ДЕЦА ЖРТВЕ НАСИЉА У ШКОЛАМА
Насиље у школама и даље присутно. Деца из страха не пријављују проблеме, а према речима стручњака, потребна је и већа ангажованост родитеља.
Без обзира на смањење насиља у школама, оно је и даље присутно. Ученици често посматрају или трпе насиље, али се, због страха од освете, не усуђују да то пријаве. Случај девојчице из Суботице која је била изложена насиљу само је један у низу који се догађа протеклих година.
Дванаестогодишња девојчица из Суботице трпела је четири године насиље у Основној школи „Иван Милутиновић“. Деца су је одбацивала само зато што је имала вишак килограма, називајући је погрдним именима.
Малтретирање је почело у првом разреду, а пратиле су је ружне речи и чупање за косу. У другом разреду девојчица је добила батине. Отац девојчице безуспешно је покушавао да заштити дете, а потом ју је исписао из те школе и уписао у другу.
У школама у којима се спроводи програм „Школа без насиља“ број случајева вршњачког насиља је смањен, али је то, очигледно, недовољно. По мишљењу стручњака, при решавању тог проблема потребно је да се и родитељи више укључе.
„Ми смо управо из тог разлога покушали да промовишемо јавности и садржај појма насиља, у намери да упознамо грађане и родитеље да, када деца иду у школу, и они сами знају шта је садржај насиља, да би у разговору са својим дететом дошли до евентуалног одговора до којих школа није дошла и да нам је стало да насиље искоренимо“, каже министар просвете Жарко Обрадовић.
Школа без насиља
Школа без насиља подразумева успостављање механизама који ће омогућити ученицима да препознају насиље и да га пријаве. Такође је важно обезбедити услове наставницима како би могли да помогну ученицима који пријављују насиље. Статистика показује да свако пето дете у школи бира да ћути и не пријављује насиље.
„Оно што у програму школе без насиља покушавамо да урадимо и помогнемо школама јесте да се тај механизам оснажи, тако да онај ко чини насиље заиста увиди да је нешто лоше урадио другој особи, да се заједно са њим, његовом породицом ради на томе да се такво понашање реши, односно промени, а у исто време да се ради са оном особом која трпи насиље“, наводи Јелена Зајегановић Јаковљевић из Уницефа.
Преко насиља не би требало олако прелазити.
„Замислимо да постоји озбиљна решеност да се насиље уочава, евидентира, да се не толерише, да се помаже жртви, да се ради са насилником, да се насилни ученик и његова породица не оставе на миру док се тај проблем не реши, јер је то њихов проблем или проблем друге деце у разреду. Тада би се такви инциденти посматрали много озбиљније“, сматра професор Филозофског факултета Драган Попадић.
Превентивним деловањем, односно ненасилном комуникацијом која негује поштовање, другарство и пријатељство предупредило би се насиље. Ако се дете повлачи у себе, покушава да избегне средину или вршњаке, то би требало да буде знак за родитеље и наставнике да спрече насиље које може да настане после почетног конфликтног односа међу вршњацима.
РТС
СКАНДАЛ: ПРВАКЕ ВОДИЛИ ДА ГЛЕДАЈУ СЕКС!
SKANDAL U ČAČKU
Učenike nižih razreda Osnovne škole „Vuk Karadžić“ vodili da gledaju crtani film u kojem su prikazane šokantne erotske scene!
ČAČAK – Ćut, bolan, erotika!
Učenike od prvog do četvrtog razreda Osnovne škole „Vuk Karadžić“ vodili da gledaju crtani film „Titef“, u kojem ima erotskih scena!
Ovo su za Kurir otkrili ogorčeni roditelji, koji su bili zgranuti šta se pušta deci.
– Zamislite scenu: tri dečaka stoje pored devojčice i daju joj po evro da bi joj videli grudi. Kad ona uzme novac od njih i skine se, oni su razočarani jer je ravna i traže svoj novac nazad. Ceo film je takav, a najveće zaprepašćenje izazvala je poslednja scena, u kojoj dečak Titef, kome se roditelji razvode, vodi oca na rođendan kod svoje drugarice. Tamo ga upoznaje s njenom majkom i kaže joj da vodi računa da tatini spermatozoidi ne prođu kroz njeno telo. Zar nije skandalozno da deca to gledaju – priča roditelj M. D., koja je zajedno s detetom gledala film u Domu kulture u Čačku.
Ona kaže da se kroz ceo film potenciraju razvod, seks i nekulturni izrazi.
– Moje dete je treći razred, i kad je došao kući, baki nije smeo da prepriča film. Rekao je da ga je sramota – priča M. D. i dodaje da je ovaj film puštan u okviru dečjeg festival filma Kids fest.
Direktor OŠ „Vuk Karadžić“ Dragan Parezanović kaže da su dobili ponudu od Doma kulture i da su izabrali nekoliko animiranih filmova.
– Zaista nisam gledao film, tako da ne mogu da komentarišem – kaže Parezanović.
Urednik filmskog i video-programa u Domu kulture Milan Alimpijević kaže da su svi filmovi koji su prikazani u Čačku, prikazani i u Beogradu.
– Mi smo dobili deset filmova, od kojih smo izabrali šest. Nisam pogledao film, tako da ne znam o čemu se radi – kaže Alimpijević.
Psiholog: Može da izazove emotivni šok
Psiholog Nada Jovičić smatra da film „Titef“ nije prikladan za decu ovog uzrasta.
– Nisu sva deca u ovom periodu emotivno zrela. Neko može sve to da doživi kao normalnu pojavu, a neko kao emotivni šok. Ne treba iz filmova da uče o tim stvarima, to se uči kod kuće ili u školi. Roditelji su ti koji deci treba da odgovore na sva pitanja vezana za seksualnost – istakla je Jovičićeva.
Tmušić: Nedopustivo!
Velimir Tmušić, načelnik Republičke prosvetne inspekcije, kaže da će u ponedeljak poslati inspekciju da proveri ko je dozvolio da se ovakav film prikaže osnovcima.
– Takve stvari su nedopustive. Sve što deca u okviru škole treba da pogledaju mora da prođe određenu proceduru. To je morao neko stručan da pregleda i odobri – rekao je Tmušić i dodao da je direktor morao da bude upoznat s repertoarom filmova.
KURIR
ОБРАДОВИЋ: ДРЖАВА РЕШАВА ПРОБЛЕМЕ СТУДЕНАТА
JAGODINA – Ministar prosvete i nauke Žarko Obradović izjavio je u Jagodini da je država spremna da sa studentima reši sva pitanja i probleme, ali ne „preko noći“.
Visina školarina, rangiranje po uspehu i sve drugo su „ozbiljne teme, koje iziskuju ozbiljnu analizu i nije logično da se ‘a priori’ odluke o tome donose preko noći, treba sačekati da se završe ispitni rokovi, da vidimo šta o tome kažu stdenti šta fakulteti“, istakao je Obradović.
„Deo tih pitanja ima ultimativni karakter – ako se ne reši, blokada. Nema razloga da se blokira nastava, da se sprečavaju kolege studenti da pohađaju nastavu, svaki izgubljeni čas ima težinu, javljaju se rupe u znanju“, rekao je Obradović.
„Nije logično da se stavljaju klupe, stolice pred vrata učionica, da se ometa nastava i to može dovesti do neželjenih posledica, a već je, nažalost, bilo incidenata, što je za osudu“, rekao je Obradović i napomenuo da na fakultetima tehničkih nauka nema takvih problema.
Ko god je u protekle četiri godine želeo da nađe rešenje, našao ga je i ovakvo ultimativno ponašanje „ovako ili nikako, ne vodi rešenju i treba se zapitati da li je razlog blokade nešto drugo“, dodao je Obradović.
On je istakao da se nada da će „ovi mladi ljudi razumeti i ekonomsku situaciju u državi, ali i potrebu ogromnog broja studenata da studiraju i da neće ometati nastavu svojim kolegama“.
„Objektivno, ima pitanja i problema koji se mogu i treba ih rešiti unutar samih fakulteta, a fakulteti imaju volju da ih reše“, rekao je Obradović i ocenio da bi „logično bilo da studenti, pored toga što insistiraju na svojim pravima, znaju da postoje obaveze i njihovog ponašanja prema visokoškolskoj ustanovi i njenoj autonomiji.
„Hoćemo da rešavamo zajedno sa njima sva pitanja i probleme, ali nije objektivno da budu rešena do početka nove školske godine“, rekao je Obradović.
On je podsetio da u Srbiji ima 216.000 studenata i da se više od 50 odsto njih finansira iz budžeta.
„Svake godine, pomalo povećavamo broj studenata na budžetu države“, rekao je ministar.
КURIR
КОНГРЕС УГС „НЕЗАВИСНОСТ“
Дана 11.11. 2011.године са почетком у 11часова у сали „Лола- Корпорације“, Булевар краља Александра 84, одржаће се 7. Конгрес Ујединјених Гранских Синдиката „Независност“
РАСПОРЕД КОНТРОЛНИХ ДАТИ НА ПОЧЕТКУ ГОДИНЕ
Novine u ocenjivanju u osmoletkamа
Učenici, ali i njihovi roditelji, već na početku svakog polugodišta znaće tačan raspored pismenih i kontrolnih zadataka za sve predmete. Raspored mora da bude okačen na oglasnoj tabli ili na sajtu škole najkasnije do kraja treće nastavne nedelje u svakom polugodištu.
Kroz ocene učenika, ocenjuju i nastavnike
Ukoliko na pismenom više od polovine učenika jednog odeljenja dobije nedovoljnu ocenu, pismeni će morati da bude poništen, a nastavnik je u obavezi da organizuje dopunsku nastavu za đake – samo su neke od novina koje podrazumeva nedavno usvojeni novi pravilnik o ocenjivanju u osnovnim školama, koji je na snagu stupio početkom novembra.
– Plan pismenih i kontrolnih zadataka mora da bude javan, a utvrđuje ga i potpisuje direktor na predlog odeljenskog veća. Svaki nastavnik je dužan da obavesti učenike koje nastavne oblasti će biti na kontrolnom ili pismenom pet dana pre provere. Konačno, kroz ocene učenika procenjuje se i efikasnost u radu nastavnika.
Stari pravilnik pregazilo vreme
Primena u praksi Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (koji je usvojen 2009. godine) podrazumeva i izradu brojnih pratećih dokumenata. Jedan od njih je novi pravilnika o ocenjivanju učenika u osnovnim školama, koji je zamenio stari usvojen još pre dvadeset godina, koji je vreme pregazilo.
Značajan pokazatelj uspeha u radu prosvetnih radnika je i završni ispit, to jest mala matura. Ukoliko kod jednog nastavnika imamo loše ocene učenika i loše urađenu malu maturu, to je signal upravi škole da mora da reaguje i da nastavnik nešto mora da menja u svom radu – kaže za „Blic“ Eleonora Vlahović, savetnik u Zavodu za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.
Pravilnikom je predviđeno i da učenici u osnovnim školama mogu da imaju najviše jednu pismenu proveru u toku dana, a dve u nastavnoj nedelji. Osim toga, ubuduće predmet ocenjivanja neće biti samo pismeno i usmeno odgovaranje učenika, što vodi učenju lekcija napamet, već će đaci ocene dobijati i učestvovanjem u debatama i diskusijama, na osnovu dobrih rezultata na takmičenjima, pisanjem eseja, učešćem u raznima projektima…
– Sve aktivnosti učenika mogu da budu ocenjene i svako dete mora da ima četiri ocene iz svih predmeta tokom godine. Ukoliko učenik nema dovoljan broj ocena, ne može se utvrditi završna ocena. One učenike koji redovno dolaze na časove, pohađaju nastavu i izvršavaju školske obaveze, a nemaju propisani broj ocena u polugodištu, nastavnik je dužan da oceni na posebno organizovanom času u toku polugodišta – nastavlja naša sagovornica.
Ovim dokumentom definisana je i obaveza škole da redovno obaveštava roditelje o uspehu učenika. Svaki odeljenski starešina dužan je da blagovremeno, najmanje četiri puta godišnje, obaveštava roditelje ili staratelje učenika o postignućima učenika, napredovanju, motivaciji za učenje, izostancima iz škole.
Pravilnik je doneo i neke novine što se tiče ocenjivanja vladanja učenika. Ocena iz vladanja od šestog razreda ulazi u prosek, što znači da utiče na opšti uspeh učenika.
– Na zaključnu ocenu iz vladanja utiče više faktora, a to su redovnost u pohađanju nastave, odnos prema drugim učenicima, prema školskoj imovini, zaposlenima, izrečenoj vaspitnoj ili vaspitno-disciplinskoj meri – zaključuje naša sagovornica.
Izbacivanje iz škole
Jedan iz vladanja, što automatski znači i izbacivanje iz škole, sledi za one učenike koji neopravdano izostanu sa nastave više od 25 časova, ugrožavaju prava i bezbednost drugih učenika, zatim zaposlenih u školi, ne prihvataju odgovornost za svoje ponašanje i ne popravljaju ga, uništavaju školsku imovinu i imovinu učenika.
Blic
ПРВАК НАСИЛНИК: ГУРАО МИ ДЕТЕ У WC ШОЉУ!
SILEDŽIJA U OŠ „ĐORĐE KRSTIĆ“
Ima sedam godina, a decu šamara, jednom je rasklimao zub, a mom sinu nabija olovke u prste, kaže uplašena majka iz Žarkova
BEOGRAD – Prvak nasilnik!
– Sin mi se svakodnevno vraća uplakan jer ga drug iz odeljenja tuče, šamara, ubada olovkama u prste. Strah me je da ga pošaljem u školu – uplašeno priča K. M., majka sedmogodišnjaka koji ide u prvi razred Osnovne škole „Đorđe Krstić“ u Žarkovu, i dodaje kako problematični osnovac fizički zlostavlja sve đake. Kako kaže, situacija je iz dana u dan sve gora.
– Pre neki dan ga je, iz čistog mira, nasred časa udario u nos, posle toga ga je gurnuo u ormar dok je zakopčavao jaknu, a pre sedam dana mu je na času engleskog jezika nabio grafitnu olovku u prst – priča K. M. i apeluje na prosvetnu inspekciju da učini nešto dok mališani ne dobiju ozbiljnije povrede.
Druga majka, koja je insistirala na anonimnosti, kaže da je njenog sina i još nekoliko druge dece problematični prvak ubacivao u WC šolju.
– Jednom detetu je rasklimao zub od jačine udarca. Ako svi okreću glavu, ovo dete će izrasti u nasilnika. Kad se sad ovako ponaša, šta će biti za koju godinu – strahuje majka sedmogodišnjeg dečaka.
U Ministarstvu prosvete rekli su za Kurir da su upoznati sa ovim slučajem i da je u toku nadzor u školi.
– Prosvetna inspekcija utvrđuje stanje i nakon obavljenog nadzora preduzećemo zakonom predviđene mere – ističu u resornom ministarstvu.
КURIR
ОБРАДОВИЋ: НЕМА РАЗЛОГА ЗА БОЈКОТ
(архивски снимак)
Разлог за бојкот наставе у Бањи Ковиљачи, где ђаци не иду у школу због присуства великог броја илегалних имиграната у том месту, не постоји, каже за РТС министар Жарко Обрадовић. Трећег дана бојкота наставе на часове дошло 29 од укупно 227 ученика јутарње смене.
Министар просвете и науке Жарко Обрадовић оценио је да нема разлога да ђаци у Бањи Ковиљачи не похађају наставу, додавши да одлука школског одбора да подржи тај бојкот није у њиховој надлежности.
„Решење се мора наћи између Комесаријата за избеглице и органа локалне самоупаве. Деца се нажалост злоупотребљавају у остварењу неког другог циља и бојкот наставе је на њихову штету“, рекао је Обрадовић гостујући у Дневнику РТС-а.
Обрадовић је истакао да је просветни испектор јуче потврдио да је школа безбедна за одржавање наставе и да је то Министарству било и раније познато.
„Родитељи, ако су хтели јавно да укажу на проблем са азилантима успели су у томе, али нема ниједног разлога да деца не похађају школу“, сматра министар.
Обрадовић је замолио и апеловао на родитеље да децу пусте у школу „да се не би пропуштали часови, јер се после тешко надокнађују“.
Министар је рекао и да не жели да говори о могућим санкцијама због бојкота наставе да не би „правио додатне проблеме“.
Трећи дан бојкота наставе
У Основној школи “Вера Благојевић“ у Бањи Ковиљачи данас је трећи дан бојкота наставе, због присуства великог броја илегалних имиграната у том месту.
Упркос позиву просветне инспекције родитељима да децу пошаљу на наставу, јутрос је на часове дошло 29 од укупно 227 ученика јутарње смене, речено је у тој школи.
Претходног дана је наставу у првој смени похађало 27 ђака док их је у понедељак било 10.
Јуче поподне инспекција Министрства просвете, Школска управа Ваљево и градска просветна инспекција у Лозници, апеловали су на родитеље да омогуће деци одлазак у школу. Дан раније, међутим, Школски одбор је подржао одлуку родитеља о бојкоту наставе изнету у недељу на протестном скупу грађана.
Наглашено је да ће та одлука да буде на снази све док се у потпуности не остваре захтеви изнети на протесту којима се тражи не само измештање великог броја илегалних имиграната него и престанак рада Центра за азил у Бањи Ковиљачи који има 84 места.
Према најновијим подацима које су предочили званичници Лознице, у априлу је било 500 до 600 страних држављања, док их сада у Бањи Ковиљачи има више од 2.500, махом из Авганистамна и Сомалије.
Они бораве изван Центра за изил, већином илегално, у приватном смештају или у неким напуштеним објектима.
РТС
СВЕТСКИ ДАН НАУКЕ
Светски дан науке данас ће први пут бити обележен у Србији, у оквиру Међународне недеље науке и мира, коју је УНЕСКО установио пре 25 година.
Тема овогодишње Међународне недеље науке и мира, али и Светског дана науке је „Зелено друштво“ и акције које га обележавају треба да пошаљу поруку о његове три основне карактеристике, а то су правичност, инклузивност и партиципација, изјавила је агенцији Бета директорка Центра за промоцију науке (ЦПН) Александра Дрецун.
Она је истакла да је циљ овогодишње манифестације веће укључивање грађана, а посебно научне заједнице у развој „Зеленог друштва“.
„Центар за промоцију науке се придружио акцији, пруживши подршку иницијативама које за циљ имају подизање профила науке међу младима“, казала је Дрецун.
Прослава Светског дана науке 2011. године у целом свету се организује поводом Самита Рио+20.
Центар за промоцију науке ће током наредна четири дана организовати низ акција које треба да афирмишу свест о животној средини и значају те теме у контексту нових научних истраживања.
Светски дан науке установила је Генерална конференција УНЕСКО, Организација Уједињених нација за образовање, науку и културу, пре двадесет пет година, али се Србија у ову прославу сада укључује први пут.
Поред тога, сваке друге недеље новембра, УНЕСКО обележава и такозвану Међународну недељу науке и мира, која је успостављена још 1986. године, као део прославе Међународне године мира.
РТВ
ОБРАДОВИЋ: ФИЛОЗОФСКИ МОРА ДА РЕШИ ПРОБЛЕМ
(arhivski snimak)
Ministar prosvete podsetio da na ovom fakultetu kao ni na Filološkom „nema studenata sa 48 bodova koji imaju problem”
– Država jeste vlasnik imovine, ali se zna ko njome upravlja, dakle, obaveza je fakulteta i univerziteta da u skladu sa zakonom, poštujući dokumenta koja su doneli, obezbede da studenti pohađaju nastavu, a da profesori mogu da rade. Razgovaraćemo sa upravom Filozofskog fakulteta i videti šta dalje da se čini – izjavio je juče ministar prosvete i nauke dr Žarko Obradović, odgovarajući na mogućnost da uprava Filozofskog fakulteta pozove državu kao osnivača da normalizuje nastavu koja je na ovoj visokoškolskoj ustanovi u blokadi od 20. oktobra.
Da podsetimo, na drugoj, vanrednoj sednici Savet Filozofskog fakulteta UB odlučio je da u slučaju da se situacija na fakultetu ne promeni, uprava pozove osnivača u pomoć. U slučaju da se sa osnivačem ne pronađe odgovarajuće rešenje, koje bi obezbedilo kvalitetnu i bezbednu realizaciju studijskih programa, fakultet će razmotriti mogućnost privremenog prekida rada.Ministar Obradović tvrdi da ovde nije u pitanju prebacivanje odgovornosti, već da je država u obavezi da zaštiti sve studente i one koji su u protestu i one koji to nisu.
– Uprava je najkompetentija da proceni šta su najbolja rešenja u odnosu na datu situaciju. Najlogičnije bi bilo da studenti u plenumu razgovaraju i da se pitanja reše, iako ne treba zaboraviti da nema studenata Filozofskog i Filološkog koji imaju problema na budžetu. Onda se postavlja pitanje šta je suština protesta i, drugo, nije tačno da oni predstavljaju sve studente, na čemu insistiraju – rekao je Obradović i podsetio da zakon prepoznaje studentski parlament u kojem je okupljen najveći broj studenata, sa čijim je predstavnicima iz cele Srbije postignut dogovor pre nekoliko nedelja, a koji fakulteti poštuju.
On je izrazio žaljenje „što grupa okupljena u plenumu ne želi da se identifikuje, niti želi da nađe rešenje problema i pribegava nekim merama koje jesu deo demokratskog društva, ali nije nešto što treba da se primenjuje na fakultetu”.
Savet Filozofskog fakulteta takođe je osporio legitimitet i legalitet plenuma i saopštio da neće razmatrati novih 27 zahteva koje je prekjuče pred početak sednice dostavila „grupa studenata i sa njima udružena lica”.
U toku jučerašnjeg dana oglasio se i plenum sa tvrdnjom da se blokada nastavlja, a za danas je na Platou zakazan novi protest studenata Filozofskog i Filološkog fakulteta, kao i Više elektrotehničke škole. Njihovi osnovni zahtevi su smanjenje školarine na tri minimalne mesečne neto zarade, 48 bodova kao uslov za budžetsko finansiranje, ukidanje rangiranja, vraćanje apsolventskog staža i rokova, kao i ostavka rektora UB dr Branka Kovačevića posle poziva državi „da sredi stanje milom ili silom”.
S. Gucijan