ОШТЕЋЕНО СЕДАМ ШКОЛА У КРАЉЕВУ
У земљотресу у Краљеву оштећене су четири школе у ужем градском језгру, три сеоске школе, један ђачки и један студентски дом, а штету је претрпео и Машински факултет у том граду.
На подручју града оштећене су Основна школа „Светозар Марковић“, Медицинска школа, Машинско-техничка школа и Пољопривредна школа, као и школе у селима Витановац, Лађевци и Милочај, рекао је министар просвете Жарко Обрадовић новинарима.
У школама у Лађевцу и Милочају срушио се кров, рекао је министар и нагласио да школе у подручју градске општине Краљева данас не раде.Срећна околност је што од сутра почиње мини распуст, па ћемо учинити све да се до понедељка, где год је то могуће, стање нормализује, рекао је Обрадовић. Министар је рекао да су сва деца из Ђачког дома у Краљеву збринута, односно да су код куће, а да је оштећења претрпео и Студентски дом у том граду. Он је навео да је на терену помоћник министра просвете Зоран Трнинић, начелник школске управе Краљево Жарко Милосављевић и други надлежни, који утврђују размере јутрошњег земљотреса.
(Тањуг)
ПРЕДЛОГ ПРАВИЛНИКА О НОРМИ У СШ
ПРЕДЛОГ
Правилник о норми свих облика непосредног рада наставника и стручног сарадника са ученицима у средњојшколи („Службени гласник РС – Просветни гласник)
Члан 1.
Овим правилником утврђује се норма свих облика непосредног рада наставника и стручног сарадника са ученицима у средњојшколи, у оквиру недељног пуног радног времена и на годишњем нивоу, као и бројсати образовног-васпитног рада који се додатно може распоредити на друге извршиоце.
Члан 2.
Недељно пуно радно време износи 40 часова, у складу са законом. Средња школа годишњим планом утврђује обавезе наставника и стручног сарадника у оквиру 40-часовне радне недеље, полазећи од обавеза утврђених законом, наставним планом и програмом и овим правилником.
Члан 3.
Послови наставника обухватају:
1. извођење наставе и других облика непосредног образовно – васпитног рада са ученицима;
2. обављање завршног, поправног, разредног, матурског и других испита;
3. припремање и планирање наставе и ваннаставних активности;
4. рад у стручним органима и тимовима и
5. остале послове
Члан 4.
Норма непосредног рада наставника са ученицима обухвата радно време проведено у:
1. редовнојнастави (теоријској, практичноји вежбама);
2. додатној, допунскоји индивидуалнојнастави;
3. настави према индивидуалном образовном плану и индивидуалном програму српског језика, односно језика националне мањине;
4. раду са ученицима на пракси и помоћи ученицима при изради практичног рада када су одређени наставним планом и програмом;
5. припреми и обављању испита (завршног, поправног, разредног и матурског испита –за општу, стручну или уметничку матуру);
6. извођење факултативних предмета потребних за даље школовање, стручно оспособљавање или развојученика;
7. раду на часу одељенског старешине;
8. ваннаствним активностима;
9. развијањњу позитивне климе у одељењу и школи;
10. пружању подршке у конструктивном решавању сукоба и развијању вештина комуникације
Члан 5.
Редовна настава обухвата: обавезне, изборне и обавезне изборне наставне предмете, у складу са наставним планом и програмом.
Члан 6.
Укупан рад наставника од 1760 часова годишње остварује се у 44 радне недеље.
Рад наставника са ученицима остварује се у 39 радних недеља са 1560 часова годишње свих облика образовно-васпитног рада, од чега наставници теоријске наставе и наставници теоријске наставе са вежбама остварују 936 часова непосредног рада са ученицима, а наставници практичне наставе 1014, односно 1092 часа практичне наставе у блоку.
У Математичкојгимназији наставници теоријске наставе са вежбама из математичких предмета, информатичких предмета и физике имају 468 часова
годишње редовне наставе.
У Филолошкојгимназији наставници теоријске наставе из српског језика, књижевности, живих страних и класичних језика, реторике и увода у општу
лингвистику имају 468 часова редовне наставе.
Члан 7.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има норму од 24 часа непосредног рада са ученицима.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има норму од 20 часова теоријске наставе или теоријске наставе са вежбама.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има норму од 18 часова из предмета српски језик, односно језик народности, математика и страни језик и два часа недељно за исправку писмених задатака.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има норму од 26 часова практичне наставе, односно 28 часова практичне наставе у блоку.
Наставник стручног предмета са писменим задацима предвиђеним у наставном плану и програму у оквиру недељног пуног радног времена има два часа недељно за преглед четири писана задатка, а један час недељно за преглед два писана задатка.
У оквиру недељног пуног радног времена у Математичкојгимназији наставник на норму има часова 12 из: математичке групе предмета, информатичке групе
предмета и физике.
У оквиру недељног пуног радног времена у Филолошкојгимназији наставник има норму часова 12 из: српског језика, књижевности, живих страних и класичних језика, реторике и увода у општу лингвистику.
У оквиру недељног пуног радног времена, у школама у којима се изводи билингвална настава, наставник који изводи билингвалну наставу има норму од 12
часова непосредног рада са ученицима.
Члан 8.
У оквиру непосредног рада са ученицима од 24 часа недељно, поред редовне наставе, наставник има и следеће обавезе:
1. час одељенског старешине и одељенске заједнице –један час недељно;
2. допунска настава са ученицима који заостају у савлађивању наставног програма –један час недељно;
3. додатни рад са ученицима са појачаним интересовањем из одговарајућег предмета који укључује и припрему ученика за учествовање на верификованим
такмичењима, у складу са прописаним календаром такмичења и стручним упутством –један час недељно;
4. настава факултативног предмета ако се за тајпредмет у претходнојшколскојгодини пријавио довољан бројученика –два часа недељно;
5. рад у секцијама, друштвено-техничким, хуманитарним, културним и другим активностима –један час недељно;
6. рад у спортским секцијама –два часа недељно;
7. један час недељно у оквиру којих врши припремање задатака, пружање стручне помоћи ученицима и извођење завршног, односно матурског испита (општи, стручни или уметнички), за редовне ученике и часове за које се води евиденција;
8. један час недељно за консултативну наставу и извођење испита за ученика старије од 17 година, у статусу ванредних, који се први пут уписују у средњу
школу.
Члан 9.
У оквиру недељног пуног радног времена, наставник теоријске наставе и теоријске наставе са вежбама и наставник практичне наставе, за припремање наставе, проучавање стручне и уџбеничке литературе, размену стручних искустава са колегама и писане припреме за сваки наставни час и час додатног образовања имају:
наставник теоријске наставе и теоријске наставе са вежбама до 10 часова недељно, а за припрему и развијање индивидуалног образовног плана до 2 часа недељно;
наставник практичне наставе до 8 часова недељно за припрему наставног часа, а за припрему и развијање индивидуалног образовног плана до 2 часа недељно.
Члан 10.
Наставници обављају поправне, разредне и друге испите у време и на начин утврђен општим актом школе, у складу са школским календаром и годишњим
планом рада школе.
Члан 11.
Рад са родитељима
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има један час за рад са родитељима, и то:
– на организацији ваннаставних активности,
– на развоју и спровођењу школског развојног плана,
– на развоју и спровођењу школског безбедносног система (превенција насиља),
– на развоју и спровођењу здравствене заштите на нивоу школе,
– на развоју и спровођењу школског програма,
– на развоју и спровођењу инклузивног образовања на нивоу школе.
Члан 12.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има један час за учешће у раду стручних органа школе и тимова, и то:
– наставничком већу,
– одељенском већу,
– стручном већу за области предмета,
– стручном активу за развојно планирање,
– стручном активу за развојшколског програма,
– стручном активу за самовредновање рада школе,
– педагошком колегијуму,
– педагошком већу (за школе са домом)
– стручном тиму за инклузивно образовање и тиму за додатну подршку ученику,
– тиму за превенцију насиља,
– другим стручним активима и тимовима, у складу са статутом.
У оквиру недељног пуног радног времена изабрани наставник има један час за руковођење радом стручних органа и тимова школе.
Члан 13.
Остали послови наставника у 40-часовнојраднојнедељи распоређују се у складу са законом и годишњим планом рада школе и обухватају:
1. један час недељно – за наставника-одељенског старешину, за вођење прописане педагошке документација (у писаноји електронскојформи) и издавање јавних исправа;
2. један час недељно – за стручно усавршавање и учествовање на семинарима;
3. један час недељно – за менторски рад;
4. један час недељно – за организовање и обезбеђивање услова за остваривање образовно-васпитног рада у лабораторији, кабинету или радионици за практичну наставу;
5. за дежурство у школи;
6. рад у комисијама и
7. за обављање других послова по налогу директора, утврђених годишњим планом рада школе.
Члан 14.
Изузетно од члана 7. ст. 2., 3., 5 овог правилника, наставник теоријске наставе или теоријске наставе са вежбама може имати највише 24 часа наставе недељно, а наставник практичне наставе може да има највише 28 часова наставе недељно, уколико школа не може да обезбеди друге послове непосредног рада са ученицима предвиђене годишњим програмом рада школе.
Члан15.
Наставник може имати и већи бројод 24, односно 26 часова наставе недељно, утврђени у чл. 7. и 8. овог правилника, уколико школа не може да обезбеди стручно лице за највише шест часова редовне наставе седмично из одређеног предмета.
Ако наставник има већи бројод прописаних часова редовне наставе, обављаће друге послове из члана 13. овог правилника, тако да му укупан бројчасова не
прелази 40 часова рада недељно.
Члан16.
Приправник (наставник и стручни сарадник) има 2 часа мање недељно од предвиђеног броја часова непосредног рада са ученицима и повећан бројчасова за припрему за два часа недељно, у циљу успешнијег савладавања програма увођења у посао.
Ментор приправник (наставник и стручни сарадник) има 1 час мање недељно од предвиђеног броја часова непосредног рада са ученицима, у циљу пружања помоћи приправнику.
Члан 17.
У оквиру недељног пуног радног времена, стручни сарадника има 30 часова непосредног рада са ученицима, родитељима ученика, наставницима и другим
стручним сарадницима школе, на остваривању програма рада и 10 часова недељно за припрему и планирање тих послова.
У оквиру 30 часова непосредног рада са ученицима, родитељима ученика, наставницима и другим стручним сарадницима школе, стручни сарадник обавља
следеће послове:
1. превентивно ради са ученицима, родитељима и наставницима;
2. прати и проучава развоји напредовање ученика у учењу и владању;
3. учествује у праћењу остваривања утврђених стандарда постигнућа;
4. саветодавни рад и појачан васпитни рад са ученицима, у складу са законом;
5. пружа подршку у изради и развијању индивидуалних образовних планова;
6. сарађује са интерресорном комисијом за процену потреба за додатном образовном, здравственом и социјалном подршком ученику;
7. професионалне оријентације;
8. учествује у планирању и програмирању образовно-васпитног рада школе;
9. педагошко-инструктивни рад и сарадња са наставницима и другим стручним сарадницима на унапређивању образовно-васпитног рада;
10. сарадња и саветодавни рад са родитељима;
11. учествује у раду стручних органа и тимова у школи;
12. сарадња са социјалним партнерима;
13. развија позитивну климу у одељењу и школи;
14. пружа подршку у конструктивном решавању сукоба и развијању вештина комуникације;
15. друге послове по налогу директора, утврђене годишњим планом рада школе.
Члан18.
Школа утврђује општим актом обавезу наставног особља да све активности везане за рад са ученицима (у складу са годишњим планом рада школе) обавља у континуитету сваког радног дана у недељи, у трајању од 6 сати.
Члан 19.
Наставник је у обавези да у време боравка у школи, када није на настави, по налогу директора или лица кога он за то овласти, иде на замене часова или дежура.
Члан 20.
Даном ступања на снагу овог правилника престаје да важи Правилник о педагошкојнорми свих облика образовно-васпитног рада наставника и стручних сарадника средњојшколи („Службени гласник РС –Просветни гласника, бр. 1/92 и 2/2000).
Члан 21.
Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Просветном гласнику“
ПРЕДЛОГ ПРАВИЛНИКА О НОРМИ У ОШ
ПРЕДЛОГ
Правилник о норми свих облика непосредног рада наставника, васпитача и стручног сарадника са ученицима у основнојшколи („Службени гласник РС –
Просветни гласник“, број)
Члан 1.
Овим правилником утврђује се норма свих облика непосредног рада наставника, васпитача и стручног сарадника са ученицима у основнојшколи, у оквиру
недељног пуног радног времена и на годишњем нивоу, као и бројсати образовно- васпитног рада који се додатно може распоредити на друге извршиоце.
Члан 2.
Недељно пуно радно време износи 40 часова, у складу са законом.
Основна школа годишњим планом рада утврђује обавезе наставника, васпитача и стручног сарадника у оквиру 40-часовне радне недеље, полазећи од обавеза утврђених законом, наставним планом и програмом и овим правилником.
Члан 3.
Послови наставника обухватају:
1. извођење наставе и других облика непосредног образовно – васпитног рада са ученицима;
2. обављање завршног, поправног, разредног и других испита;
3. припремање и планирање наставе и ваннаставних активности;
4. рад у стручним органима и тимовима и
5. остале послове.
Члан 4.
Норма непосредног рада наставника са ученицима обухвата време проведено у:
1. редовнојнастави;
2. додатној, допунскоји индивидуалнојнастави;
3. настави према индивидуалном образовном плану и индивидуалном програму српског језика, односно језика националне мањине;
4. припреми и обављању испита (завршног, поправног и разредног);
5. раду на часу одељенског старешине;
6. ваннаставним активностима;
7. развијање позитивне климе у одељењу и школи;
8. пружању подршке у конструктивном решавању сукоба и развијању вештина комуникације.
Члан 5.
Редовна настава обухвата: обавезне, изборне и обавезне изборне наставне предмете, у складу са наставним планом и програмом.
Члан 6.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има норму од 24 часа непосредног рада са ученицима.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник разредне наставе има 20 часова редовне наставе.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник предметне наставе има 20 часова, а наставник предмета језика и књижевности и математике има 18 часова редовне наставе.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник страног језика као обавезног предмета од првог до четвртог разреда има 20, а наставник страног језика као обавезног изборног предмета од петог до осмог разреда има 18 часова редовне наставе.
Члан 7.
У оквиру непосредног рада са ученицима од 24 часа недељно, поред редовне наставе, наставник има и следеће обавезе:
1. час одељенског старешине и одељенске заједнице;
– од првог до седмог разреда у сваком одељењу са једним часом недељно, односно 36 часова годишње (18 часова за ЧОС и 18 часова за ЧОЗ);
– у осмом разреду један час недељно, односно 34 часа годишње (17 часова за ЧОС и 17 часова за ЧОЗ);
2. допунска настава са ученицима од првог до осмог разреда са једним часом недељно за ученике који заостају у савлађивању наставног програма;
3. додатни образовно-васпитни рад са ученицима са појачаним интересовањем из одговарајућег предмета који укључује и припрему ученика за учествовање на верификованим такмичењима, у складу са прописаним календаром такмичења и стручним упутством, од трећег до седмог разреда са једним часом недељно, односно 36 часова годишње, а за ученике осмог разреда са једним часом недељно, односно 34 часа годишње;
4. индивидуални педагошки рад са по једним до два часа недељно за ученике са мањим сметњама у физичком и психичком развоју, зависно од потреба ученика;
5. хор и оркестар за ученике од првог до четвртог разреда са једним часом недељно, односно 36 часова годишње и хор и оркестар за ученике од петог до осмог разреда са два часа недељно, односно 72 часа годишње;
6. друштвено-техничке, хуманитарне, спортске и културне активности са ученицима од трећег до седмог разреда са једним часом недељно, односно 36
часова годишње, а за ученике осмог разреда са једним часом недељно, односно 34 часа годишње;
7. додатни педагошки рад са целим одељењем, групом ученика или појединачним учеником ради побољшања климе у одељењу и повећања степена уклопљености сваког ученика у одељенску заједницу, са по једним до два часа недељно, по потреби, у складу са одлуком директора;
8. припремна настава пре почетка испитног рока за ученике од четвртог до осмог разреда, који су упућени на поправни испит, најмање 5 дана са по 2 часа дневно за сваки предмет;
9. екскурзија у трајању од 1 до 3 дана годишње, а настава у природи у трајању од 7 до 10 дана годишње, сагласно наставном плану и програму.
Члан 8.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник за припремање наставе, проучавање стручне и уџбеничке литературе, размену стручних искустава са
колегама и писане припреме за сваки наставни час и час додатног образовно- васпитног рада има до 10 часова недељно, а за припрему и развијање индивидуалног образовног плана до 2 часа недељно.
Годишњим планом рада школе утврђује се структура радног времена наставника, тако да часови непосредног рада са ученицима, из чл. 4 и 6 овог правилника, износе 24 часа, а припрема и планирање наставе до 12 часова.
Члан 9.
Наставници обављају завршни испит, поправне, разредне и друге испите у време и на начин утврђен општим актом школе, у складу са школским календаром и годишњим планом рада школе.
Члан10.
РадсародитељимаУ оквиру недељног пуног радног времена наставник има један час за рад са родитељима, и то:
– на организацији ваннаставних активности,
– на развоју и спровођењу школског развојног плана,
– на развоју и спровођењу школског безбедносног система (превенција насиља),
– на развоју и спровођењу здравствене заштите на нивоу школе,
– на развоју и спровођењу школског програма,
– на развоју и спровођењу инклузивног образовања на нивоу школе.
Члан 11.
У оквиру недељног пуног радног времена наставник има један час за учешће у раду стручних органа школе и тимова, и то:
– наставничком већу,
– одељенском већу,
– стручном већу за разредну наставу,
– стручном већу за области предмета,
– стручном активу за развојно планирање,
– стручном активу за развојшколског програма,
– стручном активу за самовредновање рада школе,
– педагошком колегијуму,
– педагошком већу (за школе са домом),
– стручном тиму за инклузивно образовање и тиму за додатну подршку ученику,
– тиму за превенцију насиља,
– другим стручним активима и тимовима, у складу са статутом.
У оквиру недељног пуног радног времена изабрани наставник има један час за руковођење радом стручних органа и тимова школе.
Члан 12.
Остали послови наставника у 40-часовнојраднојнедељи распоређују се у складу са законом и годишњим планом рада школе и обухватају:
1. један час недељно –за вођење прописане педагошке документације (у писаноји електронскојформи) и издавање јавних исправа;
2. један час недељно –за стручно усавршавање и учествовање на семинарима;
3. један час недељно –за менторски рад;
4. дежурство у школи;
5. рад у комисијама и
6. друге послове по налогу директора, утврђене годишњим планом рада школе.
Члан13.
Наставник може имати и већи бројод 24, односно 26 часова наставе недељно, утврђених у чл. 6. и 7. овог правилника, уколико школа не може да обезбеди
стручно лице за највише шест часова редовне наставе седмично из одређеног предмета.
Ако наставник има већи бројод прописаних часова редовне наставе, неће обављати друге послове из члана 12. овог правилника, тако да му укупан бројчасова не прелази 40 часова рада недељно.
Члан14.
Приправник (наставник и стручни сарадник) има 2 часа мање недељно од 24, односно 30 часова непосредног рада са ученицима и повећан бројчасова за
припрему за два часа недељно, с циљем успешнијег савладавања програма увођења у посао.
Ментор приправник (наставник и стручни сарадник) има 1 час мање недељно од 24, односно од 30 часова непосредног рада са ученицима с циљем пружања помоћи приправнику.
Члан15.
У оквиру недељног пуног радног времена, стручни сарадник има 30 часова непосредног рада са ученицима, родитељима ученика, наставницима и другим
стручним сарадницима школе, на остваривању програма рада и 10 часова недељно за припрему и планирање тих послова.
У оквиру 30 часова непосредног рада са ученицима, родитељима ученика, наставницима и другим стручним сарадницима школе, стручни сарадник обавља
следеће послове:
1. превентивно ради са ученицима, родитељима и наставницима;
2. прати и проучава развоји напредовања ученика у учењу и владању;
3. учествује у праћењу остваривања утврђених стандарда постигнућа;
4. саветодавни рад и појачан васпитни рад са ученицима, у складу са законом;
5. пружа подршку у изради и развијању индивидуалних образовних планова;
6. сарађује са интерресорном комисијом за процену потреба за додатном образовном, здравственом и социјалном подршком ученику;
7. професионалне оријентације;
8. учествује у планирању и програмирању образовно-васпитног рада школе;
9. педагошко-инструктивни рад и сарадња са наставницима и другим стручним сарадницима на унапређивању образовно-васпитног рада;
10. сарадња и саветодавни рад са родитељима;
11. учествује у раду стручних органа и тимова у школи;
12. сарадња са социјалним партнерима;
13. развија позитивну климу у одељењу и школи;
14. пружа подршку у конструктивном решавању сукоба и развијању вештина комуникације;
15. друге послове по налогу директора, утврђене годишњим планом рада школе.
Члан16.
У оквиру 30 часова непосредног рада са ученицима, наставник у продуженом боравку обавља следеће послове:
1. васпитање и надгледање ученика;
2. предузимање превентивних мера ради очувања здравља ученика;
3. подршка ученицима у учењу и раду;
4. подстицање ученика на самосталан рад и стицање радних навика;
5. подстицање развоја индивидуалних потенцијала ученика;
6. програмирање и реализовање активности ученика у слободном времену: информатичких, техничких, производних, хуманитарних, спортских, културно-
уметничких, забавних и других активности ученика;
7. развијање позитивне климе у одељењу и школи;
8. пружање подршке у конструктивном решавању сукоба и развијању вештина комуникације;
9. друге послове по налогу директора, утврђене годишњим планом рада школе.
Члан17.
Васпитач који остварује припремни предшколски програм у васпитнојгрупи деце у години пред полазак у школу, у полудневном трајању, има норму од 20 часова непосредног рада са децом, у оквиру недељног пуног радног времена, и то:
1. реализује припремни предшколски програм;
2. васпитава и надгледа децу;
3. подстиче развојиндивидуалних потенцијала ученика;
У оквиру преосталих 20 часова седмично, васпитач се припрема за реализацију припремног предшколског програма, води евиденцију и документацију, сарађује са родитељима, предузима превентивне мере ради очувања здравља и личне хигијене деце; програмира и реализује активности деце у слободном времену: хуманитарне, спортске, културно-уметничке, забавне и друге активности деце.
Члан18.
Школа утврђује општим актом обавезу наставника, васпитача и стручних сарадника да све активности везане за рад са ученицима и децом (у складу са
годишњим планом рада школе) обавља у континуитету сваког радног дана у недељи у трајању од шест сати.
Члан19.
Наставник је у обавези да у време боравка у школи, када није на настави, по налогу директора или лица кога он за то овласти, иде на замене часова или дежура.
Члан20.
Даном ступања на снагу овог правилника престаје да важи Правилник о норми часова непосредног рада са ученицима наставника, стручних сарадника и васпитача у основнојшколи („Службени гласник РС –Просветни гласник, бр. 2/92 и 2/2000).
Члан 21.
Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Просветном гласнику“
ПОТПУНА ОБУСТАВА РАДА
СИНДИКАТ «НЕЗАВИСНОСТ» ОШ «НИКОЛА ТЕСЛА» ДУБЉЕ
Дана 29.10.2010. године доноси
О Д Л У К У
ДА ОД 01.11.2010. ГОДИНЕ ПОЧИЊЕ СА ПОТПУНОМ ОБУСТАВОМ РАДА У ОШ «НИКОЛА ТЕСЛА» У ДУБЉУ.
ОБУСТАВА ЋЕ ТРАЈАТИ ДО ИСПУЊЕЊА ЗАХТЕВА О ПОНИШТЕЊУ РЕШЕЊА МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ КОЈИМ ЈЕ ОДБИЈЕНО ДАВАЊЕ САГЛАСНОСТИ О ИЗБОРУ ДИРЕКТОРА ШКОЛЕ, ЗОРАНА РАШЕВИЋА, број: 119-05-00009/2010-07/198 од 20.10.2010.
Главни повереник
Љубиша Прокић, с. р.
НЕМА ДИПЛОМЕ БЕЗ ЗАВРШНОГ ИСПИТА
Садашњи осмаци полажу матерњи језик и математику на „малој матури”, а будуће генерације ће уз то полагати комбиновани тест из историје, географије, биологије, физике и хемије
Први завршни испит у основном образовању и васпитању који ће на крају ове школске године (у јуну 2011.) полагати садашњи осмаци састојаће се из теста из српског/матерњег језика и математике. Збирке из којих ће ђаци вежбати задатке припрема Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања и очекује се да ће бити завршене до краја овог полугодишта. Завршна провера знања обавезна је за све осмаке, без обзира на то да ли желе да наставе школовање у трогодишњим или четворогодишњим школама. Није одређен праг знања који се мора постићи, што значи да ће сви „мали матуранти” који изађу на испит положити тестове и завредети диплому о стеченом основном образовању – обзнанили су Жарко Обрадовић, министар просвете, Желимир Попов, помоћник министра просвете за предшколско и основно образовање и васпитање, и Гордана Чапрић из Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања на јучерашњем медијском скупу у Влади Србије.
– Завршни испит је први те врсте с којим се ђаци срећу од почетка школовања. Садашњи осмаци полагаће га уместо квалификационог испита који је укинут. Али за њих то неће бити нагла промена и нов систем полагања не треба да их застраши – поручио је министар просвете и објаснио како ће се завршни испит мењати из године у годину да бу у школској 2013/14. добио коначан облик.
Планиран је процес развоја завршног испита од прелазног ка финалном решењу. То значи да ће се од краја ове школске године смањивати број познатих и делимично познатих задатака на тестовима и да ће се повећавати број потпуно непознатих задатака све до школске 2013/14. године када ће сви задаци на завршном испиту бити непознати. Малу матуру у финалном облику полагаће, дакле, садашња генерација ученика петог разреда.
– Ове године полагаће се српски/матерњи језик и математика, а у тестовима ће се наћи 50 одсто познатих, 25 одсто делимично познатих и 25 одсто непознатих задатака. Сваке следеће године смањиваће се број познатих задатака. А осим ова два теста планирано је увођење трећег – комбинованог. Он ће бити састављен од задатака из историје, географије, биологије, физике и хемије. Заступљеност броја питања из ових предмета биће у складу са бројем часова у наставном плану од петог до осмог разреда. Први пробни комбиновани тест полагаће се на крају школске 2011/12. године. Пробно полагање биће организовано и када садашњи ученици шестог разреда буду изашли на завршни испит. Комбиновани тест постаће обавезан део „мале матуре” на крају школске 2013/14. године, када ће на завршној провери знања сви задаци бити непознати – објаснио је Обрадовић.
Напоменуо је да ће тестови бити прилагођени ученицима са сметњама у развоју у зависности од врсте и степена сметњи и према индивидуалном образовном плану.
Жарко Обрадовић је истакао три функције завршног испита.
– Прво, овај испит је основ за издавање дипломе и потврде о завршеном основном образовању. Друго имаће важну улогу у селекцији зато што се резултати са завршног испита рачунају при упису у средњу школу. Задржава се модел 60:40 где је 60 максимални број бодова које деца могу завредети на основу успеха, а 40 је највише поена које могу освојити на завршном испиту. Оцена квалитета система образовања је трећа функција „мале матуре”, на основу те оцене ће се унапређивати образовни систем у Србији – казао је министар и појаснио да ће се као и раније у школама за даровите ђаке полагати пријемни испити.
М. Симић-Миладиновић
Политика, објављено: 28.10.2010.