебна пажња. Мора се обезбедити одговарајућа хардверска и софтверска подршка. Изборни програм Информатике и рачунарства треба да остане изборни и да омогући проширивање информатичких знања за оне ученике који се више интересују за ову област (графика, анимације, мултимедија, програмирање итд). У оквиру ове наставе омогућено је да се више улази у дубину појединих сегмената информатичких и рачунарских садржаја који нису обавезни, а ни потребни целој популацији. Овом програму треба променити статус увођењем оцене у просек и/или давањем допунских бодова (или нешто слично) при упису у одговарајућу средњу школу. „
Уз све ово треба додати да је кабинетска опремљеност школа и за ТИО и за информатику у веома лошем стању и да РЕФОРМА треба да почне ту, на терену!

18.04. 2016.

У ИШЧЕКИВАЊУ ЈУБИЛАРНИХ НАГРАДА

Categories: Актуелно|

На седници СЕС-а Београда, одржаној 12.04.2016. године, а на предлог ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, анализирана је тема „Предлог начина остваривања права на јубиларну награду запослених у предшколским установама града Београда“. Због чињенице да у предшколским установама постоји одређен број запослених који у периоду од 08.06.2014. до 06.06.2015. године нису остварили право на исплату јубиларне награде (јер није постојао важећи колективни уговор) СЕС Београда је разматрао настали проблем.

У свом обраћању Снежана Ђурић је истакла да у наведеном периоду није постојао правни основ за исплату јубиларних награда, с обзиром да ни предшколске установе у наведеном периоду нису донеле друге опште акте који би били правни основ за исплату исте, нити су то право регулисалe уговорима о раду. И поред тога, 10 предшколских установа су својим запосленима средства исплатиле, а 7 нису.

У дискусиији присутних цитиран је и Закон о буџету РС који је у члану 17. забранио исплате свих награда и бонуса осим јубиларних награда за 2016. годину.

Представница ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, Ружица Тодић Брдарић, је подсетила присутне да је један од основних задатака СЕС-а и унапређење социјалног дијалога кроз колективно преговарање. С тим увези је неправедно, неоправдано и неприхватљиво да мали број запослених у предшкоским установама остане ускраћен за право због процеса колективног преговарања који је трајао 18 месеци (динамику и датуме одржавања преговора је диктирала друга страна, а не синдикати).

Без обзира на законска ограничења постоје морални, хуманистички и људски разлози који би оправдали доношење политичке одлуке града Београда, којом би се проблем решио.

ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ  неће одустати већ ће контактирати Владине (Републичка агенција за мирно решавање радних спорова) и невладине организације како би се израдио предлог који ће бити упућен Скупштини града Београда и Градоначелнику Београда јер не можемо толерисати било који облик дискриминације на свим нивоима друштва, а самим тим и запослених у установама чији је оснивач град Београд.

У Београду, 18.04.2016.                  За ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ

                                                            Ружица Тодић Брдарић

Овде можете преузети оригинал

30.03. 2016.

У ДУАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ БЕЗ ТЕХНИЧКОГ И ИНФОРМАТИЧКОГ ОБРАЗОВАЊА!?!?

Categories: Актуелно|

Изгледа да су реформатори одлучили да у реформу уђу без реформације!
О чему се ради?
Неком је пало на памет да преполови предмет ТЕХНИЧКО И ИНФОРМАТИЧКО ОБРАЗОВАЊЕ, који се изучава у основним школама.
Предмет кроз недељни двочас ученицима даје основне садржаје техничко технолошке и информационе културе и њихову основну примену у пракси.
Од петог до осмог ученици се упознају са техничким цртањем, организацијом простора у свесци, радном месту и радној површини рачунара, техничким материјалима и технологијом њихове обраде, саобраћајним васпитањем и образовањем, екологијом, пољопривредном технологијом, грађевинском техником,архитектуром, културом становања, енергетиком, машинством, роботиком и информатичким технологијама, електро техником и електроником, телекомуникацијама.
Кроз ове области ученици развијају своје склоности и могућа професионална опредељења. Повезивање теорије и праксе кроз практичне вежбе-модуле ученици могу веома конкретно да увиде да ли имају дара и интересовања за неку будућу професију било да је везана за занате ( пекар, обућар, кројач ,столар, цвећар, зидар, тесар…), средње техничке школе ( електричари, бравари, водоинсталатери, аутомеханичари, вулканизери, дизајнери… ), техничке факултете ( архитектура, грађевински, електротехнички, машински, технолошко-металуршки, пољопривредни, програмери…).
Настава је организована тако што се одељења са двадесет или са двдесет и више ученика деле на две групе. На тај начин два наставника могу да се посвете сваком ученику и помогну му да усклађено развија вештине и моторику, кроз њене најфиније елементе (сензомоторика, психомоторика, фина моторика ). Ученик има јединствену прилику да ради са обе руке и директно утиче на равномерно развијање обе мождане хемисфере. Усклађеним радом обе хемисфере постиже се усклађен проток енергије кроз ум и тело и ствара се савршена основа за здраву младу особу у равнотежи. Таква особа-ученик постиже смиреност и отвара се широко поље нових могућности: брже учење, брзо читање, добро памћење, развијање запажања, развијаље свих чула, једноставно, биће и личност ученика се УНАПРЕЂУЈЕ!

САМИ СЕБИ ОДГОВОРИТЕ НА ПИТАЊЕ: „ДА ЛИ ЈЕ МОГУЋЕ УЋИ У ДУАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ БЕЗ ТЕХНИЧКОГ И ИНФОРМАТИЧКОГ ОБРАЗОВАЊА!?!?“

Миомирка Саичић

4.03. 2016.

НА САСТАНКУ СА ПРЕМИЈЕРОМ

Categories: Актуелно|

Данас, са почетком у осам часова, одржан је састанак представника Владе Републике Србије и репрезентативних синдиката запослених у просвети. Састанку су испред Владе РС присуствовали: Александар Вучић, председник Владе РС, Кори Удовички, министарка државне управе и локалне самоуправе, Душан Вујовић, министар финансија, Срђан Вербић, министар просвете, науке и технолошког развоја. Репрезентативне синдикате су представљали: Томислав Живановић, председник ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, Јасна Јанковић, председница Уније СПРС, Бранислав Павловић, председник СОС-а, и Ранко Хрњаз, испред СРПС-а.

По питању наших захтева за повећање зарада, као и исплату награде, предвиђене Посебним колективним уговором, премијер и министари су става да се о томе неће изјашњавати пре формирања нове Владе, а реализација наших захтева ће зависити од реализације Буџета и пораста ГДП-а. Поново је указано на то да је просвета сада и да ће убудуће бити приоритет, јер су издвајања за образовање највећа у поређењу са другим јавним службама. Разговори су настављени у смислу већег улагања у школе кроз уређење и модернизацију, пројекти су у току, а инвестиције ће се реализовати у току летњег распуста.

Указано је, поред тешког материјалног положаја запослених у образовању, на непоштовање споразума чак и у делу који се односи на доношење новог Закона о основама система образовања и васпитања, (не)примени ПКУ, (не)потписивање ПКУ за запослене у предшколском образовању и васпитању и високом образовању, проблем технолопких вишкова итд. Договорено је да се размотри могућност да се предшколско образовање и васпитање финансира из републичког буџета, док се не уреде локалне управе.

Такође, договорено је да се одмах, након формирања нове Владе, крене у израду секторских закона везаних за систем плата у јавном сектору.

У Београду, 04.03. 2016. г.                               За ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ

                                                                        Томислав Живановић, председник                                   

1.03. 2016.

САСТАНАК СА ПРЕМИЈЕРОМ

Categories: Актуелно|

Имајући у виду захтеве који су репрезентативни синдикати запослених у просвети доставили Влади РС, премијер А. Вучић заказао је састанак за петак, 04.03.2016. г. у 8 сати.

29.02. 2016.

Prosvetari idu kod Vučića, na korak od štrajka

Categories: Актуелно|

Beograd – Posle prošlonedeljnog štrajka upozorenja, sindikati u prosveti bi u ponedeljak trebalo da se nađu za istim stolom sa premijerom Aleksandrom Vučićem.
Prosvetari traže da Vlada ispuni ono što je dogovoreno još prošle godine. Jedan čas bez nastave kao upozorenje ministarstvu prosvete i Vladi da više ne žele da čekaju.

„Naši zahtevi su isti oni zahtevi koje smo imali tokom petomesečnog štrajka. Od ta tri zahteva koja smo mi tada postavili, ja ću podsetiti, vraćanje 20 odsto plate, drugi platni razredi, ispunjen je samo treći, a to je donošenje posebnog kolektivnog ugovora. Ova prva dva i dalje nisu, iako smo ih potpisali“, rekla je Jasna Janković iz Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije.

Prosvetari ponavlajuju da je poslednjim zakonskim odredbama naneta ogromna šteta nastavnicima i profesorima. Nezadovoljni su i zakonom o platama o javnom sektoru jer kažu ni on ne donosi poboljšanje njihovog statusa.

„Ne tražimo ništa, tražimo samo da se sprovede sporazum. Iz tih razloga smo pokrenuli pregovaranje pred Agencijom za mirno rešavanje radnih sporova i Ministarstvo prosvete je prohvatilo. Još samo da vidimo da li će i Vlada jer vinovnici nje mogu biti uslovno rečeno iz Ministarstva prosvete, već i finansija, možda i lokalne uprave jer se u sporazumu svi pomalo za poneki deo obavezuju. Jedino su prosvetni radnici oni koji moraju sve da sprovedu za minimalnu ili katastrofalno malu platu“, kaže Tomislav Živanović iz Sindikata prosvetnih radnika „Nezavisnost“.

Razgovor sa premijerom iskoristiće kažu i da ga podsete na opredeljenje Vlade da je obrazovanje jedan od najvažnijih zadataka koje je sama Vlada postavila.

„Ja očekujem da će Vlada nešto ponuditi sutra, a mi ćemo onda to razmotriti i videti šta ćemo dalje. Mi smo sad u jednoj pomalo čudnoj situaciji, da smo se na kraju štrajka za nešto izborili, da je Vlada to potpisala, ali ne primenjuje i da bi sada trebalo po svoj logici stvari da ponovo pozovemo članstvo i prosvetne radnike zbog iste stvari“, dodaje Jankovićeva.

Resorni ministar Srđan Verbić je priznao da nisu ispunjeni svi uslovi dogovoreni sa prosvetarima i da će razgovori sa sindikatima biti nastavljeni. Ministar kaže i da se sa sindikatima razgovara svake nedelje i da su oni uključeni u primenu posebnog kolektivnog ugovora.

B-92

 

Go to Top