У ИШЧЕКИВАЊУ АНКЕТИРАЊА ЗА ИСПЛАТУ ОТПРЕМНИНА
Изјава министра Шарчевића да је за запослене у школама обезбеђено око 1200 отпремнина, послужила је као повод да се данас са представницима репрезентативних синдиката одржи састанак.
Састанку су поред представника Министарства просвете, науке и технолошког развоја присуствовали и представнице Министарства државне управе и локалне самоуправе, које су објасниле начин остваривања права на отпремнине.
Према подацима МПНТР (објављеним у информационом систему „Доситеј“) тренутно је 354 запослених који имају статус технолошког вишка. Они би на бази добровољности аплицирали за отпремнину на начин дефинисан у Закону о начину одређивања максималног броја запослених у јавном сектору и то:
„ 1) у висини 1/3 просечне плате, односно зараде запосленог исплаћене у последња три месеца која претходе месецу престанка радног односа, односно у висини 1/3 просечне зараде у Републици Србији за месец који претходи месецу престанка радног односа према податку органа надлежног за послове статистике, у зависности од тога шта је за запосленог повољније, увећане за 30%, за сваку годину рада у радном односу у јавном сектору, с тим да укупна висина новчане накнаде не може бити већа од 8.000 евра у динарској противвредности – за запослене којима на дан престанка радног односа недостаје више од две године до испуњења услова за пензију у складу са прописима о пензијском и инвалидском осигурању;
2) у висини шест просечних зарада у Републици Србији за месец који претходи месецу престанка радног односа, према податку органа надлежног за послове статистике – за запослене којима на дан престанка радног односа недостаје до две године до испуњења услова за пензију у складу са прописима о пензијском и инвалидском осигурању;
3) у висини четири просечне зараде у Републици Србији за месец који претходи месецу престанка радног односа, према податку органа надлежног за послове статистике – за запослене који на дан престанка радног односа испуњавају услове за превремену старосну пензију у складу са прописима о пензијском и инвалидском осигурању.
Лице из става 3. тач. 1) и 2) овог члана не остварује право на новчану накнаду за случај незапослености у складу са прописима о запошљавању и осигурању за случај незапослености.
Накнада из става 3. тачка 3) овог члана искључује право запосленог на остваривање отпремнине за одлазак у пензију у складу са прописима којима се уређује његов радно-правни статус.“
Представница ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ је указала на могућност злоупотребе (до броја од 1200 „безецованих“ отпремнина) остваривања права на отпремнине уколико радна места не би била угашена, а отпремнине биле исплаћене. То би представљало беспотребно трошење буџетских средстава и немогућност повећања плата запосленима који су у систему. С тога је неопходна контрола приликом процеса рангирања и евидентирања технолошких вишкова на основу оправданих аката о организацији и систематизацији послова.
Договорено је да се о овоме (као и о корекцији коефицијената) разговара са премијерком Аном Брнабић.
На предлог представнице ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ од министра Шарчевића је затражено да се након разговора са новим Министром за рад, запошљавање, борачка и социјална питања јасно одреди према Споразуму о решењу колективног радног спора који је још 16.03.2016. године припремљен, на основу Препоруке бр. 116-02-1/2016-02/2 посредством Републичке агенције о мирном решавању радних спорова. Подсећамо, да се Споразум односи на остваривање права на отпремнину приликом одласка у пензију, солидарну помоћ, јубиларну награду и заштиту права представника запослених.
Данашњи састанак није донео конкретна решења која се односе на обрачун и исплату накнада плата за време корићења годишњих одмора 2014. године, јер је то могуће решити само новим Закључком Владе РС.
У Београду, 17.07.2017.г. За ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ
Ружица Тодић Брдарић
ПРОСВЕТАРИ О ОТПРЕМНИНАМА: КОЈУ ФОРМУЛУ КОРИСТИ МИНИСТАР?
Аутор текста: Адам Сантовац, N1
Министар просвете Младен Шарчевић је најавио да је држава за запослене у основним и средњим школама обезбедила 1.200 отпремнина. Синдикати просветних радника се слажу са министарством да технолошких вишкова има и да је социјални програм потребан. Ипак, незадовољни су у синдикатима јер за све сазнају из медија.
Наиме, тврде да их министар није информисао ни који ће бити критеријуми за отпремнине, ни по којој формули је дошао до броја од 1200 људи, као ни зашто се о вишковима размишља преко лета када школе не раде.
Веровали или не, али министарство и синдикати просвете су сложни: у школама има више предавача него што је ђацима потребно. Али, ту је слози крај. Јер, надлежни су припремили 1.200 отпремнина, а просветари су пребројали да их је 2.200 више. Зато се у синдикатима питају – коју формулу је користио министар, те како ће, када и ко одабрати оне за које више нема посла у просвети.
„Дакле, министар нам даје инфомација које су делимичне, које су непроверене, које су конфузне и које на крају оперишу тако неким популистичким, маркетиншким порукама“, каже Весна Војводић из Синдиката просветних радника Независност.
„Тај социјални програм није лош, али се само поставља питање у овој структури, структури власти како ће то бити спроведено и да ли ће то бити спроведено“, каже Валентина Илић из Синдиката образовања Србије.
Биће – одговара први човек српске просвете и то већ на јесен – с почетком школске године.
„С обзиром да иду на колективне одморе, знате и сами 15. августа је неко скупљање људи и ми до 20. августа већ имамо неко прво стање ствари. Када будемо то сагледали, видећемо које су струке, који су региони, где се шта јавља вишка и мањка и гледаћемо да распоредимо те отпремнине према некој од тих прилика“, каже министар Младен Шарчевић.
„Мислим да то неће моћи да се уради за тако кратко време, ако се уради онда ће то бити, што каже наш народ кусо одрађено и онда ћемо имати нови проблем“, наводи Валентина Илић из Синдиката образовања Србије.
Како је министар дошао до бројке од баш 1.200 више учитеља и наставника – не открива, али признаје – то није коначан број. Синдикати су незадовољни што за све сазнају из медија и што Шарчевић не говори јасно по којим критеријумима ће заинтересовани моћи до отпремнине.
„Нажалост, препознајем овде једну популистичку намеру да се створи један утисак како ће просветни систем коначно бити доведен у ред. Ми јесмо за довеђење система у ред али да то буде на основама транспарентности и да репрезентативни синдикати буду укључени“, каже Весна Војводић из Гранског синдиката просветних радника Србије Независност.
Зато очекују преговоре о условима за отпремнину, али и о висини исте. На питање да ли ће сума за одлазак из просвете бити примамљива, министар одговара: Отпремнине неће бити неповољне, али ни максималистичке.
РАДНЕ ГРУПЕ ЗА ПРАЋЕЊЕ АНГАЖОВАЊА ЗАПОСЛЕНИХ НАСТАВЉАЈУ РАД И У ИДУЋОЈ ШКОЛСКОЈ ГОДИНИ
У Министарству просвете, науке и технолошког равоја одржан је последњи састанак Централне радне групе за праћење радног ангажовања запослених у установама образовања и васпитања за наствну школску 2016/2017 годину.
На почетку текуће школске године било је 4846 технолошких вишкова, а данас их је 2282. Са непуним радним временом било је 15085 запослених, а сада је тај број пао на 7223.
Може се констатовати да су радне подгрупе утицале на садашње стање, али се мора истаћи да је њихов рад био прилично неуједначен.
По мишљењу ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ радне подгрупе појединих школских управа су радиле по сопственим правилима, често супротно Упутству министра Шарчевића. Многи запослени нису остварили своја права, упркос издатим препорукама и обраћањима надлежним инспекцијама. Посебно се мора истаћи немоћ Министарства просвете, науке и технолошког развоја када је у питању Радна подгрупа Школске управе Чачак која није дозвољавала (заједно са директорима) радно ангажовање запослених из других школских управа.
Један од проблема је и спорост и неефикасност надлежне просветне инспекције.
Преко својих представника ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ ће интензивније контролисати радно ангажовање запослених, захтевати личну одговорност и уколико то не ураде надлежне радне подгрупе известити јавност о свим сумњама.
Ружица Тодић Брдарић
ETF СЕМИНАР О НОК-у У СРБИЈИ
У хотелу Метропол 27.06.2017. године је одржан семинар под називом: „НОК Србија – од израде до примене; организовање за боље квалификације“. Семинар се одржава у периоду процеса израде јединственог Националног оквира квалификација (НОК) за целоживотно учење и припреме Закона о НОК-у. Учесници семинара су били: представнци Министарства просвете, науке и технолошког развоја, представници Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, стручњаци задужени за израду НОК-а, чланови Савета за стручно образовање и образовање одраслих, представници завода за унапређење образовања и васпитања, социјални партнери (представници послодаваца и синдиката), представници Националне службе за запошљавање, представници Привредне коморе и представници ЕУ Делегације и осталих међународних организација.
Активности на развоју НОК-а захтевају национални приступ, пошто је примена НОК-а један од суштинских делова реформи образовног система на основу Стратегије развоја образовања у Србији до 2020. године. Очекивања од НОК-а међу актерима у Србији су велика, по питању модернизације образовног система (чинећи га флексибилнијим, релевантнијим, повезаним са потребама тржишта рада, итд.). Један од услова за успешну примену НОК-а је успостављање и функционисање секторских већа, која треба да обезбеде снажно социјално партнерство између образовања и тржишта рада.
Семинар је међу актерима, креаторима политике и социјалним партнерима подигао свест о НОК-у, значају НОК-а за савремени систем квалификација у Србији, као и о томе шта је потребно за успешну примену НОК-а. НОК је посебан инструмент у систему квалификација који би увео ред у широком спектру квалификацја. Закон о НОК-у је примарни услов за примену, али не и довољни.
Семинар је дао основне смернице, а све у циљу добре примене НОК-а, које се односе на: законодавство (укључујући и подзаконске акте), институционално уређење, учешће заинтересованих страна и осигурање квалитета квалификација и НОК-а. ETF (European Training Foundation) је за сваки од ових елемената израдио алат за самопроцену који је коришћен на семинару за дискусију и анализу где се Србија налази и шта су приоритети и која је мапа пута и које мере је потребно спровести за успех у припреми, изради и реализацији НОК-а. Србија се, према закључку учесника, налази у почетној фази – концептуализацији. Неопходно је да се прођу фаза структурисања (спровођење), дефинисна фазе (пуно спровођење и праћење) и консолидована фаза (самостално учење и закључивања о политици). Једном речју како ићи напред?
проф. др Томислав Живановић
О НАКНАДИ ПЛАТЕ ЗА ВРЕМЕ КОРИШЋЕЊА ГОДИШЊИХ ОДМОРА 2014. ГОДИНЕ
У настојањима да се на најбржи начин реши проблем погрешно обрачунате накнаде плате за време коришћења годишњег одмора 2014. године одржана је данас у Министарству просвете, науке и технолошког развоја седница Комисије за тумачење одредаба ПКУ за запослене у основним и средњим школама и домовима ученика.
После мучне дискусије, на предлог репрезентативних синдиката, донето је следеће мишљење:
„На основу одредаба ПКУ за запослене у основним и средњим школама и домовима ученика које регулишу накнаду плата запослених у основним и средњим школама просечна плата по сату се рачуна тако што се укупно обрачуната плата запосленог у претходних 12 месеци подели са ефективним сатима рада у посматраном периоду (12 месеци).
Припадајући део накнаде плате за годишњи одмор се обрачунава тако што се просечна плата по сату из претходног става помножи са бројем сати коришћења годишњег одмора.“
Са оваквим мишљењем Комисије министар М. Шарчевић ће упознати Владу РС и од ње захтевати доношење Закључка по коме би поступила Управа за трезор.
И овом приликом наглашавамо да је за ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ суштинско питање докле ће „компетентност надлежних“ и тенденција третмана просветних радника резултирати хроничним поткрадањима?
Ружица Тодић Брдарић
ЈАВНИ ПОЗИВ
На седници ИО ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, одржаној 16.06.2017. године, на предлог члана Главног одбора Дарка Радуловића, закључено је следеће:
Позивају се сви синдикати, родитељи и организације цивилног друштва да у дану када се буде разматрао Закон о дуалном образовању, искажу своје неслагање испред Скупштине Републике Србије.
ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ је примедбе и сугестије на горе поменути Закон доставио Министарству просвете, науке и технолошког развоја, а на протеклим јавним расправама кроз дискусију аргументовано указао на негативне последице истог.
ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ