ДАНАС СЕ ЗАВРШАВА ПРИЈАВЉИВАЊЕ

Пријављивање за упис бруцоша на државне факултете у Србији завршава се данас, а пријемни испити полагаће се од 27. до 29. јуна.Приликом пријављивања предају се фотокопије сведочанстава из сва четири разреда средње школе, дипломе о завршеном матурском испиту и доказ о уплати надокнаде за полагање пријемног испита. На увид се достављају оригинална документа.Резултати пријемних испита и прелиминарне ранг листе требало би да буду објављени 30. јуна.
Примедбе се подносе 1. и 2. јула, а коначне ранг листе треба да буду истакнуте на огласним таблама факултета 4. јула.
Упис кандидата почиње 6. јула и треба да буде завршен до 15. јула.
Ове године о трошку државе на факултете се може уписати нешто више од 35.000 академаца, као и 20.000 самофинансирајућих студената.
ДАНАС МАТЕМАТИКА

Свршени осмаци су у својим основним школама у оквиру завршног испита на крају основног школовања полагали тест из матерњег језика, а данас је на реду провера знања стеченог у досадашњем школовању из математике.
Ово је прва генерација малих матураната која полаже овај испит, с обзиром на то да су до сада на проверу знања ишли само они који желе да наставе школовање у четворогодишњим смеровима средњих стручних школа и у гимназијама, а ове године на тестирање морају сви
Нешто пре 10 сати министар просвете професор др Жарко Обрадовић јавно је, од три, извукао комбинацију број два од 20 питања, за чије решавање је око 80.000 свршених осмака у Србији, а од тога њих 20.000 у Војводини, имало на располагању два сата.
– С обзиром на добре резултате пре пет недеља одржаног пробног завршног испита, на којем су сви задаци били непознати, очекујем да ће и овај прави испит осмаци урадити добро јер на њему имају половину задатака из збирки, четвртину такође из збирки, али с измењеним редоследом понуђених одговора на матерњем језику или с другим нумеричким вредностима у задацима из математике, а само четвртина задатака им је потпуно непозната – рекао је министар просвете, и још једном поновио да у средњим школама има места за све свршене осмаке, али ће распоред по тим местима зависити од броја бодова које осмаци сакупе по основу успеха из основне школе и звршног испита.
И ове године дојучерашњи основци могли су да се изјасне о томе на којем језику желе да полажу завршни испит, а у оптицају су били сви наставни језици у Србији.
Први утисци петнаестогодишњака, који су с тестирања почели да излазе већ на половини предвиђеног времена, су да задаци нису били тешки, те се надају да ће тако бити и данас на математици.
– Све сам задатке урадила јер нису били тешки – каже мала матуранткиња новосадске Основне школе „Петефи Шандор” Лена Познановић, која је с тестирања изашла већ у 11 сати. – Било је мало граматике, а више правописа и књижевности и мислим да су ми сви одговори тачни.
Лена је заједно с другарицом Милицом Маричић, за коју је такође тест из српског био лак, већ положила пријемни у Карловачкој гимназији, у којој има више места него оних с положеним пријемним, па обе не брину за тест из математике јер су место у средњој школи већ осигурале.
Међутим, њиховим другарима Душану Владисављевићу, који жели да се упише на смер за економског техничара у Економској школи у Новом Саду, и Николи Лалатовићу, који ће на прво место на листи жеља ставити новосадску Гимназију „Лаза Костић„, осим бодова с, како кажу, лаког теста из српског, биће важан и сваки бод из математике јер ће им с врло добрим успехом у основној школи за овакве планове требати и сваки бод са завршног испита.
Да подсетимо, завршни испит данас се завршава тестирањем из математике, које је такође заказано за 10 сати и трајаће до 12. И на ово тестирање ученици би требало да стигну у своје дојучерашње школе бар пола сата раније, а осим ђачке књижице из основне школе с овереном фотографијом, која је и данас неопходна, дозвољени су и графитна, хемијска оловка, гумица, лењир, троугао и шестар. И на данашњем тестирању прво пажљиво треба прочитати упутство и сва питања, а затим кренути на одговарање, и то од лакших задатака ка тежим. За тест из математике важно је још напоменути да сваки одговор треба да буде комплетан, то јест да се види пут решавања сваког задатка.
Прелиминарни резултати 29. јуна
Када данас заврше с тестом из математике, мали матуранти ће до 29. јуна чекати на прелиминарне резултате завршног испита. Када резултати буду објављени, они који буду незадовољни бодовањем могу тражити свој тест на увид, а уколико сматрају да има основа, истог дана у да се жалити школској уписној комисији. Ако не буду задовољни њеним одговором, сутрадан се могу жалити окружној уписној комисији, чији је одговор коначан.
Коначне резултате завршног испита све основне школе за своје ученике објавиће на огласним таблама 3. јула.
СРПСКИ ЈЕЗИК БЕЗ МУКЕ

Ученици осмог разреда полагали су јуче завршни испит из српског, односно матерњег језика, а судећи према коментарима ученика неколико београдских школа са којима смо разговарали, задаци из испитне комбинације број два, коју је извукао министар просвете Жарко Обрадовић, нису им задали муке.
У ОШ „Владислав Рибникар“ први ученици почели су да излазе са испита већ после сат времена, а слично је било и у ОШ „Свети Сава“ на Врачару и у ОШ „Светозар Марковић.
Задаци са акцентима, које сваке године ђаци сматрају најтежим, овога пута нису били на завршном испиту. Ученици из „Рибникара“ наводе и да није било ни задатака у којима се тражило препознавање одређеног књижевног дела, као и да је било само неколико питања из граматике.
– Задаци нису били тешки, али сте на некима могли лако да погрешите, јер су, рецимо, међу понуђеним одговорима била два слична, а само један је требало заокружити као тачан. Што се тиче непознатих задатака, тражило се разумевање текста – каже Миа Канае Маслова, ученица ОШ „Владислав Рибникар“.
Миа, иначе врло добра ученица, конкурисаће за упис у Трећу, Четрнаесту или Пету гимназију на друштвено-језички смер. Каже да се за малу матуру припремала од октобра прошле године тако што је похађала припремну наставу. И њен вршњак Никола Предраговић сматра да су задаци били лаки и очекује да ће му укупно 90 поена, колико мисли да ће имати, бити довољно да упише Четрнаесту или Пету гимназију.
Марија Сарић, професорка српског језика, која је јуче прегледала тестове након завршеног испита, оцењује да питања нису била тешка, а то, како додаје, потврђују и коментари ученика. Она истиче да је на завршном испиту у највећем броју задатака проверавана вештина читања и разумевања прочитаног. Према њеним речима, сваки ученик који је редовно долазио на наставу могао је без већих тешкоћа да реши тест.
– Било је неколико питања из правописа, а у доста задатака се од ученика тражило да заокруже тачан одговор. Очекивала сам да ће бити много више задатака из области писаног изражавања, као што је то било на пробном испиту – каже Сарићева.
Школе су се придржавале препоруке да се у једном или две веће просторије организује завршни испит за све ученике. Тако је, рецимо, у ОШ „Свети Сава“ укупно 66 ученика осмог разреда полагало тест из српског у једној сали, а о регуларности испита су бринули седам дежурних наставника, један супервизор којег је одредило Министарство просвете и два родитеља. У „Рибникару“ се полагао испит у две сале за физичко, у којима је такође било распоређено по неколико дежурних наставника, по један супервизор и представници родитеља.
Ученици ће данас од 10 до 12 сати решавати задатке из математике. Они треба да дођу у матичне основне школе пола сата пре почетка тестирања и да са собом понесу ђачку књижицу са фотографијом и печатом школе. На испиту је забрањена употреба мобилних телефона и дигитрона, а од прибора смеју да користе графитну и хемијску оловку, гумицу, шестар, лењир и троугао. Коначна решења из математике морају бити написана хемијском оловком, док у току израде теста ученици могу користити графитну оловку.
У Министарству просвете је речено Данасу да није било неправилности током завршног испита из српског.
Задаци
Како се зову ликови у комедији „Госпођа министарка“ Бранислава Нушића, када је настала ћирилица и ко су њени творци, нека су од питања из теста српског језика. Од ђака се тражило да прочитају одређени одељак и одреде битне и небитне податке, да у тексту пронађу одређену стилску фигуру, да погоде шта значи реч подозриво у одређеном одломку, као и да реше неколико задатака из правописа.
АУТОР: В. А.






