Насловна2021-12-13T17:10:59+01:00

ПРВИ МАЈ ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ УВЕК УЗ СВОЈЕ ЧЛАНСТВО СРЕЋНИ ПРАЗНИЦИ ПРОТЕСТ ПРОТЕСТНИ СКУП-02.10.-БЕОГРАД ПРОТЕСТ КРАЉЕВО ПРОТЕСТ НОВИ САД ПРОТЕСТ ШАБАЦ
2.03. 2017.

РОБОТИ ДРЖЕ ЧАС КОНКУРЕНЦИЈЕ

Categories: Актуелно|

bitka-za-znanje

МАШИНА-производња друштвене критике
Милош Јанковић

Прилика да основци током школских часова програмирају роботе звучи као јако добра идеја. Ипак, када такво знање постаје доступно посредством приватних компанија потребно је сагледати ширу слику овог наизглед безопасног развоја школства. Какве су последице уплива приватног интереса у систем јавног школовања и техницизирања знања?
Почетком године, као део пројекта Битка за знање ‒ КОДиграње, Фонд Б92 покренуо је акцију набавке 200 робота за четрдесет основних школа. Гостујући на телевизији Б92, Небојша Глишић, координатор акције, објаснио је да се роботи уводе „као наставно средство које ће деци помоћи да науче мало више о кодирању, роботици и програмирању“, а све то кроз игру и забаву. Поред самог учења, деца ће имати прилику и да се међусобно надмећу, а најбоље и најиновативније „програмере“ очекују награде.
Речит је и сам ток разговора између представника Фондације и водитеља. Гост емисије представља акцију и кокетира с гледаоцима користећи термине као што су „савремена опрема“, „напредна технологија“, „занимљива и корисна наставна средства“. Предлаже да се досадни Wорд замени игром кодирања робота, јер игра подстиче децу да се међусобно такмиче и развијају програмерску иновативност. Након тога, водитељ, уместо подробног преиспитивања, питања своди на она о потешкоћама имплементације дотичног „пројекта“ у школе због неопходности додатне опреме у виду рачунара. Одговор не захтева превише напетости. Довољно је кратко позивање на акцију министарства у којој је свим школама обезбеђен потребан број рачунара, и стиче се дојам да су потенцијални проблеми разматрани, а решења већ пронађена.
Шта се заправо збило у тих неколико минута медијске представе? Изложена је идеја, новинар је под плаштом „објективног“ новинарства „проницљиво“ указао на могуће потешкоће, које су убрзо отклоњене, док су читав низ питања о пожељности дечјег надметања и техничког знања (образовања?) остала ван приче ‒ далеко од јавности. Динамику разговора потпуно су обликовали чисто технички елементи. А тиме су скрајнути важни проблеми, с којима је дотична донаторска акција посредно повезана. Тако се техничко знање и конкуренција неприметно уписују у ДНК образовних политика и јавног мњења. Зарад мало веће објективности, осврнимо се на та скрајнута питања.
У чему је проблем с приватним донацијама?
Први проблем можемо описати као проблем техничког знања, чије смо доминације на свим нивоима образовног система данас сведоци. У књизи „Идеологија и курикулум“1, Мајкл Епл тврди да савремена корпоративна економија, како би ефикасно функционисала, захтева максимизацију техничког знања високог нивоа, а не његову дистрибуцију широкој популацији. Будући да се владајућа образовна политика равна према корпоративним (приватним) интересима, они постају меродавни како за врсту знања којем се даје приоритет, тако и за принципе финансирања образовних установа. Због тога се техничко знање крунише титулом знања високог статуса, што се образлаже „чињеницом“ да је техничко знање идеолошки неутрално, јасног садржаја и стабилне структуре, да се може јасно предавати и једноставно тестирати. Последично, завршни тестови на нижим образовним нивоима почивају управо на знању које је организовано као техничко (математика, граматика и слично, дакле без интерпретације, расуђивања, ставова). На основу њих ученици се рангирају и прави се одабир „добрих“ и „лоших“.
На тај начин се затвара логички круг. Знање које доноси профит (техничко знање) карактерише се као знање високог статуса. Методе и принципи који важе у оквирима техничког знања (пре свега једноставно тестирање) постављају се као обавезујући. Настава у основним и средњим школама затим се организује на начин који ће ученицима омогућити да што боље одговоре на захтеве тестова како би касније уписали жељене факултете, а ученици који се оваквом раду најбоље прилагоде у највећем броју случајева изабраће управо оне техничке. Дакле, долазимо до ситуације у којој образовни систем путем техничког знања обавља сјајан посао за велике приватне корпорације у њиховој трци за профитом.
Други проблем с овом акцијом је потенцирање такмичења и награђивања, то јест конкуренције у учионици. Наглашавање конкуренције је, с једне стране, нераскидиво повезано с образовном политиком одабира најспособнијих ђака. С друге стране, оно уједно потискује друге принципе и вредности које би ђаци могли да усвајају у школи. На пример, могли бисмо да развијамо учионицу у којем је селекционо-такмичарски однос замењен сарадњом. Замислимо учионицу као модел заједнице са свим њеним тензијама, противречностима и поделама. Разговори о начину на који та заједница функционише, о односима који се унутар ње јављају, о њеној структури и основама на којима почива знатно се разликују од разговора у оквирима постојећег модела школе. Овако организовано знање као крајњу инстанцу не би имало тест, већ став, и наглашавало би развој критичког мишљења, интелектуалне праксе која се брише техницизирањем знања.
За илустрацију трећег проблема послужимо се примером из иностранства. Сиромашне школе широм Сједињених Америчких Држава имају могућност да као донацију добију аудио-визуелну опрему и сателитску антену која прима само Канал један. У замену за тај приватни филантропски гест школе се обавезују да ће деведесет посто ученика гледати програм деведесет посто времена проведеног у школи. Канал један је комерцијални канал који емитује програм конципиран као десет минута вести и два минута реклама.
Многе школе су због своје катастрофалне финансијске ситуације принуђене да прихвате ову понуду, која дословно значи продају ученика оглашивачима. Иако је наведени пример доста радикалнији од нашег примера донирања робота, могу се повући извесне паралеле. Смањење новчаних улагања у области образовања заједнички су проблем Србије и САД, који отвара велики простор за приватне донације, а давање приоритета интересима компанија-доброчинитеља цена је коју плаћа друштво. У случају Србије, где је велика већина школа још увек у склопу јавног сектора, приватне донације су идеална шминка којом се прекривају знаци урушавања школског система под теретом мера штедњи.
Која то нас гази чизма?
Разговор о образовању већ дуже време упорно бежи од политике. Као што је већ речено, објективност и неутралност постижу се нормализацијом техничког језика. Уколико покушамо да изађемо из тог лавиринта, бићемо означени као идеолошки индоктринатори. У случају да прихватимо постојећа правила образовне дебате, осуђени смо да останемо у зацртаним границама квазиаполитичног приступа теми, што не омогућава дискусију о суштинским проблемима образовања.
Пред нама је тежак задатак да јавни простор отворимо за нека друга питања. Иако делује као излизана фраза левих аутора, разговор о идеалној друштвеној формацији неизбежан је уколико желимо да исправно проценимо добронамерност одређених промена у образовању и сагледамо њихове последице.

24.02. 2017.

ЗАКЉУЧЦИ СА САСТАНКА МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ, НАУКЕ И ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА МЛАДЕНА ШАРЧЕВИЋА И ПРЕДСТАВНИКА РЕПРЕЗЕНТАТИВНИХ СИНДИКАТА

Categories: Актуелно|

Министар просвете, науке и технолошког развоја је информисао присутне о пројекту оптимизације и рационализације мрежа школа уз констатацију да очекује подршку Светске банке и ММФ-а за наведени пројекат.
Уштеде остварене применом ЦЕНУС-а, ЗОСОВ-а и ПКУ за запослене у основним и средњим школама и домовима ученика, а које се односе на преузимање запослених, исплатити као помоћ запосленима у образовно-васпитним установама.
Предложен (за идућу недељу) састанак министарке Брнабић и министра Шарчевића са представницима репрезентативних синдиката у вези са реализацијом члана 2. и члана 7. Споразума о решавању спорних питања (из 2015. године).
Одлучено је да се са представницима Министарства просвете, науке и технолошког развоја и репрезентативним синдикатима одржи посебан састанак на коме би се решили проблеми запослених у ученичком и студентском стандарду.

ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ

23.02. 2017.

ДУАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ – ИНСТРУМЕНТАЛИЗАЦИЈА УЧЕНИКА

Categories: Актуелно|

Лист ДАНАС

Дуално образовање је код нас више политичко него стручно питање. Недавно је председник Владе изјавио да је то „најважнија тема за Србију“.
Полази се од тога да нема довољно кадра за неке профиле са трећим степеном стручности (вариоци, тесари, армирачи), или да он није довољно добро припремљен. Тој аргументацији се не може замерити, али се овде мора поставити питање зашто таквог кадра нема и где треба тражити узроке. Неће бити да је зато крив само и највише образовни систем.
Млади неће да се опредељују за занимања у којима су послови тешки, здравствено ризични и слабо плаћени. Неоспорно је да квалитет стручне припреме треба побољшати. Министарство просвете и Привредна комора предлажу (о томе се припрема и нацрт закона) да се то реализује кроз дуално образовање. Акценат је на трогодишњем стручном образовању (школе за КВ раднике) које треба готово изместити у предузећа, а она треба да обезбеде „стандардизоване процесе учења засноване на раду“.
Ученици треба да уче на радном месту. Нема двојбе, практична припремљеност за рад је више књишка и недовољна. Мора бити ефикаснија, али питање не само колико се оваквим концептом постиже него и шта се доводи у опасност.
Економисти дефинишу квалитет као прикладност производа за употребу, а Министарство просвете и Привредна комора Србије као да намеравају да образовање претворе у производњу радника који ће бити додатак машини. Из духа њиховог документа „Дуално средње, стручно образовање – студија изводљивости“ излази да образовни систем треба да припрема младе за текућу употребу на радним местима. Они постају нека врста робе. Запоставља се основни захтев хуманистичког образовања – да шири њихове духовне видике. Дуално образовање углавном пропагирају Привредна комора и званичници из Министарства користећи термине производ, менаџмент, компанија, послодавац, компетенција и наводећи да оно треба да омогући функционалније учење, брже и лакше запошљавање и задовољавање потреба на тржишту рада.
Компетенције се схватају доста технократски (као делатносни захтеви за успешну производњу и управљање производним резултатима), што се своди на економски прагматизам којем треба подредити образовање. Треба се усредсредити на конкретне радне операције и према њима урадити наставне програме и организовати учење. Тежиште је да се одговори на захтев како треба радити, али уз како важно је и шта, а оба захтева се нужно ослањају на знање, на теоријску подлогу која је у дуалном образовању другостепена. ОЕЦД у једној студији о квалитету у образовању поставио је питање квалитет са кога – за владу, предузећа или ученике и још је нагласио да је ризично подлећи бучним и краткорочним политичким притисцима који често имају предност при избору циљева иако не доприносе добробити будућих генерација ученика
Не треба сметнути са ума да је у Унесковом извештају о образовању за 21. век изричито наглашено да је циљ образовања „учити да се зна (сазнавање света), учити да се ради (производња у складу са потребама), учити да се живи (чувати здраво окружење) и учити да се буде (остваривати се као личност)“.
У приступу Министарства и Привредне коморе, зарад инструментализације образовања, запоставља се сазнавање света и формирање личности.

18.02. 2017.

[N1] ВЛАСТ ПРОСВЕТАРЕ ВИДИ КАО ПУКИ БУЏЕТСКИ ТРОШАК

Categories: Актуелно|

n1vestОригинална вест на:  http://rs.n1info.com/a227699/Vesti/Vesti/Vesna-Vojvodic-za-N1.html

Весна Војводић из Синдиката просветних радника Независност потврдила је за Н1 да ће троје наставника, који штрајкују глађу испред зграде Владе Србије, у понедељак у 15 часова разговарати са представницима Министарства просвете.

Извор: Н1

„Тај састанак би требало да представља крајње разрешење и надамо се да ће то подразумевати и право и правду“, рекла је она.

Подсетимо, Живадину Дисићу, једном од троје наставника који штрајкују глађу, је позлило и он је превезен у болницу.

Министарство просвете је саопштило да је, у складу са законским овлашћењима, спремно да помогне професорима који су остали без лиценци и да нема потребе за штрајковима и притисцима.

Војводић каже да „овакви узнемирујући догађаји постају парадигма вредносног система у нашем друштву“.

„Само очајни људи су спремни на овакве мере, али је то очајање подстакнуто лошим решењима у Закону о основама система образовања и васпитања који препознаје одузимање лиценце као трајан чин, а с друге стране силне могућност несавесним директорима да се на разне начине ослободе оних чланова колектива који им не одговарају“, објашњава она.

Весна Војводић додаје да тужна статистика штрајкова у просвети, која сеже готово 20 година уназад, није ништа друго него слика какву власт има у вези са запосленима у образовању.

„Ми смо перципирани као пуки буџетски корисници и буџетски трошак који је паразитни део система. Ми нисмо виђени као неко ко представља интелектуалну елиту која може да обезбеди друштво засновано на знању“, сматра она.

Саговорница наглашава да су синдикати ресорном министру јасно дали до знања колико су незадовољни чињеницом што су били искључени из израде нацрта за читав сет закона.

14.02. 2017.

РАД НА НАЦРТУ ЗАКОНА О ПРОСВЕТНОЈ ИНСПЕКЦИЈИ

Categories: Актуелно|

IMG 20170214 103848

Представници репрезентативних синдиката запослених у образовним установама наставили су рад у Министарству просвете, науке и технолошког развоја на Предлогу Закона о просветној инспекцији. На основу досадашњег рада просветних инспектора, изнете су многе примедбе, а истичу се следеће:
– Неблаговремено и несавесно поступање инспектора
– Недостављање записника о извршеном просветном надзору подносиоцу представке
– Неодговарајуће поступање Републичког просветног инспектора
– Изостављање мера које су сразмерне утврђеним незаконитостима
– Ускраћивање права подносиоцу представке да достави примедбу на записник
Представнице ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ Јасминка Марић и Ружица Тодић Брдарић су изнеле предлоге, а што су и остали учесници у дискусији прихватили.
Ружица Тодић Брдарић
Јасминка Марић

14.02. 2017.

УЧЕНИЧКИ И СТУДЕНТСКИ СТАНДАРД

Categories: Актуелно|

На основу дописа ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ од 08.02.2017. године упућеног Министарству просвете, науке и технолошког развоја и Министарству финансија, данас 14.02.2017. године одржан је састанак са помоћником министра просвете задуженог за ученички и студентски стандард Љубишом Антонијевићем са сарадницима и представника репрезентативних синдиката запослених у ученичком и студентском стандарду (ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ и СОС).
Расправљало се о:
1. Усклађивању цене рада за запослене у студентском стандарду са ценом рада за запослене у основним и средњим школама и домовима ученика
2. Допису директорима бр. 447/2016-05 од 26.12.2016. године.
3. Новогодишњој награди
Постигнута је сагласност о приступу реализацији прве и треће тачке, међутим око тачке 2., где су синдикати указали да примена поменутог дописа суспендује одредбе Закона о раду и посебних колективних уговора, није постигнута сагласност у приступу проналажења решења јер су обе стране остале при својим ставовима.
Договорено је да се преговори наставе са министром просвете, науке и технолошког развоја на већ договореном састанку 24.02.2017. године.

Срђан Словић

10.02. 2017.

САСТАНАК СА МИНИСТРОМ ПРОСВЕТЕ, НАУКЕ И ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА

Categories: Актуелно|

Дана 10. фебруара одржан је састанак Министра просвете, накуке и технолошког развоја са представницима три репрезентативна синдиката запослених у образовању (ГСПРС НЕЗАВИСНОСТ, СОС, СРПС) у вези са платама запослених који раде на пословима на којима се захтева трећи и четврти степеном стручне спреме. Састанку су присуствовали и чланови синдиката који раде на пословима на којима се захтева трећи и четврти степен стручне спреме. Министар је препознао проблем, уважио мишљења и предлоге решења дугогодишњег проблема и ускоро ће изаћи са предлогом за решења које ће презентовати на седници Владе РС и састанку са ММФ-ом у оквиру комплетних реформи система образовања.
проф. др Томислав Живановић

Go to Top