ЧАСОВИ ЧИТАЊА И ПИСАЊА
Predstavnici Grada i Građanske inicijative potpisali Memorandum o saradnji na opismenjavanju

| Časove će držati studenti: Miljenko Dereta i Milan Krkobabić
Kako je podizanje opšteg obrazovnog nivoa Roma preduslov za njihovo bolje zapošljavanje i podizanje životnog standarda u cilju integracije u društvene tokove Beograd će, u saradnji sa Udruženjem „Građanske inicijative“, organizovati opismenjavanje starijih Roma i Romkinja u društvenim centrima u okviru novoformiranih naselja, nastalih nakon raseljavanja Roma iz nehigijenskog naselja „Gazela“.
Časove čitanja i pisanja držaće studenti beogradskih fakulteta i to u samim naseljima, a zauzvrat grad će studentima obezbediti stipendije za plaćanje školarine.Prema popisu iz godine 32.5 odsto Roma je bez škole ili sa manje od četiri razreda osnovne škole. Zamenik gradonačelnika, Milan Krkobabić, istakao je prilikom potpisivanja memoranduma da je ovo jako važan korak za Rome, ali i za grad:
– Naši mali prijatelji krenuli su u škole, ali imaju mame, tate, bake koji ne znaju da se potpišu, ne znaju da pročitaju svoje ime, da se odazovu na poziv. Želimo da u što kraćem roku nauče bar da se potpišu. A to što oni ne znaju da se potpišu nije njihova sramota već sramota celog društva – rekao je Krkobabić.
Miljenko Dereta iz „Građanskih inicijativa istakao je posebno zadovoljstvo što će sa Romima raditi studenti Beogradskog univerziteta koji nisu na budžetu i kojima će se ovim putem pomoći da plate školarinu.
Podsetimo, iz nehigijenskog naselja „Gazela“ grad Beograd raselio je 109 porodica u pet novoformiranih naselja na teritoriji opština Čukarica, Rakovica, Barajevo, Surčin i Mladenovac. Porodice su dobile mobilne stambene jedinice opremljene novim nameštajem, šporetima, uljanim radijatorima, a sve troškove održavanja naselja, kao i struje i vode, snosi grad Beograd. Takođe, 361 osoba dobila je lična dokumenta, a oko 30 osoba zaposleno je u gradskim javno-komunalnim preduzećima, dok je 11 porodica dobilo socijalne stanove u Kamendinu.
Upis za decu iz nehigijenskog naseljа
U školskoj 2010/2011 godini 97 učenika iz nehigijenskog naselja ispod mosta „Gazela“ upisano je u redovne osnovne škole, specijalnu školu i Školu za osnovno obrazovanje odraslih na opštinama Barajevo, Rakovica, Čukarica, Surčin i Mladenovac. U prvi razred školske 2011/2012. godine biće upisano 17 učenika.
DANAS
ЂАЦИ САМИ САКУПИЛИ НОВАЦ ЗА ОДЛАЗАК НА ОЛИМПИЈАДУ

Ученици нишке гимназије „Светозар Марковић“ Никола Стоиљковић и Душан Здравковић из Ниша освајањем бронзане медаље на Балканијади у информатици стекли су право учешћа на Олимпијади, која ће бити одржана од 22. до29. јула у Тајланду.Но, да није Андреје Илића, члана друштва математичара Србије, који спрема ученике за такмичење, и директорке Гимназије Олге Драгојловић, тешко да би таленовани ученици отишли на ову светску смотру информатичара јер су од министарства добили само део новца, што је недовољно да покрије трошкове путовања.
– Министарство просвете и науке од ове године донело је одлуку да не финансира балканијаде, док је за одлазак на Олмпијаду издвојило 100.000 динара, које смо ми морали да искористимо за одлазак на такмичење у Румунији. Контактирао сам с приватним фирмама и обезбедио спонзоре како би ови млади људи могли да оду на такмичење. Са Балканијаде донели смо три бронзане медаље и заслужили смо да нам неко помогне. Из Фонда за младе таленте града Ниша издвојено је 100.000 динара, а „Microsoft“ развојни центар Београд нам је дао 200.000 динара, а остатак новца ћемо додати од сопствених стипендија које добијамо од министарства, али које можемо искористити за било које такмичење. Одлазак нас кошта око 4.000 евра, и то је минимална цифра, да нисмо нашли спонзоре од такмичења, не би било ништа – наглашава Илић.
Помоћ добротвора
За одлазак на такмичење средстава су издвојили: Фонд за младе таленте Ниша 1.000 евра, „Microsoft“ развојни центар Београд – 2.000 евра, Средства из стипендија ученика – остатак новца 1.000 евра
На такмичење иде четворо ученика из Србије, Ниша, Београда и Новог Сада. Нишлијама је помоћ понудио и Рачунарски факултет из Београда, који ће обезбедити мајице за такмичаре како би свој град и своју земљу представили што боље.
– За ово такмичење смо се спремали четири године и плашили смо се да нећемо отићи јер до самог поласка било је неизвесно, али смо ипак успели да некако сакупимо новац за одлазак на такмичење. Спремни смо и једва чекамо да покажемо шта знамо, па се надам да ћемо и наш и град и земљу представити у најбољем светлу – каже ученик Никола Стоиљковић.
Из Министарства просвете добили смо одговор да се Балканијада у Румунској Бистрици није налазила у календару такмичења и смотри ученика за 2010/2011. За Међународну информатичку олимпијаду предвиђено је 370.837 динара, која су искоришћена за одлазак на Балканијаду.
Директорка Гимназије „Светозар Марковић“ Олга Драгојловић каже да је то први пут да нису добили адекватну помоћ од министарства.- Школа нема толико средстава да покрива такмичења ове врсте, па смо се одлучили да шаљемо дописе разним иниституцијама како бисмо сакупили неопходан новац. Имамо много талентоване деце у нашој школи, а порука министарству је да се боље организују и на време испланирају финансије јер талентима морамо помагати, а не препуштати их самима себи – истакла је Драгојловићева.
ИВАНА АНЂЕЛКОВИЋ
ОТВОРЕНА МИРОВНА АКАДЕМИЈА У САРАЈЕВУ
Regionalni obrazovni program
![]()
U prostorijama Franjevačkog studentskog centra na Grbavici, 18. jula, 2011. u 9:30 svečano je otvorena 4. post-jugoslavenska Mirovna Akademija koju organizira Fondacija Mirovna akademija. Medijima i učesnicima/ama Akademije, pored ogranizatora/ica, obratiće se voditeljice ovogodišnjih kurseva – prof.dr. Snježana Kordić (Jezik i ideologija); prof.dr. Snježana Milivojević (Mediji i sjećanje); i prof.dr. Dubravka Žarkov (Gender, Sexuality and Violent Conflict: Beyond Oppositional Imagination)
Post-jugoslavenska Mirovna Akademija je jedinstveni regionalni obrazovni program koji kombinira akademski i aktivistički pristup na polju izgradnje mira, i otvoren je za sve one koji su aktivni na polju mirovnog rada. Od 2008. godine do danas, organizovano je devet kurseva na kojima je učestvovalo više od 160 učesnika/ca iz bivše Jugoslavije, zemalja Europske Unije, Turske i SAD-a.
Ove godine Akademiju će pohađati 64 učesnika/ca iz Slovenije, Makedonije, Srbije, Hrvatske, BiH i zemalja EU, te SAD-a. Ovogodišnji kursevi baviće se odnosom medija, jezika, roda i seksualnosti sa procesom izgradnje mira.
Kurs “Jezik i ideologija“ priređuje i vodi prof.dr. Snježana Kordić, lingvistica čija su interesovanja vezana za pitanja jezične politike, sociolingvistike, ideologiju jezične čistoće, nacionalizam, povijest nastanka nacija. U fokusu kursa je potencijal jezika za raspirivanje i održavanje konflikta, koji “kao malo koja druga tema diže ljude na noge, uzrujava i čini spremnima za sukobe.“ Koristeći interdisciplinaran pristup, kurs će ponuditi uvid u temeljne sociolingvističke pojmove i osnovne historijske događaje vezane uz jezik, posmatrane van konteksta nacionalne mitologije.
Prof.dr. Snježana Milivojević predstavlja kurs “Mediji i sjećanje“ koji se bavi pitanjem načina na koje mediji oblikuju naša sjećanja o prošlosti i konfliktima koji su se odigrali na ovim prostorima – od strategija ignorisanja, preko osporavanja, do romantizovanja očitog posebno u popularnoj medijskoj kulturi. Snježana Milivojević je profesorica Javnog mnijenja i medijskih studija na Fakultetu političkih nauka, Univerziteta u Beogradu. Rukovodi Centrom za medijska istraživanja i članica je Akademskog Vijeća Centra za ženske studije.
Ovogodišnji kurs na engleskom jeziku, “Gender, Sexuality and Violent Conflict: Beyond Oppositional Imagination“ priređuje i vodi prof.dr Dubravka Žarkov, profesorica na Institutu za društvene nauke (Institute for Social Sciences) u Haagu, Holandija. Kurs preispituje uvrežene rodne pretpostavke o “ženskim“ i “muškim“ ulogama u konfliktu, iz perspektive širih geopolitičkih i ekonomskih odnosa moći u savremenom društvu.
Pored navedena tri kursa, tokom Akademije će se organizovati predavanje i diskusija na temu Kreiranje slike neprijatelja, koju će voditi prof.dr Ugo Vlaisavljević. Predavanje će se biti organizovano u prostorijama FSC-a, u četvrtak, 21.jula od 9.30 – 12.30.
Ovogodišnja Post jugoslavenska Mirovna Akademija organizuje se uz podršku organizacija Mennonite Central Committee, Balkan Trust for Democracy i Geneva Quaker Fund, te medijskih sponzora RadioSarajevo, Peščanik, ZaMirZINE, E-balkan, E-novine, H-alter i Prve Crnogorske e-novine.
e-novine
И МАЛОЛЕТНИЦИ НА БИРОУ
Foto Beta
Posao traži oko 1.500 mladih bez kvalifikacija ili sa diplomama trogodišnjih škola
Sedamnaestogodišnji N. I. iz Sombora već godinu dana za život zarađuje radeći na građevini. Školu je napustio, na biro Nacionalne službe za zapošljavanje nije ni pokušao da se prijavi. Ovako mu je, kaže, dobro. Iako nije prijavljen, dnevnice, po njegovom mišljenju, nisu loše, pa je suma koju zaradi za mesec dana veća od majčine penzije. Kada nije angažovan na građevinskim poslovima, deli flajere na ulici, kreči… Jednostavno – radi ono što se nudi i snalazi se kako ume i kako može.
– Posle osnovne škole sam upisao automehaničarski zanat, ali sam napustio posle godinu dana, jer sam shvatio da, zbog teške porodične situacije, moram da počnem da zarađujem. Mada, iskreno, nikad i nisam bio bogzna kakav đak – kaže N. I. koji za sada ne planira da ostavi mistriju i četke za krečenje i ponovo uzme knjigu u ruke.
Tragom njegove priče, pokušali smo da saznamo koliko u Srbiji zapravo ima tinejdžera koji su prekinuli školovanje i čija je profesionalna budućnost, pa i egzistencija, u najmanju ruku neizvesna. Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ) trenutno se nalazi oko 1.500 maloletnika, od kojih je 200 petnaestogodišnjaka. Nezaposleni stari između 17 i 19 godina završili su trogodišnje ili četvorogodišnje srednje škole i ne planiraju da nastave školovanje.
Pretežno su u pitanju deca iz siromašnih porodica, a glavni razlog za napuštanje škole je potreba da se što pre dođe do bilo kakve zarade, kažu u NSZ-u ističući da je uz posredovanje ove ustanove posao do sada dobilo oko 5.000 nezaposlenih maloletnika.
U zavisnosti od kvalifikacija, mladi su angažovani na jednostavnim komunalnim poslovima kao što je održavanje zelenila, na poslovima pomoćnih radnika na građevini, zatim kao trgovci, kuvari, kasiri, elektromonteri, autoelektričari, elektroinstalateri, medicinske sestre ili administrativni radnici.
– Savetnici NSZ sa svakim nezaposlenim licem sklapaju individualni plan zapošljavanja pomoću koga se svi nezaposleni, uključujući i maloletnike, usmeravaju na određene programe u skladu sa svojim kvalifikacijama. Ukoliko nezaposleni od starosti između 15 i 29 godina nemaju završenu osnovnu školu, imaju mogućnost da se uključe u program Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih koje podrazumeva sticanje bazičnog obrazovanja i veština za rad na poslovima prvog nivoa složenosti.
Iako u očigledno teškom položaju, mladi bez stručne diplome ipak nisu u sasvim bezizlaznoj situaciji. Naime, NSZ organizuje šestomesečne obuke za prekvalifikaciju i dokvalifikaciju kojima se povećava šansa za njihovo zapošljavanje. Postoji i šestomesečna obuka za potrebe poslodavaca. Ovaj program ima za cilj sticanje dodatnih znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova kod određenog poslodavca, a uz obavezu zasnivanja radnog odnosa.
– U okviru ovih programa nezaposleni su do sada obučavani za poslove iz oblasti mašinstva, grafičarstva, obrade metala, montaže delova za automobilsku industriju, zavarivača. Takođe, organizovane su i obuke za poslove prerade i manipulacije eksplozivnim materijama, obuka za proizvodnju premaza, potom za pletače mreža, livce keramike, za proizvodnju i preradu hrane, kao i za poslove mlekara i sortiranje prirodnih creva – navode u NSZ.
Branka Mališ
ПОНОВО ОЛАКШИЦЕ ЗА СТУДЕНТЕ?

– Brucoši koji su pre nekoliko dana upisali fakultet u statusu budžetskih trebalo bi da budu prva generacija koja će morati da položi sve ispite i osvoji 60 ESP bodova da bi imali pravo da se i u narednoj godini školuju o trošku države. Prema odredbama Zakona o visokom obrazovanju, ova obaveza važiće i za sve druge akademce koji žele da nastave studiranje kao budžetski.
Studenti, međutim, najavljuju da će tokom ove godine tražiti novu izmenu Zakona i olakšice, jer, kako tvrde, reforma visokog obrazovanja nije urađena do kraja.
Milan Popović, student prorektor Univerziteta u Beogradu, kaže za Danas da je u ovom trenutku to „želja studenata“, ali da sa Ministarstvom prosvete imaju odličnu saradnju i da se nada da će oni „realno sagledati činjenice“. Popović dodaje da će sa Ministarstvom tek dogovarati da uslov za budžetski status bude između 48 i 52 boda. Podsetimo, još ove godine važi olakšica da se naredna godina o trošku budžeta može upisati sa osvojenih najmanje 48 bodova.
Akademci tvrde da je u ovom trenutku nerealno očekivati da studenti daju godinu za godinom, jer nastavni programi na mnogim fakultetima nisu reformisani.
Miša Živić, predsednik Studentske konferencije univerziteta Srbije, kaže za Danas da je i dalje najveći problem to što opterećenje nije prilagođeno mogućnostima većine studenata, pa je „nominalno 60 ESPB, koliko student treba da ostvari u toku jedne školske godine, realno mnogo više“. Kako kaže, nekadašnji dvosemestralni predmeti su samo „prepakovani“ u jednosemestralne, a gradivo nije rasterećeno jer profesori smatraju da je sve bitno.
Kao najveće krivce za nedovršenu reformu Živić smatra profesore, napominjući da bi studenti bili aktivniji kada bi se u nastavi primenjivale savremene metode rada. On od septembra najavljuje seminar za studentske predstavnike o tome kako da sprovedu proces reevalucije bodova na svojim fakultetima.
– Upravo fakulteti treba da motivišu svoje studente da rade više. Na fakultetima, na kojima su profesori počeli da primenjuju savremene metode rada, primetni su rezultati. Nije suština visokog obrazovanja stalno smanjivati kriterijum i praviti mediokritete već raditi na kvalitetu i prilagoditi opterećenje da bi student mogao da završi fakultet za četiri godine. Ali studenti moraju unapred da znaju šta ih čeka, a ne da se uslovi stalno menjaju – kaže Živić.
Na pitanje da li su i akademci odgovorni za loše rezultate prolaznosti na ispitima, on odgovara da je bolonja doprinela da studenti prestanu da uče kampanjski. Živić ističe da su najveći teret reforme dosad podneli studenti i da je sada red na profesore.
Prorektorka za nastavu Beogradskog univerziteta Neda Bokan kaže za Danas da je teško proceniti da li će studenti ponovo tražiti olakšice prilikom upisa naredne godine. Ona navodi da je interes Univerziteta u Beogradu da ima studente, a ne samo studijske programe, ali takođe kvalitet i efikasnost. Bokan ukazuje da su rezultati prolaznosti na beogradskim fakultetima nezadovoljavajući i najavljuje da će se, nakon detaljne analize studijskih programa i ostvarenih rezultata na ispitima, pred Senatom na jesen naći predlog mera za povećanje prolaznosti. Prorektorka dodaje da je bilo slučajeva da se upravi Univerziteta javljaju studenti i njihovi roditelji, koji su „iskazali nezadovoljstvo niskom prolaznošću na nekim predmetima“, ali nije želela da kaže o kojim predmetima i fakultetima je reč. Ona ističe da je nakon toga razgovarala sa dekanima i određenim profesorima, ali da ne može još da oceni da li je to dalo efekte.
Svaki deseti diplomira u roku
Analiza prolaznosti prve generacije bolonjaca pokazuje da je tek svaki deseti student Beogradskog univerziteta uspeo je da završi fakultet u roku. Na fakultetima koji traju tri godine, studije je u predviđenom roku završilo 30 odsto, od ukupnog broja upisanih studenata. Rezultati prolaznosti studenata po predmetima za školsku 2009-2010. godinu pokazuju da je od 2.928 predmeta, na 334 predmeta prolaznost ispod 30 odsto.
DANAS



