УЗ ИНДЕКС И КЊИГЕ
Осуда академске заједнице условљавања уписа бруцоша на Високој техничкој школи. На неким факултетима самофиансирајући студенти добијају бесплатне књиге. Важе и скрипте и фотокопиране књиге.Условљавање уписа бруцоша Високе техничке школе Нови Београд куповином комплета уџбеника у износу од 9.000 динара, изазвало је осуду академске јавности. Упис у ову високошколску установу је завршен, књиге су купљене, али по свему судећи због овог условљавања биће посла и за просветну инспекцију. И док се чека на извештај инспектора на факултетима и високим школама истичу да је „везивање“ уписа са куповином „уџбеника“ недопустиво и да би просветна инспекција требало да реагује.
У Београдској пословној школи кажу да максимално излазе у сусрет студентима и да уџбенике могу да плате на десет рата. Уколико не желе, академци не морају купити књиге које издаје школа, већ сами бирају материјал из кога ће спремати испит. Цена комплета уџбеника се креће од 15.000 до 20.000 динара.
– Ружно је условљати упис куповином уџбеника у време тешке финанисијске ситуације за већину студената и њихових родитеља – каже Илија Самарџић, директор Београдске пословне школе – Високе школе струковних студија. – Наши студенти могу да користе и књиге које штампа Економски факултет, али и скрипте и фотокопиране књиге. Максимално изалазимо у сусрет и када је уплата школарине, па академци могу платити прву рату тек у децембру, а остатак и на крају школске године.
На Правном факултету сви самофинансирајући студенти добијају уџбенике бесплатно. У октобру академци добијају распоред полагања испита и код ког испитивача, па тачно знају из ког уџбеника треба да спремају градиво. Међу будућим правницима има и оних који уче из скрипата, а комплет књига за прву годину кошта мање од 10.000 динара.
– Сви самофинансирајући студенти и првих 40 бруцоша на ранг листи добијају комплете уџбеника – каже проф. др Марко Бацковић, декан Економског факултета. – Недопустиво је било какво условљавање. Својим студентима кажем да се материја коју предајем налази у више од 300 књига и да уче одакле желе, само да дођу спремни на испит. Просечна цена уџбеника на нашем факултету је око 1.500 динара.
И декан Саобраћајног факултета проф. др Слободан Гвозденовић каже да факулетети не смеју условљавати студенте на било који начин. Цене књига су од 500 до 1.000 динара, а студенти могу учити из скрипата или фотокопирати уџбенике.
– Код нас не постоје класични уџбеници, већ практкуми и радне свеске које коштају 300 до 400 динара – каже проф. др Живослав Тешић, професор Хемијског факултета. – У спремању испита студенти могу користити стручну литературу, а те књиге су јако скупе и коштају од 4.000 до 7.000 динара. Студенти их могу узети из факултетске библиотеке, где постоји 20 до 50 књига за сваки предмет.
ИНСПЕКЦИЈА
У Републичкој просветној инспекцији кажу да ниједна високошколска установа не сме условљавати упис и излазак на испит куповином уџбеника. Они поручују студентима и родитељима да сваки такав случај пријаве просветној инспекцији. Како кажу, до сада није било таквих пријава, а у конкретном случају Високе техничке школе инспекција ће предузети одговарајуће мере.
Б. БОРИСАВЉЕВИЋ
ИНКЛУЗИВНО ОБРАЗОВАЊЕ ДОЖИВЕЛО ФИЈАСКО
За годину дана примене инклузивног образовања у школском систему Србије уочен је низ проблема, и општа је оцена да васпитачи и учитељи нису довољно припремљени да би тај процес могао да се спроводи квалитетно, на корист све деце у разреду, показала је анкета београдског Института за педагошка истраживања (ИПИ).“Више од 80 одсто васпитача и 70 процената учитеља оценило је у истраживању да се не осећају професионално спремним да раде у редовној настави и да наставу прилагоде условима инклузивног образовања“, рекла је Танјугу научни саветник ИПИ Слободанка Гашић Павишић.
Васпитачи и учитељи немају одбојност, већ бојазан
Она је истакла да васпитачи и учитељи већином немају одбојност према раду са децом која имају сметње у развоју.
„Имају, међутим, бојазан због тога што се не осећају сигурним у професионалном погледу, јер просто не знају како са том децом да раде на најбољи начин, да ти ђаци буду задовољени у својим посебним образовним потребама, а да истовремено и образовне потребе друге деце буду испуњене на квалитетан начин“, рекла је Гашић Павишић.
Законом од 2009. године предвиђено је увођење инклузије у све нивое школског система, а за годину дана њене примене, као једна од препрека уочена је неприпремљеност васпитача и учитеља за рад у овим условима.
Гашић-Павишић је подсетила да будући учитељи и васпитачи у току свог редовног школовања за време студија, нису стекли довољно знања и вештина за рад са децом која имају сметње у развоју.
Такође, ни обука коју је организовало Министарство просвете и науке није била довољна, рекла је она и указала да је проблем припремљености стручног кадра за рад у инклузивном образовању пратећа појава и у земљама које су много раније почеле тај процес.
Инклузија не обухвата само децу са сметњама у развоју
Инклузија, како је подсетила саветница ИПИ, не обухвата само децу са сметњама у развоју, него и децу из маргинализованих средина, неуспешне ђаке, децу из интерно расељених средина и све оне који из социјалних разлога имају проблема у школи.
Искуство говори да би требало бар годину дана пре увођења инклузије, да се спроведе обука учитеља, наставника за тај рад, рекла је саветница ИПИ и указала на још неке препреке – недовољну опремљеност школа, број деце у васпитној групи…
„Ако имате у разреду 30 ђака и једно дете чије је понашање такво, да није у стању да седи у клупи, више је напољу него у учионици, мора да се води рачуна о његовој безбедности када је ван, а учитељ не може да остави разред и да истрчи за тим дететом, онда су ту заиста тешки услови“, објаснила је Гашић Павишић једну од ситуација са којима се сусрећу просветни радници.
Закон предвидео, пракса демантовала
Она је као додатну препреку навела и то што учитељу или васпитачу није обезбеђена додатна помоћ, што је иначе предвиђено законом, али није реализовано.
„Предвиђено је да постоји педагошки асистент, лични асистент, још једна особа, може бити и родитељ, која треба да буде у групи или разреду за подршку детету и наставнику“, рекла је саветница ИПИ.
За успешну инклузију, такође, недостаје и стручна литература, али и индивидуална пажња да би њихове образовне потребе биле задовољене, навела је она.
„То тражи и другачију методичку организацију наставе у школама, јер углавном више не функционише фронтална настава, требало би да буде индивидуализована, диференцирана, да се задаци одређују према могућностима сваког детета, а не само деце са сметњама у развоју. Али ми смо по свим анализама далеко од тога да наша школа, без обзира на инклузивност, узима у обзир индивидуалне карактеристике, могућности, ниво ученика“, рекла је Гашић Павишић, координаторка управо завршеног истраживања о препрекама у спровођењу инклузије током претходне школске године.
РТВ
ФОН И ФАРМАЦИЈА СЕ НАЈВИШЕ ИСПЛАТЕ
ISTRAŽUJEMO Kako najlakše do dobrog posla
BEOGRAD – Oko 50.000 ljudi sa fakultetskom diplomom se nalazi na evidenciji nezaposlenih lica Nacionalne službe za zapošljavanje. Računajući dužinu vremena koju provedu čekajući na posao, ali i na početne plate koje ih čekaju na prvom radnom mestu, trenutno su najmanje perspektivni Stomatološki i Arhitektonski fakultet, na kojima su i najveće školarine na Beogradskom univerzitetu. S druge strane dilomirani farmaceuti i diplomirani inženjeri Fakulteta organizacionih nauka brzo dolaze do posla i imaju veoma pristojne plate.
Farmaceuti se zapošljavaju u roku od šest meseci
Godišnja školarina na Stomatološkom fakultetu iznosi 220.000 dinara, a na Arhitektonskom 240.000 dinara. S obzirom na to da je prosečna dužina studiranja u Srbiji oko osam godina, logična je pretpostavka da će prosečan student bar dva puta platiti ovu školarinu tokom studija. Tako, na primer, diplomirani stomatolog 4.500 evra koje je dao za školarinu tokom studiranja, kroz platu će u svojoj struci moći da zaradi tek za šest do sedam godina od preuzimanja diplome. Na evidenciji biroa rada stomatolozi posao čekaju oko četiri godine, a i kad se zaposle u početku zarađuju vrlo skromno.
– Odradila sam staž koji nije plaćen u domu zdravlja, ali i na to sam čekala skoro godinu dana. Posle toga sam pauzirala još pola godine i sada radim kod privatnika, pošto nemam novca da otvorim svoju ordinaciju. Radim na procenat i kada najviše imam posla mogu mesečno da zaradim od 200 do 300 evra. Bila sam relativno dobar student i završila sam fakultet za osam godina – kaže za “Blic” Milena P. (32) iz Beograda.
Ivan Jovanović
ДАНАС ПОЧИЊЕ УПИС У СРЕДЊЕ ШКОЛЕ
Sutra drugi krug
Prvi konkursni rok za upis učenika u srednje škole u Srbiji počinje danas, a iz Ministarstva prosvete i nauke podsećaju da ustanove ne smeju uzimati novac prilikom upisa đaka u prvi razred.
Upis će trajati i sutra od 8.00 do 15.00 časova, a učenike mogu upisati i roditelji, rodbina ili prijatelji ukoliko predaju neophodna dokumenta: prijavu za upis, originalno svedočanstvo o završenoj osnovnoj školi, izvod iz matične knjige rođenih. U matičnim osnovnim školama danas posle podne od 15.00 časova biće objavljen i spisak preostalih slobodnih mesta za upis u drugom krugu.
КОВАЧЕВИЋ: ОД МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ ОЧЕКУЈЕМО ДУПЛО ВИШЕ НОВЦА
Sednica Senata Univerziteta u Beogradu
Pristali smo da ne povećavamo školarine, pa zato očekujemo da nam Ministarstvo nauke i prosvete na račun materijalnih troškova uplati i duplo više novca u odnosu na prošlu godinu. Ove zahteve poslaćemo mejlom ministru Žarku Obradoviću, rekao je Branko Kovačević, rektor univerziteta u Beogradu na današnjoj sednici senatа.On je podsetio da država treba da odredi dodatne kvote za upis studenata iz dijaspore i stranaca.
Profesorka Neda Bokan, prorektorka za nastavu izjavila je da je posebno bitno raspisati kvote za 90 stranih studenata iz 28 zemalja nesvrstanih kojima je uslov da se upišu na bilo koji fakultet u Beogradu polaganje srpskog jezika.
Na senatu je još razmatrano o predlozima stomatološkog, filološkog, arhitektonskog i fakulteta organizacionih nauka koji su tražili dodatno proširenje kvota za osnovne i master studije.
O ovim kvotama, kako je rekao Kovačević, konačna odluka biće doneta na sledećoj sednici Senata.