ХАОС НА УПИСУ У СРЕДЊЕ ШКОЛЕ!
Ne isplati se uvek biti štreber
Zbog povećanja minimalnog broja bodova potrebnih za upis u srednje škole, mnogi odlikaši primorani da se odluče za trogodišnje obrazovanje
BEOGRAD – Preseo im upis!
Deca plaču, roditelji na „bromazepamima“, opšti haos – ovako bi ukratko mogao da se opiše jučerašnji upis u srednje škole.
Zbog iznenadnog povećanja minimalnog broja bodova neophodnih za upis u pojedine škole (u nekima i preko 20), redakciju Kurira je pozvao ogroman broj ogorčenih roditelja čija deca su, verujući informatoru, ostala neupisana. Među njima je bilo i odlikaša, koji će morati da sačekaju drugi krug i upišu se u neku od preostalih, uglavnom trogodišnjih škola.
– Minimalni broj bodova koji je potreban za određeni profil u proseku je povećan za 10 poena! Bacili smo novac za informator jer su se deca rukovodila njime, a ispostavilo se da su na tablama škola osvanuli spiskovi sa potpuno drugačijim bodovima od onih koji su, prema informatoru, bili potrebni za upis – ogorčeno priča Slavica Dabetić, čije je dete, iako odličan đak, raspoređeno tek u desetu školu sa liste želja, koju je navelo samo da bi ispunilo spisak. Ono je još i imalo sreće…
– Pojedine razredne starešine su savetovale odlične đake da u listu ne upisuju nešto „slabije“ smerove uz obrazloženje da za to nema potrebe jer sigurno upadaju u neku od prvih pet željenih škola. Ispostavilo se da će lošiji đaci upisati bolje škole, a moja ćerka odlikaš ostala je neupisana jer se oslonila na bodove iz informatora, koji su za neke škole uvećani za čak 20 – uzrujano priča Ivana M. Ona dodaje da je cela porodica jučerašnji dan provela na lekovima za smirenje zbog stresa jer im ćerka preti da neće upisati ništa i da će pauzirati do sledeće godine.
Škole u kojima je ostalo mesta
Naziv škole Smer Min. broj bodova
Ekonomsko-trgovinska škola Sopot trgovac 36,88
Gimnazija Lazarevac društveni 45
Građevinska škola Beograd tesar 36,24
Mašinska škola „Radoje Dakić“ mehaničar – oružar 39,36
Poljoprivredna škola PKB „Beograd“ prerađivač mleka 29,30
Škola za dizajn tekstila tekstilni radnik 32,84
Tehnička škola Mladenovac elektrotehničar energetike 35,16
Železnička tehnička škola Beograd vozovođa 41,34
Min. broj Min. broj bodovabodova u objavljen
Naziv škole-smer min. br. u informatoru min.br bod.na sajtu Ministarstva
Elektrotehnička škola „Nikola Tesla“
elektrotehničar procesnog upravljanja 40,76 61,68
Elektrotehnička škola „Nikola Tesla“
elektrotehničar energetike 56,64 70,94
Sportska gimnazija 66,16 83,48
Prva beogradska gimnazija -društveni 81,16 92,10
Medicinska škola- laboratorijski tehničar 83,58 93,88
Farmaceutsko-fizioterapeutska – maser 46,92 69,56
Saobraćajno-tehnička škola Zemun tehničar drumskog saobraćaja 41,68 58,22
Arhitektonska tehnička škola građevinski tehničar za visokogradnju 64,58 73
Škola za brodarstvo nautički tehničar – pomorski 36,52 54,44
Geološka i hidrometeorološka škola
„Milutin Milanković“ geološki tehničar za geotehniku 51,88 64,74
Škola za dizajn tekstila modelar odeće 47,02 62,86
Škola za dizajn tekstila tekstilni tehničar 25,92 48,24
Danas druga šansa!
Posle prvog upisnog kruga ostala su 13.292 slobodna mesta u srednjim školama i 5.621 učenik koji se nije upisao. Ministarstvo je saopštilo da svi neraspoređeni đaci danas mogu predati prijavu s novom listom želja, a konačan raspored po školama i obrazovnim profilima biće objavljen 16. jula, kada se završava drugi upisni krug.
Ministarstvo: Đaci bolje uradili ispit
Nadležni iz Ministarstva prosvete rekli su nam da su deca ove godine bolje uradila završni ispit i da je to razlog za promenu broja potrebnih bodova.
– Podatak o broju bodova razlikuje se od škole do škole. Povećanje broja bodova neophodnih za pojedine škole je posledica veće zainteresovanosti učenika za te škole i boljeg uspeha, pre svega na završnom ispitu – rekao je Bogoljub Lazarević, pomoćnik ministra prosvete za sektor srednjeg obrazovanja.
Autor: Katarina Martić
ОД СЕПТЕМБРА И ШЕСТАЦИМА ВЛАДАЊЕ УЛАЗИ У ПРОСЕК
BEOGRAD – Od nove školske godine i učenicima šestih razreda osnovne škole vladanje će biti ocenjivano brojčano i to će uticati na njhov opšti uspeh, jer je Skupština Srbije danas usvojila izmene Zakona o osnovama obrazovanja i vaspitanja. Ranije se to odnosilo samo na učenike poslednja dva razreda osnovne i sve razrede srednjih škola, a učenici mlađih razreda samo su dobijali opisne ocene iz vladanja.
Ubuduće će se vladanje učenika od prvog do petog razreda osnovne škole ocenjivati opisnom ocenom koja neće uticati na opšti uspeh učenika, a u poslednja tri razreda osnovne i u srednjoj školi vladanje tokom godine ocenjivaće se opisno, a na kraju prvog i drugog polugodišta brojčanom ocenom koja će uticati na uspeh učenika.
Prema usvojenim izmenama, škole će biti dužne da reaguju već posle 15 neopravdanih izostanaka učenika i da roditelje obaveste o tome, a učenik će biti sankcionisan kad naprave više od 25 izostanaka. Izmene tog zakona usvojene su po hitnom postupku pošto bi trebalo da se primenjuje od nove školske godine, odnosno 1. septembra, a njihov cilj je da se poboljša efikasnost sistema obrazovanja.
Skupština Srbije usvojila je i Zakon o optičkim diskovima, čiji je cilj smanjenje stepena piraterije i “sive” ekonomije u proizvodnji i prometu diskova, koje je trenutno jedan od najvećih u Evropi. Usvojeni zakon uređuje proizvodnju, komercijalno umnožavanje, promet, uvoz i izvoz optičkih diskova i opreme za njihovu proizvodnju i reprodukovanje, a predlagač očekuje da će zakon omogućiti uspešniju I efikasniju borbu protiv piraterije. Tako će ubuduće samo pravno lice koje dobije licencu od Zavoda za intelektualnu svojinu moći da se bavi proizvodnjom optičkih diskova, a optički diskovi sa snimljenim sadrzajem obeležavaće se proizvođačkim kodovima koji daju informacije gde je disk proizveden i umnožen. Donošenje tog zakona bilo je predviđeno i godišnjim planom rada Vlade Srbije i Akcionim planom za ispunjavanje preporuka Evropske komisije, a u cilju ubrzanja sticanja statusa kandidata za članstvo u EU.Usvajanjem zakona Srbija je ispunila i jedan od uslova Svetske trgovinske organizacije, kako bi postala njen punopravni član. Parlament je izglasao i izmene Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, koje, između ostalog, regulišu osnovice doprinosa za sveštenike i verske službenike, u cilju smanjenja razlika u iznosima osnovica doprinosa.
U njihovom određivanju polaziće se od dužnosti na koju je osiguranik raspoređen, njegove školske spreme, godina radnog staža i drugih kriterijuma sadržanih u unutrašnjem zakonodavstvu crkve, odnosno verske zajednice.
Izmenama je preciziran i način obračunavanja, utvrđivanja i plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za preduzetnika koji koristi odsustvo zbog porodiljskog bolovanja, radi nege deteta ili posebne nege deteta. Tako će osnovica doprinosa i za takve preduzetnike biti oporeziva dobit, odnosno paušalno utvrđen prihod na koji se plaća porez po zakonu koji uređuje porez na dohodak građana.
Do konačnog utvrđivanja oporezive dobiti za tekuću godinu, preduzetnici plaćaju mesečnu akontaciju doprinosa na osnovicu koju čini osnovica za mesečnu akontaciju poreza na dohodak građana.
Kurir
ЗАДАЦИ ЗА ТУПСОНЕ
Šta nam pravite od dece
Na završnom ispitu osnovaca đaci rešavali skandalozno lake zadatke, od kojih pojedini nisu ni za prvi osnovne. Nema mesta za sve koji bi da upišu neku prestižnu školu
BEOGRAD – Učinili im medveđu uslugu.
Laki zadaci na završnom ispitu osnovnih škola i dozvoljeno prepisivanja u pojedinim odeljenjima krivi su za pometnju koja je nastala posle objavljivanja rezultata! Kako je mnogo đaka osvojilo veliki broj bodova, trenutno nema dovoljno mesta za sve one koji bi da se upišu u neku od prestižnih srednjih škola.
– Neka od pitanja na testu bila su takva da sam se zapitala da li mi je dete u proteklih osam godina pohađalo specijalnu školu – rekla nam je majka Miloša P., koja je juče otišla da ga upiše u Elektrotehničku školu. Prema njenim rečima, u učionici u kojoj je polagao malu maturu, nastavnici nisu reagovali na prepisivanje.
Bogoljub Lazarević, pomoćnik ministra u sektoru za srednje obrazovanje, potvrdio je da je ove godine veći broj prosečnih đaka bolje uradio prijemni, ali je rekao da supervizori nisu uočili prepisivanje. Na naše pitanje o povećanju broja mesta u pojedinim školama, Lazarević kaže:
– Nakon završenog upisnog kruga sagledaćemo stanje i potrebe učenika, pa ćemo doneti konačnu odluku.
Milka Canić, lektor i diplomirani filolog, kaže za Kurir da su zadaci iz srpskog jezika bili laki i da đaci nisu pokazali pravo znanje.
– Ministarstvo će morati da pronađe način da reši problem. I sam ministar je priznao da su zadaci bili lakši jer je ovo prvi put da se đaci upisuju u srednje škole polaganjem male mature. Tek kad ne budu postojale zbirke iz kojih se uči za prijemni i kad deca ne budu unapred znala zadatke, moći ćemo da kažemo da deca koriste svoju glavu – tvrdi ona.
A da li su testovi bili zaista laki, procenite sami.
* Zadaci iz matematike
* Zadaci iz srpskog jezika
K. Martić – S. Živković
Direktor Matematičke gimnazije: Zaprepašćen sam!
Srđan Ognjanović, direktor Matematičke gimnazije, kaže da je zaprepašćen pojedinim zadacima na prijemnom iz matematike, pošto potcenjuju dečje znanje i mogućnosti.
– Zadaci su bili toliko prosti da bi svako mogao da ih reši. Ovako lak prijemni ide na štetu odličnim đacima, a pomaže onim lošijim i daje im šansu da se provuku. Da su zadaci teži, to ne bi bilo moguće. Mišljenje društva matematičara Srbije i moj stav je da bi završni ispiti morali da sadrže sve nepoznate zadatke – smatra Ognjenović.
Kurir
УБИ ИХ ТРЕМА, ПА ЋЕ БИСТРИТИ МАТЕМАТИКУ
Пријемни испит из математике за упис на Факултет техничких наука Универзитета у Новом Саду у првом уписном року није положило знатно више кандидата него што је то био случај претходних година.
То, као и чињеница да минимални праг знања од 14 бодова (што је, рецимо, успешно решена два и по од укупно десет задатака где сваки доноси шест бодова) нису прешли ни неки средњошколски одликаши, забринуло је руководство ФТН-а, које није седело скрштених руку, а још мање се „помирило” с оваквим резултатима. Зато су декан проф. др Илија Ћосић и продекан за наставу проф. др Илија Ковачевић (који и предаје математику на ФТН-у) обавили разговор с кандидатима који у овом року нису положили пријемни.
– У разговору с њима покушали смо да откријемо због чега су показали лошији резултат у односу на оцене које су донели из средње школе, поготово што их је доста с врло добрим, па и одличним успехом – објашњава за „Дневник” декан Ћосић. – Питали смо их да ли су били тешки задаци, или су услови полагања пријемног испита били такви? Углавном, велики број деце је као разлог свог слабог резултата на пријемном из математике навео то што су имали веома велику трему. И тако су неки због треме, неки зато што се нису снашли, пали на пријемном те нису могли бити ни рангирани за упис.
С обзиром на то да многи од ових кандидата желе да студирају баш на ФТН-у, те да је овде на неким студијским програмима преостало слободних места за други уписни рок, који почиње 1. септембра, они који то желе могу поново полагати пријемни на ФТН-у.
– Договорили смо се и предложили овој деци да ће ФТН после 20. августа организовати припремну наставу из математике, која ће бити бесплатна за ове кандидате који у првом року нису положили пријемни, а чија су документа, у договору с њима, остала у студентској служби ФТН-а за септембарски рок.
Једино што ће они у том другом року моћи да се определе само за оне студијске програме на којима има слободних места – објашњава декан.
В. Чекић
За бруцоше у Инђији бесплатан превоз
Продекан Ковачевић указује на то да ће слободних места у другом уписном року, чак и буџетских, бити понајвише на машинству, али и на основним (трогодишњим) струковним студијама, где су два студијска програма Софтверске и информационе технологије у новом Одељењу ФТН-а у Инђији (овакве будуће стручњаке одмах чека и радно место), као и Електроенергетика – обновљиви извори енергије.
Декан Ћосић наглашава да ће будући бруцоши Одељења у Инђији који живе у Новом Саду свакодневно имати бесплатан превоз до Инђије и назад.
„Дневник“
ПРАЗНЕ ТРОГОДИШЊЕ ШКОЛЕ
Трогодишњи образовни профили у средњим стручним школама у Србији после првог уписног круга остали су празни, а запослени у овим школама се надају да ће се после другог уписног рока у суботу ситуација бар мало поправити.
Ученицима су једино била атрактивна трогодишња занимања у угоститељско-туристичким и медицинским школама, док су за грађевинске, машинске, техничке, дрвне, али и школе осталих „природних струка“ ђаци били слабо заинтересовани. Оваква ситуација могла би да доведе и до вишка професорског кадра, упозоравају у средњим школама.- Десило се оно чега смо се плашили и на шта је упозоравала Заједница грађевинских и геодетских школа. У скоро свим школама ове струке у Србији ни десет одсто места у трогодишњим профилима није попуњено, а у првом уписном кругу боље је прошла једино Грађевинска школа Београд. Нисам против мале матуре, али овакав начин уписа и изједначавање свих ученика није добар. Ту ће нешто морати да се мења – истиче Момир Андеслић, директор Заједнице грађевинских и геодетских школа.
Како додаје, ђаци који су желели да упишу четворогодишње профиле раније су полагали квалификациони испит, док су ученици који су хтели у трогодишње школе одмах бирали занимање. Ове године, међутим, сви ученици су били обавезни да изађу на завршни испит, али пошто није било доњег прага, четворогодишњу школу је могао да упише и ђак који на малој матури не освоји ниједан поен. Андеслић каже да ће се тек у новембру видети резултати ученика у средњим школама и колико успешно могу да прате наставу.
Иако у Грађевинској школи Београд истичу да су релативно задовољни бројем ученика после првог уписног рока, доста празних клупа остало је чак и у огледним профилима. Образовни профили стаклорезац, полагач облога и кровопокривач засад су без иједног ученика.
У одељењима које школују армираче и монтере суве градње распоређено је само по два ученика. Једини нови огледни профил који је уведен ове године – техничар за одржавање објеката, желело је да упише само 11 ученика, а места има за 24.
У Грађевинско-техничкој школи у Нишу ниједан ученик није распоређен на образовне профиле тапетар-декоратер и произвођач финалних производа од дрвета. Само један ђак је у одељењу које школује монтере суве градње, а по три ученика су хтела да упишу занимања керамичар, грађевински техничар за хидроградњу и грађевински техничар за лабораторијска испитивања.
– Од 252 ученика у Техничкој школи „Змај“ колико можемо да упишемо, у првом кругу је распоређено само 103 ђака, а чак ни сви они нису дошли да се упишу. Никад лошије нисмо прошли. Ми смо школа на крају Београда и на крају Земуна и због таквог положаја многи за нас и не знају, иако имамо одличне услове за рад. Имамо више од 100 компјутера, уговоре са Галеником, Београдским електранама и другим предузећима, у којима ученици имају праксу. Наши ученици имају проходност на готово све факултете. Многи и не знају да је образовни профил техничар мехатронике који школујемо занимање будућности – каже Драган Павловић, помоћник директор Техничке школе „Змај“ у Београду.
У овој школи за мехатроничара се, међутим, определило само шест ђака, само један ученик је навео у листу жеља занимање машинбравар, а три прецизни механичар. И атрактивни четворогодишњи профили нису боље прошли – занимање машински техничар за компјутерско конструисање могло је да упише 60 ученика, а распоређено је само 20, док је техничар за компјутерско управљање у листи жеља навело 54 ђака, а места има за 90.
Неће у производна занимања
Драган Павловић, помоћник директора Техничке школе „Змај“, подсећа да је пре десет година за упис у средње стручне школе ученик требало да освоји најмање осам поена на квалификационом испиту, а 12 за гимназије, што је било добро „решето“, а све школе су имале ученике. Данас, како каже, ђаци неће у производна занимања, већ се радије опредељују за медицинске, економске школе и гимназије.
АУТОР: ВЕСНА АНДРИЋ
„Danas“