KAKO USPEŠNO VODITI REALIZCIJU ŠTRAJKA
Glavni odbor GSPRS «Nezavisnost» je 25. 12. 2010. godine doneo Odluku o stupanju u štrajk na nivou grane u Republici Srbiji, imenovao Štrajkački odbor i o tome 27. 12. 2010. godine obavestio Vladu, resorna ministarstva, načelnike školskih uprava, direktore škola i ustanova i medije. Glavni poverenik Sindikata je u obavezi da Odluku o stupanju u štrajk istakne na oglasnoj tabli i istu preda direktoru preko arhive. Dodatna izjašnjavanja o štrajku nisu potrebna, te glavni poverenici Sindikata imaju sindikalnu obavezu i zadatak da štrajk u skladu sa odlukama Glavnog odbora sprovedu. Pri tome svaki član Sindikata, glavni poverenik u školi i ustanovi, predsednik školske uprave i teritorijalnog odbora je u obavezi da se maksimalno angažuje u medijskoj propagandi kako bi o štrajku bili obavešteni svi članovi GSPRS «Nezavisnost», zaposleni u obrazovanju, roditelji i šira javnost bila upoznati sa zahtevima i razlozima za štrajk uz adekvatno obrazloženje opravdanih zahteva.
Iz tih razloga je neophodno u najkraćem dati osnovne postupke predsednika školskih uprava. Neophodno je sprovesti sledeće postupke koji se temelje na Odluci Glavnog odbora o stupanju u štrajk i izvode se u saradnji sa predsednicima kordinacionih odbora opština, predsednicima teritorijalnih odbora i Štrajkačkim odborom:
1. Sazvati sve Glavne poverenike na nivou Školske uprave i upoznati ih sa odlukama GO GSPRS «Nezavisnost», zahtevima Vladi, obavezama glavnih poverenika, sastavom štrajkačkog odbora, načinu realizovanja, organizovanja i vođenja štrajka (štrajk upozorenja, dugoročni štrajk (štrajk po zakonu i/ili potpuna obustava rada škola)).
2. Organizovati odbor koji čine svi glavni poverenici i članovi GO na nivou školske uprave koji će se brinuti o realizaciji štrajka na nivou školske uprave (sprovođenje, medijski nastup i dr.).
3. Odbor na nivou Školske uprave formira Odbor za informisanje koji treba da čine najkvalitetniji i najelokventniji članovi Sindikata. Odborom kordinira predsednik Sindikata na nivou Školske uprave. Odbor u saradnji sa predsednicima kordinacionih odbora opština, predsednicima teritorijalnih odbora i štrajkačkim odborom određuje mesto, vreme i teme konferencije za štampu. Poželjno je da konferencija bude uoči početka štrajka i da se svakodnevno održava u toku štrajka uz obaveštavanje o toku štrajka, pregovorima, broju škola koje su stupile u štrajk po gradovima, pritiscima koji se vrše na članove sindikata i glavne poverenike. Konferencije izbegavati ukoliko nema novosti za javnost i svakodnevno menjati lokaciju održavanja, tj. školu. Sve aktivnosti kordinirati na nivou Srbije u saradnji sa Štrajkačkim odborom i Pregovaračkim timom.
4. Odbor se nalazi u neprekidnom zasedanju i na raspolaganju je svakom članu sindikata. Članovi odbora obilaze povereništva i sudeluju u rešavaju nastalih problema, obaveštavaju o toku pregovora, kontaktiraju članove štrajkačkog odbora, analiziraju i procenjuju situaciju, informišu štrajkački odbor o problemima ma terenu.
5. U zavisnosti od potreba poželjno je da Predsednik školske uprave kontaktira predstavnike lokalnih uprava i školskih vlasti na teritoriji školske uprave i objasni im sindikalne zahteve. Kasnije kontakte treba inicirati samo u slučajevima određenih pritisaka na članove Sindikata i štrajkače.
6. Predsednik Školske uprave po potrebi učestvuje u radu odbora poverenika i sudeluje u boljoj organizaciji i vođenju štrajka i informiše članstvo o toku pregovora.
7. Ukoliko se postigne dogovor Predsednik školske uprave obaveštava o prestanku štrajka, rezultatima i momentu početka nastavnog procesa, a na prvoj sednici na nivou Odbora dostavlja informacije o realizaciju štrajka.
8. Nakon analize realizacije štrajka u roku od dve do tri nedelje od završetka štrajka obaveštava GO GSPRS «Nezavisnost» o organizaciji i vođenju štrajka i u skladu sa Statutom Sindikata predlaže mere prema članovima i povereništvima u kojima štrajk nije realizovan prema odluci GO.
Funkcioneri GSPRS «Nezavisnost» koji nisu spremni da ovo sprovedu neophodno je da odmah neopozivo podnesu ostavku, a štrajkački odbor će do odluke GO ili izbora imenovati privremenog vršioca dužnosti. Jednostavno treba shvatit da svi moramo imati stav, a naš stav je: Štrajk nema alternativu, štrajk mora da uspe, jer sindikalni funkcioneri najviše rade onda kada štrajkuju.
GSPRS «Nezavisnost»
I onako i ovako štrajka će biti svakako
Још су стари Грци говорили да ће ићи боси ако не буду имали обућу, голи ако не буду имали одећу, али ако не буде учитеља неће бити државе.
Власт Републике Србије се оглушује, о социолошку теорему, одавно познату, јер како тумачити систематско осиромашење просвете у протеклих пар година.Таква ситуација свакако захтева синдикалне акције и темељне промене у оквиру репрезентативних синдиката.
Проблеми који ће настати садржаће се у ефекту тих акција. Држава ће употребити законске оквире како би ограничила домет синдикалних права. Када се томе придодају слабости синдиката проблем се усложњава. У синдикатима нема свести о јединству, а и организационе форме појединих нису јасне. Струковни (еснафски) синдикати морају да воде рачуна о рањивости саме чињенице што су упућени сaмо на своју струку, па им је поље могућег деловање сужено и ограничавајуће. Унија је савез више аутономних јединица са заједничким језгром. Чини ми се да унутар Уније СПРВ потпуно самостално делује што указује на слабости. Структурирањем сидиката и повезивањем у грански, повећава се поље деловања, полази се од неких заједничких премиса а повећава се и свест о јединству.
Власт синдикале акције доживљава као деструкцију. Путем медија се пропагира да легитимне синдикалне акције, као што је штрајк, блокирају напредак. Пошто ГСПРС „Независност“, 24. јануара први ступа у штрајк знамо да ће се десисти исто. Медији ће у јавност пропагирати идеологију нерада. Идеологија нерада се састоји у томе што власт нуди делимично решење проблема у образовању које за нас није прихватљиво. Наше одбијање тумачиће се као да нећемо да радимо, а ми само тражимо да се испоштују ранији договори и да се нађе системско решење за образовање.
При вођењу социјалног дијалога поједина ресорна Министарства не показују јасне надлежности, већ се оне преплићу. Из садашњег деловања појединих министарстава може се стећи утисак да међу њима постоји прикривен договор, о чему синдикати морају водити рачуна. Мора се инсистирати да се преговори воде са Министаством финансија и ресорним министром.
Власт злоупотребљава свој положај свађајући поједине буџетске категорије, преливањем новачних средстава, што је контраподуктивно за економију. Дају се једнократне помоћи, па се образовање пита, где се налазе та средства за изненадне потребе и како се она исплаћују. Синдикалне активности треба да буду усмерене ка дисциплиновању финансирања свих корисника буџета.
ГСПРС Независност сматра да чак ни ММФ није упознат са платама буџетских корисника и структуром исплате унутар буџета.Инфлацију подривају плате државних функционера које су и онако изнад просека. Синдикати треба да инсистирају да у преговорима са ММФ –ом учествују и њихови представници.
Сви синдикати би у име интереса образовања морали наћи заједничку платформу у циљу заустављања даљег осиромашења просвете.
Пошто је овакво повећење од 2% неприхватљиво, штрајка ће свакако бити.
Нада Јокић
ДА БУДЕ ЗДРАВЉА
ДА БУДЕ ЗДРАВЉА, СРЕЋЕ, ВЕСЕЉА, БЛАГОСТАЊА, ЉУБАВИ, ЗАДОВОЉСТВА,ПУНО УСПЕХА, И СВЕГА ШТО ВИ ПОЖЕЛИТЕ …У НОВОЈ 2011. ГОДИНИ
ЖЕЛИ ВАМ ГСПРС «НЕЗАВИСНОСТ»
СКУПШТИНИ ГРАДА БЕОГРАДА
С обзиром на заказану седницу Скупштине града Београд 29.12.2010. године на којој ће се анализирати и донети Буџет за 2011. годину молим Вас да предвидите и средства за исплату јубиларних награда запослених у образовању са територије Београда.
Истовремено Вас подсећем да је признато право на исплату јубиларних награда у 2009. и 2010 години али исплата још увек није реализована.
С поштовањем,
Београд, 27.12.2010. год.
ГСПРС “Независност”
Територијални одбор Београд
Ружица Тодић Брдарић, председница
ШИФРА ДЕЛАТНОСТИ 5590
– Министарству просвете
– Министарству финансија
– Министарству трговине
– Републичком заводу за статистику
Предмет: Захтев за измену Уредбе о класификацији делатности („Службени гласник РС“, број 54/10), шифра делатности 5590-Остали смештај.
Новом Уредбом о класификацији делатности („Службени гласник РС“, број 54/10) извршена је промена класификације делатности за установе ученичког и студентског стандарда у којима се обезбеђује и васпитно-образовни рад ученицима, поред смештаја и исхрана ученика и студената.
Установе су класификоване у СЕКТОРУ I УСЛУГЕ СМЕШТАЈА И ИСХРАНЕ, Група 55.90 Остали смештај, у којој се осим студентских и ђачких домова налазе и хотели, мотели, раднички хостели и железнички вагони за спавање. Сматрмо да оваква класфикација може бити регистрована само као допунска делатност.
Оваквом Уредбом и класификацијом делатности, социјални и укупно социјолошки значај студентских и ученичких домова у постојећем друштвеном амбијенту потпуно је занемарен. Класификацијом делатности не допустиво је да се овакво измештање ове значајне и осетљиве друштвене делатности из категорије образовања и социјалне заштите у категорију мотела, хотела и железничких вагона. Тиме Србија бригу о младим нараштајима у времену замаха сиромаштва препушта сили и моћи новостеченог капитала који се, с те стране гледано, равнодушно односи према сваком културном, образовном и социјалном опоравку и унапређењу на нашим друштвеним просторима. У доношењу ове уредбе нису се сагледавале и друге импликације као последице недовољно оправдане одлуке да се ученички и студентски стандард измести из категорије у оквиру групе 85- Образовање и 87- Социјална заштита са смештајем, које су по нама сада несагледиве.
Али оно што је сигурно оваква уредба без ширег друштвеног концезуса већ изазва дубоко незадовољство и могуће облике засад непредвидивих реакција. Могу се и све уредбе и нови законски концепти подвргавати европским мерилима и наредбама, али се не може зажмурети пред објективним социјалним невољама у Србији. Овде на нашим просторима влада дубоко класно и социјално раслојавање па друштвено-економске прилике нису ни приближно европским концептима, па се овакви приступи као што су дати у Уредби, боље рећи, овакви превиди се не могу образлагати позивањем на европске моделе.Овде преовладава сиротиња која је корисник оваквог вида смештаја, исхране, образовања и васпитања.
Зато вас позивамо да преиспитате поменуту Уредбу, да се њена примена одложи, и да нас, Синдикат „Независност“, укључите у процес стварања консензуса по овом питању са свим релевантним чиниоцима у доношењиу нове, преуређене, уредбе када је у питању ученички и студентски стандард.
Унапред захвални.
ГСПРС „Независност“
У Београду, 23.12.2010.
Одбор за ученички и студентски стандард
Срђан Словић, председник