ПРЕГОВОРИ
Дана 28.12.2010., на позив представника Владе РС, одржани су преговори о потписивању Протокола за 2011. годину. На исте су позвани представници репрезентативних синдиката запослених у просвети. Преговорима су присуствовали испред Владе РС Министар просвете Жарко Обрадовић, Министарка финансија Диана Драгутиновић, а од позваних представника репрезентативних синдиката појавили су се представници ГСПРС «Независност» Т. Живановић председник и С. Словић потпредседник као и представници СОС-а.
ГСПРС «Независност» сматра да су преговорима требали присуствовати сви позвани представници репрезентативних синдиката, без обзира на неслагање са Предлогм Протокола који је понуђен од стране представника Владе РС, јер се тиме уважавају социјални партнери и поспешује социјални дијалог.
Министарка финансија Д. Драгутиновић, је изнела став Министарства финансија, да у јануару повећање плата не може да буде веће од 2%.
Питање исплате неисплаћених јубиларних награда за 2009. и 2010. годину остаје отворено док се не прикупе подаци из јединица локалних самоуправа о којој количини новца је реч.
И Министар просвете и Министарка финансија су тражили да се више новца издвоји за просвету, али нису добили подршку Владе РС.
Следећи преговори ће бити одржани за 15 дана.
КРШЕЊЕ ЗАКОНА И ПКУ
Кршење Закона о основама система образовања и Посебног колективног уговора су бројна. Овде ће бити наведена само нека.
1. Кршење члана 5 ПКУ, који гласи: „Пре почетка школске године начелници школских управа, активи директора и репрезентативни синдикати дужни су да заједнички разматрају листу запослених за чијим радом је у потпуности или делимично престала потреба у тој школској години.
Избор и пријем лица у радни однос, на основу конкурса, врши директор, под условом да се претходно преузимањем није могао засновати радни однос са лицем из става 1. овог члана, које испуњава услове утврђене актом о организацији и систематизацији радних места.“
Коментар: И поред указивање на ове проблеме и даље се мимо листе запошљавају у образовању, а када се укаже инспекторима на то, у најбољем случају оправдају потезе директора и у систем образовања уђе нови радник, а директор је прекршио члан 63 Закона о основама система образовања и васпитања и мера за разрешење.. Све то повећава из године у годину број запослених. МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
2. Крши се члан 18. Посебног колективног уговора који гласи: „Уговорне стране у поступку преговарања договарају висину основице за обрачун и исплату плата која се договара на одређено време, с тим што договорени период не може бити дужи од 12 месеци, односно од буџетске године.
Уговорне стране у поступку преговарања из става 1. овог члана разматрају могућност и потребу корекције коефицијената.
Основица за обрачун плата из става 1. овог члана договара се најкасније до 15. новембра текуће године за наредну годину и то пре усвајања буџета Републике Србије.“
Коментар: Ништа није потписано и договорено, а најављено потписивање Протокола за 28. или 29. 12. 2010. године понижавајућег Протокола. МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
3. Крши се члан 19. који гласи: „Уколико се у току календарске године битно промене околности и претпоставке на основу којих је утврђена основица за обрачун плата, уговорне стране су дужне да отпочну преговоре.
Иницијативу за преговоре покреће синдикат.
Учесници овог уговора се обавезују да преговоре започну у року од десет дана од дана покретања иницијативе, те да преговори буду завршени у року од наредних 30 дана.“
Коментар: Поднешени захтеви за преговоре, али се оглушило и чекало! МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
4. Крши се члан 23. Посебног колективног уговора, који гласи: „Плата се утврђује на основу: основице за обрачун плата, коефицијента са којим се множи основица, додатака на плату и обавеза које запослени плаћа по основу пореза и доприноса за обавезно социјално осигурање из плата у складу са законом.
Коментар: Дошло је до нарушавања односа према Уредби о коефицијентима, те је однос плате са седмим степеном и најниже са 2.93 : 1 смањен на 2.3 : 1. МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
5. Крши се члан 30. Посебног колктивног уговора који гласи: „Послодавац је дужан да запосленом исплати јубиларну награду.
Јубиларна награда исплаћује се запосленом у години када наврши 10, 20 или 30 година рада оствареног у радном односу.
Висина јубиларне награде износи:
1) пола просечне плате – за 10 година рада оствареног у радном односу;
2) једну просечну плату – за 20 година рада оствареног у радном односу;
3) једну и по просечну плату – за 30 година рада оствареног у радном односу.
Просечна плата из става 3. овог члана јесте плата по запосленом остварена у установи, односно просечна зарада у Републици Србији у претходном месецу, ако је то повољније по запосленог.
Коментар: Јубиларне награде се стичу за период од 10 година, те тако мале износе у поређењу са другим јавним предизећима не могу да буду исплаћене, а представљају награде за верност и оданост професији која никада није била адекватно плаћена. Само ћу вас подсетити где је место касте учитеља у Индији. МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
6. Крши се члан 31., који гласи: „Запосленима припада право на исплату новогодишње награде у једнаком износу.
О висини новогодишње награде Влада и репрезентативни синдикати преговараће сваке године у поступку утврђивања предлога буџета Републике Србије.
Послодавац може да, у складу са својом одлуком, из сопствених прихода, уз претходно прибављено мишљење синдиката, обезбеди деци запослених до 11 година старости пригодни поклон за Нову годину.
Послодавац може да, из сопствених прихода, запосленој жени обезбеди поклон или новчани износ за Дан жена.
Послодавац може да, из сопствених прихода, наставницима чији су ученици освојили награде на такмичењима, обезбеди новчана средства за награду.
Мерила и критеријуми за остваривање права на награду утврђују се општим актом установе.
Коментар: МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
7. Просветне раднике понижавају и ученици примењујући силу. МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
ДА ЛИ И ОВО ТРЕБА КОМЕНТАРИСАТИ?
ИТД. ИТД. ….
МИНИСТРЕ, КО ЈЕ КРИВ?
МИНИСТРЕ КО ЈЕ КРИВ?
Београд, 27. 12. 2010.
ГО ГСПРС „Независност“
проф др Томислав Живановић, председник
ОДЛУКА О СТУПАЊУ У ШТРАЈК
У складу са чланом 3. став 2. и чланом 4. Закона о штрајку, и одредбама Статута ГСПРС „Независност“, ГО ГСПРС „Независност“ на седници одржаној 25.12.2010. године у Београду је донео
ОДЛУКУ О СТУПАЊУ У ШТРАЈК:
У законски штрајк ступити 24.01.2011. године, са почетком прве смене, а даље организовање и вођење штрајка координирати са другим репрезентативним синдикатима и потпуну обуставу наставе, до остварења следећих штрајкачких захтева.
I Захтеви су који се упућују Министарству просвете и финансија:
1. Основица за обрачун и исплату плата запосленима на свим нивоима образовања у 2011. години повећаће се и то
– Од плате за јануар 2011. године за 15,2 % (7,2% инфлација у претходних 6 месеци према договору од 02. 09. 2010. године и дуг по Протоколу из 2009. године 2 + 6%).
– Од плате за април 2011. године за проценат инфлације у периоду I-III 2011. године и једну половину процента раста БДП за исти период
– Од плате за октобар 2011. године за проценат инфлације у периоду април-септембар увећан за половину процента раста БДП за исти период
2. Влада и Скупштина Републике Србије се обавезују да у Закону о буџету Републике Србије за 2011. годину неће бити забране и ограничења исплата јубиларних и божићних награда, као и других примања по одредбама ПКУ, као и да се у буџету локалних управа предвиде средства за исплату јубиларних награда за 2009. и 2010. годину.
3. Влада се обавезује да ће у договору са репрезентативним синдикатима донети Уредбу и кориговати коефицијенте у образовању поштујући однос 3 : 1 . Влада се обавезује да ће постигнути распон плата (однос највеће и најниже) у образовању убудуће пратити промене минималне цене рада у Србији.
4. Влада се обавезује да ће издвајање средстава за просвету у 2011. години при изради буџета РС бити пројектовано на бази повећања издвајања из БДП на минималном нивоу од 4%. Финансијска средства намењена за социјални програм за све заинтересоване који би желели, могли или морали да напусте образовни систем не улазе у апропријације Буџета намењеног образовању.
5. Влада се обавезује да под хитно донесе Уредбу која ће уредити плате у предшколском образовању.
II У складу са чланом 4 Закона о штрајку одређен је датум и време почетка штрајка. Штрајк почиње 24. 01. 2011. године са почетком рада прве смене у школама и установама.
III Поштујући одредбе члана 4 Закона о штрајку донешена је одлука о Штрајкачком одбор, који ће заступати интересе запослених: Штрајкачки одбор чини Председништво ГСПРС „Независност“:
проф др Томислав Живановић, председник ГО ГСПРС „Независност“
Срђан Словић, потпреседник ГО ГСПРС „Независност“
Ангел Петровић, потпреседник ГО ГСПРС „Независност“
Славко Дерењ, потпреседник ГО ГСПРС „Независност“
Ружива Тодић Брдарић, члан председништва ГО ГСПРС „Независност“
Милован Вуксановић, члан председништва ГО ГСПРС „Независност“
Драгиша Ђомлија, члан председништва ГО ГСПРС „Независност“
Небојша Ђорђевић, члан председништва ГО ГСПРС „Независност“
Сретен Тешић, члан председништва ГО ГСПРС „Независност“
IV Поштујући све позитивне законске прописе који се односе на припрему и организовање синдиката и штрајка позивамо Вас на преговоре и споразумно решавање нагомиланих проблема у образовању на које ГСПРС „Независност“ у дужем периоду указује. У случају да не прихватите позив за преговоре сматраћемо да сте одбили исте чиме поступате супротно Закону и остављате нам једину могућност организовање и вођење штрајка на територији Републике Србије.
V Ова одлука се доставља свим актерима који су наведени у преамбули, чиме је у складу са Законом о штрајку извршена најава истог.
Београд, 27. 12. 2010. ГО ГСПРС „Независност“
проф др Томислав Живановић, председник
ПРОБУДИ СЕ ДА БИ ЖИВЕО СВОЈ ЖИВОТ И ОСТВАРИО СВОЈЕ ИНТЕРЕСЕ
Према предлогу Владе РС у буџету за просветене раднике је предвиђено повећање за образовање од 5.78 милијарди, односно 5,3% (у 2010. 108.370.106.000, а у 2011. 114.147.914.000), што је скоро упола мање него инфлација у протеклој години. Сва је прилика да ће овакав предлог буџета бити и усвојен. У предлогу нема елементарног поштења и солидарности да се у наредној кризној години расподела учини колико толико коректном и да сви директни и индиректни корисници добију једнако, већ се на делу наставља дискриминација појединих запослених у јавном сектору. У овом случају су просветни радници у најгорем положају, што се могло и очекивати обзиром на деструктивно понашање појединих синдиката у отсутном моменту, са једне стране и не разумевањем државних чиновника и функционера да се само инвестирањем у образовање може из кризе изаћи, као и да су они своје школе завршили, а своју децу школују у иностранству.
Сада је свима у образовању јасно да следећа година неће бити година опоравка него година још веће кризе и погоршања материјалног положаја запослених у образовању као и погоршања њихових услова рада. Нестао је сан о платама у образовању које су биле готово 500€ и сада остаје да просветни радници живе на јави са скоро 300€, са изгледом да следеће године падну и испод 250€. У том периоду су се мењали министри просвете и финансија, а материјални положај просветних радника је постајаоа све лошији.
При томе ова власт као и већина власти на овим просторима се понаша максимално лицемерно, јер прича једно, а ради друго, те је образовање по просечној плати довела на нижи ниво од просечних плата у јавим предузећима која су изразити губиташи. Да ли је потребно поменути образовну и квалификациону структуру запослених у просвети и поредити је са структуром у већини јавних предузећа.
ГСПРС „Независност“ је у више наврата предлагао да се прво ускладе плате запослених у образовању са осталим буџетским корисницима пре замрзавања, о шта су се ресорна министарства оглушила. Циљ нам је био да се најмање плаћеним категоријама обезбеди гарантована минимална зарада, а да се са тим усагласе коефицијенти и задржи раније достигнути однос, што би се дефинисало Протоколом и Уредбом. Након оваквог оглушивања и игнорисања ГСПРС „Независност“ није ништа друго остало до организовања и вођења штрајка у нади да ће осионој Влади и ресорним министрима показати да у Србији постоје и просветни радници, или политичари имају за циљ да их назову и обликују као просјаке и јаднике.
Министар просвете по питању буџета и одређивања мањег износа за образовање није ни протестовао иако је добио мање (тражено 9 мил., односно, 8.5%, а добијено 5.78 мил., односно, 5,3%). Но и да је добио предложени износ то није ни приближно довољно за „опоравак“ запослених у образовању. Оно што је чудно је којом гимнастиком ће Министар просвете да испоштује обавезе, када у буџету и ове године нису предвиђена адекватна средства за овај ниво образовања или ће Министар просвете по ко зна који пут прибећи непоштовању закона.
Предложени протокол од стране Министарства је најбољи начин да понизите и потцените запослене у образовању. После скоро три године замрзнутих плата Министар је смогао снаге или боље речено дрзнуо се да нам понуди повећање плате у јануару од 2%. Да је први април просветни радници би помислили да је првоаприлска шала, али пошто је Нова година мисле да би и Деда Мраз донео већи поклон.
Неопходно је подсетити „заборавне“ политичаре на разговор који од 02.09.2010. и њихов предлог о повећању плате у јануару које је било везано за полугодишњу инфлацију и датум потисивања Протокола. Према том обећању повећање плата би требало да буде најмање 7%, јер је полугодишња инфлација 7,2%, а Протокол је требало да буде потписан до 15.11.2010. године према одредбама Посебног колективног уговора. Процените и сами ко лаже и ко се на овим просторима дрзнуо да се игра са образовањем да га угрожава, поцењује, уцењује и понижава.
Већина економских аналитичара тврди да ће и следеће године инфлација наставити да расте, чак и преко 15%, што значи наставак тренда пада плата и погоршавање материјалног положаја запослених у образовању и агоније просвете у Србији, те је неопходно ставити до знања свим запосленим и позвати их и организовати у борби за елементарна људска права, као што су право на рад и адекватну зараду. Запослени у образовању са правом очекују да после одмрзавања плате буду враћене бар на ниво из октобра 2008. године.
Да побољшања материјалног положаја запослених у образовању неће бити говоре и други чланови Закона о буџету: чланом 13. се продужава мораторијум на финансијски део Општег колективног уговора и суспендује могућност исплате свих врста награда предвиђених Посебним колективним уговором, осим јубиларних награда које су стечене у 2011. години, те је на тај начин још једном Влада прибегла дискриминацији запослених, а све у циљу поделе и прављења раздора у бићу просветара и покушаја рушења ИНСТИТУЦИЈЕ СИНДИКАТА. Чланом 8. Закона о буџету Влада је дефинитивно утврдила повећање плата у следећој години и на тај начин потпуно елиминисала синдикате и потпуно угасила социјалних дијалог који је и пре тога једва тињао.
Предвиђено повећање Буџета није довољно ни за какво повећање плата, чак ни за оно које је Влада дефинисала, нема никаквог инвестирања у образовање, те је логично да се врши притисак на запослене да раде преко норме без плаћања или доношење новог правилника о нормативима итд. Истовремено Влада је донела Закон о платама државних службеника и намештеника и прописала могућност повећања плата до 50% на основу „резултата рада“ и лепе речи надлежног начелника, а просветне раднике неће да плате ни за посао који су реализовали.
Драге колеге, чланови ГСПРС „Независност“, запослени у образовању, следећи корак је гашење образовања, угроженост нашег опстанка, наше гашење, па да ли ћемо им то дозволити. Из тих разлога ГСПРС „Независност“ уместо да свим члановима и просветним радницима у образовању пожели срећну Нову годину, у ситуацији је да после свега донесе одлуку о ступању у штрајк и позове све запослене да се беспоштедно боре за своја права и остварење својих интереса који су угрожени од стране бахатог понашања социјално неодговорне Владе до потпуне обуставе наставе у свим школама. Надамо се да ће слична одлука уследити и од стране других синдиката у образовању Србије.
Београд, 27. 12. 2010. ГО ГСПРС „Независност“
проф др Томислав Живановић, председник
ЗАШТО МИНИСТАР ЋУТИ
Непоколебљива вера у себе и истраживачка анализа су предуслов и претпоставка постављања сваког циља и његове реализације, а његова реализација је успех. Наш циљ је бољи материјални положај запослених у образовању Србије. Суштина ових претпоставки и предуслова представља спознаја самог себе, тј. Синдиката, ГСПРС „Независност“ и синдикалног, политичког и економског окружења, кроз наочаре мултидимензионалности. Страх од неуспеха је главни разлог неуспевања на синдикалној сцени Србије, а да би се тај страх превазишао потребно је употребити интелектуалну димензију (истину), естетску димензију (лепоту), морални (доброту) и духовну димензију (нада).
Успех синдиката на синдикалној сцени ће се поправити или променити оног момента када и сами синдикати постану бољи. Само синдикални лидери заједно са својим чланством треба да схвате и да то примењују у раду и функционисању синдиката на синдикалној сцени, те тако неће рушити синдикат као институцију залажући се за: ставове Владе као за своје, постављање директора по школама у Србији, заштиту своје лидерске позиције, али не и интерес чланства, за организацију штрајка после усвајања буџета итд. Сви они заједно не схватају да је цена успеха жртвовање, а да је највећи непријатељ будућег успеха данашњи квази успех. Неће синдикатима на синдикалној сцени Србије помоћи никакав савет о успеху ако не поставимо краткорочне и дугорочне циљеве сви заједно и не кренемо да деламо да би их остварили.
Да би успешно корачали морамо имати јасну визију циља који се може темељити на постизању минималне заједничке платформе уз поштовање особености сваког од актера у овом систему, на синдикалној сцени Србије. Према томе репрезентативни синдикати морају поставити себи заједнички циљ у чије постигнуће ће веровати, морају све снаге и способности фокусирати на његову реализацију, сви чланови синдиката се морају емоционално везати за постизање циља и бити решени и одлучни у реализацији. Сви заједно морамо, уз поштовање индивидуализације сваког актера уживати, јер успех је путовање од онога где смо били до онога где желимо да стигнемо, од какви смо били, тј. какви смо сада, до онога шта желимо, какве синдикате желимо на синдикалној сцени.
Атомизација синдикалне сцене иде само на руку Влади и овако подељени синдикати нису способни ни да се сложе око минималне заједничке платформе. ГСПРС „Независност“ и ако је покушао да буде медијатор у овом комплетно риалти шоу, остао је усамљен у свом непобитном ставу да је штрајк требало организовати пре усвајања Буџета РС, а лекцију су нам одржали запослени у судству и полицији као „лошије“ синдикално организовани.
Према томе, будућност припада онима који су у време великих промена спремни учити и радити, а они који мисле да више немају шта да науче, остаће затечени у свету који више не постоји. Тајна успеха не постоји, успех је доступан свима.
Драге колеге просветни радници морате схватити да је само један кутак свемира који сигурно можемо поправити, а то смо ми сами. Овакво схватање ће помоћи не само вама него и ГСПРС „Независност“, јер ће имати чланство и запослене који ће се борити за своје циљеве за свој бољи материјални и социјални положај, јер нема напретка без образовања, као ни без успостављања равнотеже између рада и капитала, тј. без развоја социјалне димензије. Квалитетно образовање и социјална димензија су кључ успеха. Као што видите креатори у овој земљии покушавају да нас изопште као актере и да нас сведу на пуке извршиоце. Не дозволимо им јер у систему обазовања је запослено скоро 150 хиљада, преузмимо иницијативу, не будимо посматрачи, не будимо проблем него будимо решење економских проблема Србије. Пробудимо се!
Зато и Министар Ћути, јер је свестан поделе која постоји на синдикалној сцени, јер креатори су све планирали и смислили. ГСПРС „Независност“ ће покушати да окупи остале синидкате око Платформе за деловање и у сарадњи са њима да крене у реализацију исте. Свесни смо да смо много у заоостатку, али за то треба да брину они који су донели одлуку супротно интересима запослених у образовању да штрајкују „про форме“ после усвајања Буџета РС. Питам се, а питам и све запослене докле ће бити изложени вештом манипулисању када су у питању њихови интереси.